Children of Men
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 22. maj 2007 | Af: The Insider | Set på DVD
Filmen er baseret på P.D. James’ roman af samme navn, og Cuarón og fire andre manuskriptforfattere har benyttet lejligheden til at forfatte et Oscar-nomineret manuskript læsset med politiske undertoner og raffineret symbolik. Der er ingen flyvende biler, talende robotter eller andet superavanceret tam-tam, og det fantastiske production-design får filmens udgave af år 2027 til at virke fuldstændig sandsynlig – ikke siden Ridley Scotts skelsættende mesterværk, “Blade Runner”, har en fremtidsskildring gjort så stort indtryk. Cuarón og co.’s budskab er også højaktuelt: vi må ikke lade frygt og intolerance fortære vores basale medmenneskelighed. Men “Children of Men” er dog også en fortælling om tro, håb og kærlighed.
At lade kameraet rulle adskillige minutter uden at klippe til en ny indstilling er selvsagt ikke nogen ny teknik – nogle af de bedste eksempler findes i Orson Welles’ “Touch of Evil” og John Woos “Hard Boiled”. Men “Children of Men” overgår dem alle. Især en enkelt scene i en fyldt bil er fantastisk, umulig at glemme og garanteret snart en obligatorisk bestanddel af enhver kamerarelateret uddannelses pensum. I en af filmens allerbedste scener får kameraet også bare lov til at hvile på Clive Owens sørgmodige ansigt, mens en gruppe mennesker taler om Theos afdøde søn i baggrunden. Det er enkelt, men også forbandet effektivt.
Alfonso Cuaróns visionære fremtidsepos er en fryd for sanserne – så visuelt spektakulær, uhyre velspillet og rig på gode ideer og tankevækkende analogier, at det er meget let at tilgive tilstedeværelsen af få langsommelige passager. Både discens transfer og lydspor er af høj kvalitet, men manglen på ekstramateriale er både skuffende og frustrerende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet