Det gør resten af filmen til gengæld ikke. For at der skal være noget interessant at komme efter, bør enhver film været strikket sammen på en måde, der trods alt bærer en smule realisme i sig. I hvert fald når dramaturgien fingerer at bevæge sig i et, med forbehold, realistisk univers. Det er ikke tilfældet her. Og derfor er der vel også meget andet at sige, end: Bedre held næste gang!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 filmz-theassociate 17 år siden

Så er filmen nr 167 på IMDBs topliste. Foran Heat osv... Meget tankevækkende:)
Gravatar

#82 Outbound Sith 17 år siden

Nye film ligger som regel højt på IMDBs lister. Det skyldes alle de padder, som pr. automatisk synes, at den sidste film, de har set, også er den bedste film, de nogensinde har set... :-S
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#83 jessup 17 år siden

#82 - jep, The departed har ligget i de tidlige 50'ere men er røget ned til #80 pt. Festen har ligget i top 100 men er nu røget helt ud. Jeg venter i det stille på V for Vendetta ryger helt ud ligger pt. #115 - den høre ikke til på en top 3000.
This is just until June
Gravatar

#84 Benway 17 år siden

#83 Amen til det. "Vendetta" var den største skuffelse af alle film jeg så sidste år. Jeg har ellers læst tegneserien med stor fornøjelse, men filmen er godt nok en pompøs middelmådighed.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#85 filmz-Bruce 17 år siden

#83 og 84 Halleluja :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#86 rockysds 17 år siden

Jeg foretrækker også tegneserien til hver en tid, men var nu vild med filmen. Vil måske ikke placere den på top 250, men synes den har fået mere kritik end den egentlig fortjener.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#87 HonoDelLoce 17 år siden

VFV vil nu få en plads på min personlige top 250... Var vild med den, og har set den en del gange efterhånden..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#88 filmz-pandora 17 år siden

Så er den set - og jeg var mere eller mindre åndeløs på knaten af sædet stort set fra start til slut. Min gammeltestamentlige tolkning synes jeg stadig går, men ikke som entydig 'sidste ord' om hvordan den skal forstås.

Det var mest af alt en utroligt skræmmende film og fremtidsvision - som blev så stærk af, at den ikke ligger ret langt fra en realitisk fremtid. Især var jeg fuldkommen chokeret i scenerne med flygtinge, og hvordan de blev behandlet. Det blandede billeder - og mulige billeder- fra Holocaust, folkemord fra Kina til Sydamerika, Rwanda, Darfur, Abu Gharib, Guantanamo, Israel-Palestina og nutidig flygtningepolitik, hvis den går linjen helt, helt ud. Det menneskelige fordærv og humanismens fallit var grusomme visioner, som gav mig kvalme. At jeg så den sammen med en jødisk pige fra Tel Aviv, som også var rystet, gjorde ikke relevansen mindre.

Og så er den fantastisk filmet. Og Clive Owen er kommet endnu en tak op på min skuespiller-favorit-liste. Den mand er så foruroligende - man har hele tiden fornemmelsen af, at han kan tippe over afgrunden hvert øjeblik, jf. hans rolle i Sin City.

Hvilket leder mig til denne bøn i et åbent brev:

Kære Clive

Lov mig, at vi aldrig ser dig i en romantisk komedie ala fucking 'The Mexican', hvor du med ét Hollywoodsk boxoffice-slag kastrerer al troværdighed og farlighed. Lov mig det, dammit!

Kærlig hilsen,

Marie
"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#89 filmz-Angel Eyes 17 år siden

#72: Nu er det jo ikke en konkurrence om hvme der kan lave de bedste 'one-takes' og både "Touch of Evil" og den refererende hilsen som åbningsskuddet i "The Player" er, er begge ret anderledes. Ført og fremmest har vi at gøre med kranskud, hvor CoM så vidt jeg kunne se var håndholdt det meste af tiden (i hvert fald i dens 'one-takes'). Når det så er sagt, så kan jeg kun tilslutte mig den næsegrus beundring for CoM's kameraopperatør, for de scener var jo så virtuost udført at man tror det er løgn! Jeg håber virkelig filmen bliver anerkendt til Oscar-uddelingen og får sin velfortjente pris for "best photography" - jeg måber stadig
!
Derudover synes jeg filmen var virkelig god og langt bedere end jeg havde forventet efter den ret konventionelle trailer, samt anmeldelsen her på sitet.

Den dystopiske apokalypse-vision er gennemført ned til mindste detalje, og kun meget få ting skurer i helhedsbilledet (her tænkes primært på Jaspers lidt for renskurrede idealist, men Caine formår dog ikke at gøre karakteren alt for utroværdig).

Ellers er både cast og dialog lige i øjet, og de uafklarede spørgsmål mht. den pludselige barnløshed eller filmens bratte slutning fungerede rent faktisk imo til filmens fordel, uden at man bagefter sad med en følelse af uforløsthed.
De kristne referencer fundt omkring til både Johannes Åbenbaringen, Jesu fødsel, Adam og Eva, Moses og Guds plager, samt Noahs Ark virkede rigtig fint uden at være overeksponerede eller kluntede Hollywood-forsøg på allegorier.

Det var en fremtidsfabel ulig nogen anden, som en blanding af "Ulvetider", "Kadavermarch" og "1984". Især flygtningelejrene var så ubehageligt og ægte skildret (med klare vink til både Guantanamo og Holocaust) at man fik det fysisk dårligt, og den næsten "first person shooter"-visualisering af Theo der løber gennem de kamphærgede gader, hev mig virkelig helt ind i fiktionen.

Kunne man lide filmen, vil jeg helt klart anbefale, at man tager et kig på Hanekes "Ulvetider", der nok er endnu mere kompromisløs og sort, men som virkelig formår at skildre civilisationens ypperste implosion, når kaos bliver den endegyldige lov.

Herfra skal i hvert fald lyde et stort bifald til Cuarón og hans medsammensvorne!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#90 Riqon 17 år siden

Mindst 5 stjerner. Og jeg ser mig ellers som ret nærig.
En af de mest fantastiske biografoplevelser, jeg har haft.
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: