“Blood Diamond” er veltilrettelagt underholdning med noget så sjældent som et politisk budskab. Om end fortællingen flere steder virker en kende konstrueret, og den løftede pegefinger er lidt for evident, er dramaets integritet intakt. Skuespillet er veloplagt, actionscenerne fængslende, og om ikke andet vinder filmen på sin hjertesag. Denne udgivelse er desuden suppleret af en større omgang ekstramateriale, der ligesom filmens audiovisuelle sider er af en høj standard.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 king b 16 år siden

#20 Zwicks film plejer næsten altid at blive nomineret i de tekniske kategorier - ikke mindst for lyd, hvor Zwick arbejder med nogen af Hollywoods førende. Men du har helt ret: Blood Diamond-lydsporet er ikke specielt overvældende.

Filmen er godt mixet, men lyddesignet i f.eks. Children Of Men er jo mange klasser bedre og mere spændende. At den ikke blev nomineret til bedste lyd, kan kun være fordi store dele af efterarbejdet blev lavet i England. Children Of Men er i øvrigt endnu en film som taler om verdens problemer og politiske absurditeter på langt mere raffineret vis end Femina-filmen Blood Diamond.
Gravatar

#22 filmz-fidomuh 16 år siden

#21

Children of Men var bare roevkedelig.... Til forskel fra Blood Diamond :)
Did you see a sign on the front lawn saying: "Dead Nigger Storage" ?!
Gravatar

#23 king b 16 år siden

#22

Yeah right...
Gravatar

#24 Alex 16 år siden

Skide god film
Gravatar

#25 Steve 16 år siden

Den ville så meget og kunne så lidt.....
Gravatar

#26 Michael2t 13 år siden

Jeg fandt filmen fuldstændig uvedkommende, trods at det faktisk burde være en yderst sørgelig film. Den gav mig hverken det psykologiske eller action/teknisk-orienterede trip jeg forventede og havde heller ikke nogle andre overraskelser i baghånden. Ikke alene var filmen ligegyldig det meste af tiden, der var direkte pinlige scener.
For det første var der tidspunktet, hvor Danny Archer kom tilbage til Maddy Bowen, som om han fuldstændig havde glemt, at han tidligere havde bedt journalisten om at fucke af i baren. I det hele taget er kærligheden mellem de to utroværdig. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvad Maddy ser i Danny (har lige indset deres navne ligner hinanden). Hun ser ham i starten som en usympatisk kynisk røvhul, men da han så disker sin sørgelige barndom op, er han pludselig den eneste ene for hende. Det værste er at denne her fuldstændig utroværdige kærlighedshistorie skal fylde så meget af filmen og nærmest overskygge Solomon Vandys langt mere interessante søgen efter sin familie, som filmen ellers fremlægger som det vigtigste i starten
. Denne her film kan accepteres, men er ellers FULDSTÆNDIG ligegyldig! 3/6

P.S.
Og så er der lige scenen hvor Maddy redder situationen, med væbnede truende afrikanske soldater, ud ved, at hun uden videre går hen og spørger om hun må tage billede af dem, der sigter på hende med rifler. Hvad fanden gik det ud på!

Gravatar

#27 Skeloboy 13 år siden

#26 - jeg giver den nu lige lidt mere. 7/10 - dvs. 4½/6 :)

Men jeg er enig i den spoiler-tekst. Der er et par naive scener i filmen, der ødelægger det lidt, og så er jeg heller ikke vild med slutningen. Ellers synes jeg det er en ri'ti' fe' film

Skriv ny kommentar: