“Borgen” har æren af at være den første danske tv-serie, som bliver udgivet på Blu-ray, og udgivelsen af seriens første sæson er absolut ikke værst. Lydsporene skuffer en anelse, men føljetonen ser langt bedre ud, end den gjorde på flimmerkassen, og ekstramaterialet er udmærket. Selve serien er en af DR’s bedste i nyere tid – et forbavsende kompromisløst kig på dysterne i magtens korridorer herhjemme. Seriens fans og uindviede sjæle bør afgjort investere i udgivelsen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Collateral 13 år siden

Nu har jeg kun set de første par afsnit af sæsonen, men det jeg så var rigtig godt, og jeg er meget enig i at det er en meget velspillet, og velproduceret serie. Er dog ikke enig i at Pilou Asbæk er en åbenbaring, men det er måske bare mig han irriterer grænseløst med hans spil.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#2 corleone82 13 år siden

Ret beset er Pagten vel egentlig også en tv-serie, og den er også udkommet på blu-ray.. jeg synes at Pilou var rigtig cool i starten af serien, men som den skred frem blev han mere og mere for meget..
Gravatar

#3 MMB 13 år siden

Borgen var meget godt det første afsnit, derefter blev det kedeligt med klichéer efter klichéer, og 5 stjerner er i hvert fald helt ude i hampen.
Gravatar

#4 filmz-Sichlau 13 år siden

I det store hele er jeg enig i anmeldelsen, med undtagelse af et punkt:

skrev:
Det er altså en underligt fordrejet virkelighed, vi befinder os i, som indimellem er svær at relatere til, og det svækker seriens slagkraft og troværdighed nøjagtig ligesom i "Kongekabale". Hvorfor ikke bare kalde en spade for en spade, som man gør i "Præsidentens mænd", hvor demokraterne og republikanerne ikke er blevet erstattet af luftkasteller.


For det første har jeg ingen problemer med at relatere til det, for det andet syntes jeg ikke det bliver mindre troværdigt af den grund, måske snarere tværtimod. Desuden kan DR ikke lave en fiktiv tv-serie med virkelige partier, der skildres fiktivt uden at tage parti, som de jo helst ikke bør gøre.
Gravatar

#5 RasmusFL 13 år siden

Enig med Johan, en glimrende serie med stærke følelser og underholdende fremdrift. Pilou Asbæk brugte 2-3 afsnit på at indfinde sig i rollen som spindoktor (som jeg ser det), men endte med at klæde sin karakter perfekt. Derudover er der fremragende præstationer at hente flere steder, bl.a. Søren Malling som nyhedsredaktør og Lars Knutzon som statsministerens rådgiver. Stærk serie.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#6 Collateral 13 år siden

#5: Har ikke set mere end 2-3 afsnit, så det kan sagtens passe at han er blevet bedre med tiden.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#7 RasmusFL 13 år siden

#6 - så er det en fuldt forståelig holdning du har. hans replikker lød som oplæsning og hans 'cool cat'-attitude var øretæveindbydende. På den ikke-tiltænkte måde.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#8 Collateral 13 år siden

#7: Exactly.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#9 The Insider 13 år siden

#2, det er selvfølgelig også rigtigt. Jeg tænkte mere på "ordinære" tv-serier, men "Pagten" er naturligvis også en tv-føljeton, som så selvfølgelig også slog udgivelsen af "Pagten" med en lille måned.

#5, yes, et rigtig godt cast! Og jeg var i øvrigt VILDT overrasket over Peter Myginds indsats. Jeg synes normalt, han er ude, hvor han ikke kan bunde, når han snupper mere seriøse roller (han er eksempelvis fuldstændig utroværdig som oprørsleder i "Flammen & Citronen", synes jeg), men han udnytte sin charme fornemt i rollen som den sleske Michael Laugesen.
War. War never changes.
Gravatar

#10 Patriarch 13 år siden

Nogle rigtige gode sidste afsnit synes jeg... Jeg var lige ved at stå af efter første afsnits lidt for langt ude "død mand som vi lige dækker over og begår ulovligheder omkring".

“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: