I den altdominerende titelrolle er Tom Hardy fuldstændig blændende som den gale voldsmænd med det bizarre hvalros-overskæg, og Refn opbygger nogle duperende sekvenser, som suppleres effektiv af et velvalgt lydspor, der spænder lige fra Léo Delibes’ blomsterduet til Pet Shop Boys’ “It’s a sin”.

Der er noget grundlægende fascinerende over filmen, som det ene øjeblik synes at hylde Bronsons machodyrkelse, for blot at vende vrangen ud af den i det næste. Det er en film, som man meget vel kan frygte bliver set af de forkerte mennesker af de forkerte årsager, men det er samtidig også manglen på åbenlys moraliseren, der gør den interessant. Bliver Bronson skabt af omstændighederne eller bliver omstændighederne skabt af ham? Kom hønen eller ægget først? Det er svært at afgøre, men det er næsten umulig at kigge væk fra de knuste æggeskaller, når de farer henover lærredet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 mar16 14 år siden

det en typisk kunst-film. en film der har en dybere mening en den man ser, men også en film som kun giver fuld mening for instruktøren.

scenen med bronson tilfangetager en biblotikar for at få startet et slagsmål med vagterne er klart den bedste d jeg her frygtede for biblotikarens liv. og det gjorde scenen god, da man ikke vidste hvad der skulle se. scenen fungerede også flot fordi det er nok den eneste gang i filmen man ser Bronson fra en andens perspektiv.

grinte også lidt af at han i slutningen ligner dr. Robotnik/Eggman, Sonics svorende fjende. han lignede ham med sit skallede hoved, de sorte briller og hvalros-overskægget


jeg så den og har ikke rigtig lyst til at se den igen. den mangler kontakt med virekligheden i det meste af filmen. for som i den scene jeg snakkede om i spoileren, så er han i sin egen verden normal, men i den scene, hvor vi er ude af hans hoved, virker han skræmmende og uhyggelig da vi ikke forstår ham.
Gravatar

#12 mr gaijin 14 år siden

#11 God pointe med bibliotekar-scenen. Det er det eneste tidspunkt, hvor publikum har en repræsentant i filmen, og hvor vores virkelighed møder hans. Ellers er der ikke meget dybde, da vi kun er i det ene plan: I hans hoved. Der var ærlig talt ikke så spændende at være for mig.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#13 filmzkim 14 år siden

En bemærkelsesværdig film, men...
Svært at forklare, men var ikke begejstret over den.
Gravatar

#14 RasmusFL 14 år siden

Fuldkommen enig med Benways anmeldelse. Imponerende indsats af Refn og hans ambitiøse tilgang til stoffet, må jeg sige. Virkelig en kreativ og (for mig) meningsfuld film. Slutbilledet er hjemsøgende, og runder ballet (som man meget vel kan kalde affæren) af på stærk vis.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#15 Skeloboy 13 år siden

Bronson, 2008
Ved ikke helt, hvordan jeg skal beskrive filmen. Men generelt er jeg ret så positiv indstillet, og lige med undtagelse af en enkelt meget underlig scene, der træder ved siden af, er den meget interessant. Især dens opbygning kan jeg godt lide. Der er en stor fokus på brutalitet i filmen, men netop fordi Refn leger lidt med formen, er det ikke bare en voldsfilm.

Tom Hardy er som den voldsomme fange Michael Peterson aka Charles Bronson helt og aldeles genial. Er den ligegyldig og forudsigelig, som nogen bruger har kaldt den for? Tjo, det kommer vel an på, hvordan man betragter den. Det er jo et portræt af en person, der er dybt usympatisk. Men som så mange andre biopics, der nærmest kun handler om én person, kommer den ikke frem til en konklusion, noget samfundsrelevant eller filosofisk. Sådan er den genre ofte. Heldigvis er Bronson en utrolig fascinerende karakter at følge, og derfor virker filmen. Forudsigelig måske, men kun i selve historien. Refn overrasker et par gange med hans sceneopbygninger og i det hele taget med strukturen i filmen. Soundtracket får en speciel mention også.

Har fået set Valhalla Rising og Bronson kort tid efter hinanden. Med hans bagkatalog, der bl.a. tæller Pusher og Bleeder(især sidstnævnte er jeg ret så vild med), så er han bestemt en jeg fremover vil følge noget mere.

8/10

Skriv ny kommentar: