I den altdominerende titelrolle er Tom Hardy fuldstændig blændende som den gale voldsmænd med det bizarre hvalros-overskæg, og Refn opbygger nogle duperende sekvenser, som suppleres effektiv af et velvalgt lydspor, der spænder lige fra Léo Delibes’ blomsterduet til Pet Shop Boys’ “It’s a sin”.

Der er noget grundlægende fascinerende over filmen, som det ene øjeblik synes at hylde Bronsons machodyrkelse, for blot at vende vrangen ud af den i det næste. Det er en film, som man meget vel kan frygte bliver set af de forkerte mennesker af de forkerte årsager, men det er samtidig også manglen på åbenlys moraliseren, der gør den interessant. Bliver Bronson skabt af omstændighederne eller bliver omstændighederne skabt af ham? Kom hønen eller ægget først? Det er svært at afgøre, men det er næsten umulig at kigge væk fra de knuste æggeskaller, når de farer henover lærredet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 kasperfmn 14 år siden

Så den på Roskilde Festivalen og var dybt skuffet. Mærkelig film.
Gravatar

#2 Bobby Singer 14 år siden

Den lyder faktisk rigtig spændende. God anmeldelse Benway, jeg lagde dog mærke til en enkelt fejl:

Der er noget grundlægende fascinerende over filmen, som det ende øjeblik synes at hylde Bronsons machodyrkelse

Det skal vist være ene og ikke ende, men det ændre ikke på kvaliteten af indholdet i denne anmeldelse, som virkelig har givet mig blod på tanden.
Idjit
Gravatar

#3 Christian Voldborg 14 år siden

Folk sammenligner denne med "A Clockwork Orange" - en af mine absolutte yndlingsfilm.

Desuden er Nicolas Winding Refn en af de bedste danske instruktører nogensinde. "Pusher" og "Bleeder" står klart som hans mest fuldendte værker, mens de to fortsættelser til "Pusher" også er velinstruerede og velspillede film.

Ville dog ønske, at han kunne slutte fred med Kim Bodnia. Bodnia spiller fænomenalt i ovenstående film - det gør Mads Mikkelsen nu også.

Snupper klart denne på DVD engang i fremtiden.
Filmnørder, bøj jer i støvet for Christopher Nolans "Inception"...
Gravatar

#4 Benway 14 år siden

#2 Det er rettet. Tak for de pæne ord. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 Lizard 14 år siden

Jeg har aldrig været vild med Refn's film, men så faktisk lidt frem til "Bronson" ...
Men jeg blev også skuffet.. syntes filmen var ret.. ligegyldig.. dog er filmens soundtrack lækkert.
Gravatar

#6 dolphinfriendly 14 år siden

Jeg kan ikke fordrage Refn og hans film, men er blevet nysgerrig omkring "Bronson" ovenpå anmeldelsen, selvom jeg stadig ikke helt tror på den.

Gravatar

#7 mr gaijin 14 år siden

Jeg var skuffet. Der manglede dybde og dimensioner i fortællingen.

Kun til sidst er der glimt af noget interessant, da han forsøger sig som voldskunstner. Detaljen med at sætte hat og briller på det kulturelle mennesker og binde ham op, mens han selv er fuldkommen afklædt, var ganske god.


Men det var stort set også det eneste. Alt indtil da var røvkedeligt. Pointen er selvfølgelig, at vi ser alle omgivelser og bipersoner fra Bronsons synsvinkel, da det er ham, der fortæller historien. Men hans fantasi virkede enormt begrænset. På samme måde som hans liv er monotomt, virker filmen også monotom. Og forudsigelig.

Det er næsten umuligt at skildre en mand uden ambitioner, der sidder det meste af tiden i en fængselscelle. I så fald må man skabe nogle andre dimensioner, og det formår Refn ikke. Måske fordi den virkelige Bronson ikke besidder flere dimensioner, men virkeligheden er ikke en gyldig undskyldning, når man laver fiktion.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#8 PredatorX 14 år siden

Er den bedre end Chopper? Det er alt hvad jeg vil vide...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#9 wimmie 14 år siden

Så den i går og jeg synes sådan set den var ok.
Man må sige at Tom Hardy lever sig ind i rollen...for pokker da; man glemmer næsten at det er skuespil når han går helt amok.
Jeg kunne godt lide fortælleteknikken og musikken blev brugt rigtig godt.

Ja, der var et par lidt langtrukne passager, men alt i alt synes jeg filmen var ret fed. Fik lige googlet den "rigtige" Bronson og det lader da til at hans personlighed blev fanget ganske godt.

4/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#10 mr gaijin 14 år siden

#9 Ja, der er ikke en finger at sætte på Tom Hardys præstation. Han fik alt ud af det, han havde at arbejde med. Helt sikkert et stort plus.

Nu fik jeg ikke sat tal på, men den ligger på 3/6 for mig.
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: