“Batman Begins” og “The Dark Knight” var fremragende film, men i min optik overgår “The Dark Knight Rises” begge sine forgængere. “The Dark Knight” havde måske et større intellekt og mere stof til eftertanke, men Nolans tredje, sidste Batman-film har en markant større emotionel pondus. Vi kommer langt længere ind under huden på karaktererne end nogensinde før her i “The Dark Knight Rises”, som derudover er uhyre underholdende og ekstremt vellavet. Filmens betagende billedside ser overvældende godt ud på Blu-ray, og lydsporet er fænomenalt. Lidt mere dybdeborende ekstramateriale om filmens tilblivelse havde været velkomment, men dette er under alle omstændigheder en uundværlig udgivelse af en af årets allerbedste film.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Halsted 11 år siden

Først og fremmest er Blu-ray udgivelsen af Rises voldsomt imponerende og lydsporet ekstremt voldsomt til tider. Min Sub gik helt amok da "The bat" lettede første gang.

Jeg synes på mange måder Rises er seriens mest ambitiøse film med et godt hovedplot der har til formål at "lukke cirklen". Det i sig selv er et klogt valg! Det startede med "League of shadows" og Ra's og slutter med netop dem. Men der er selvfølgelig plothuller som er svære at ignorere. Mange mener at "djævlen er i detaljen" inklusiv mange af mine kammerater. Hvorfor kan et propeldrevent "fly" flyve fra raketter? Hvorfor er Batman med i så få scener? Det skuffer mange. Jeg kunne blive ved. Fakta er bare at filmen har så meget emotionel power med fokus på Bruce Wayne, som ingen af de første to kan hamle op med. Ikke til sokkerholderne!
Nærkamps scenerne mellem hovedpersonerne er de bedste jeg har set siden Bourne identity, og en historie der fokuserer på Batmans rejse til "broken" til legende kan ikke gøres meget bedre.
Klart er det lidt irriterende at Bruce fra den ene scene til den anden kommer fra den ene ende af verden til den anden på ingen tid, uden problemer. Han har hellere ikke en dollar på lommen eller Pas eller noget andet, men skidt pyt med det :-)


Hvorfor er det lige at Gothams nye "politi" stormer frem når politiet stormer frem mod rådhuset? De står med automat våben. Det er mig virkelig en gåde. De kunne have mejet dem alle ned i løbet af få sekunder. Samtidig fatter jeg ikke at panserne stormer i samlet flok. Det er jo nærmest en tåbelig strategi :-)

Ja person galleriet er en smule for stort men følelsen af at Bruce Wayne i særdeleshed er hovedpersonen mister jeg aldrig.
Således mener jeg ikke at filmen skal bedømmes alene ud fra "djævlen i detaljen", men som Nolans kloge valg i måden at lukke en fantastisk sammensat historie.

Just my 2 cent :-)

/Halsted
Gravatar

#32 BN 11 år siden

Riqon (30) skrev:
Så var den langtrukken


Jeg må lige gnide øjnene ... jo, jeg læste rigtigt. "Langtrukken"?? Tiden fløj bare afsted, og der var ikke én eneste overflødig scene.

Riqon (30) skrev:
bedre film er helt sikkert set fra Nolans hånd.


Virkelig? 'Memento' bliver aldrig andet en kedelig stiløvelse; ja, det er stil over indhold. Og 'The Prestige' har efter min mening en noget søgt historie, som keder mig med sine anstrengte forsøg på at twiste og overraske - tryllekunster er i det hele taget et gabende kedeligt foretagende, især som omdrejningspunkt i et drama. Og nej, det holder ikke stik at sige, at man skal holde sig det menneskelige drama (konkurrencen og misundelsen mellem de to) for øje fremfor tryllenumrene, for der er simpelthen ikke dybde nok i dramaet. Nej, man kender ikke disse personer godt nok.

Min Nolan-top 5:

1) The Dark Knight Rises - 10/10
2) Batman Begins - 10/10
3) The Dark Knight - 10/10
4) Inception - 10/10
5) Insomnia - 8-9/10

Riqon (30) skrev:
Skurkens endeligt var lidt sølle


Tilbage i 1980'erne, da jeg så actionfilm med bl.a. Sylvester, Arnold og Chuck, ville jeg have givet dig ret, for dengang var som filmfan tilpas blodtørstig til at synes, at skurkens død skulle være så eftertrykkelig og voldsom som mulig. Idag kan jeg godt lide, når der (til tider) enten ikke er en bestemt skurk, om nogen overhovedet ('Heat'), eller når krigens og/eller voldens tilfældige natur betyder, at
der bliver gjort kort proces ifm. skurken: BANG! ... Det kunne jeg virkelig godt lide.


Men det er bare MIT take. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#33 Batsy 11 år siden

31#

Hvorfor er det lige at Gothams nye "politi" stormer frem når politiet stormer frem mod rådhuset? De står med automat våben. Det er mig virkelig en gåde. De kunne have mejet dem alle ned i løbet af få sekunder. Samtidig fatter jeg ikke at panserne stormer i samlet flok. Det er jo nærmest en tåbelig strategi :-)[/spoiler
/Halsted [/quote]

[spoiler]Autmatiske våben tager tid at lade op, og de ville aldrig have mejet dem ned på få sekundetr, da de også selv havde våben. De løbte jo som fanden var lige i hælene på dem, lige meget hvad, så ville der forgå en nærkamp mellem de små hære
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#34 Slettet Bruger [804164780] 11 år siden

Ja, jeg er ikke enig med Johan omkring denne her, jeg skal dog ikke kunne udtale mig om BD-udgaven.

Men altså, uden at trampe alt for meget rundt i hvad jeg har skrevet før, så er det største problem for mig, at jeg dels er blevet træt af Nolans Batman-univers og dels mener, at han er gået for langt fra originalmaterialet, hvilket virkelig kommer til udtryk i denne film.

Så alt i alt endte det som en skuffelse for mig, ikke en dårlig film, men ikke i nærheden af en topkarakter.

Om den nogensinde får et gensyn, skal jeg ikke kunne sige, men så skulle det da kun være for at nyde Tom Hardys præstation.
Gravatar

#35 tiany 11 år siden

Ahhh Johan så er den film sgu heller ikke bedre... Solid og underholdende, men ikke et mesterværk.
Valar morghulis
Gravatar

#36 Ericmase 11 år siden

tiany (35) skrev:
Ahhh Johan så er den film sgu heller ikke bedre... Solid og underholdende, men ikke et mesterværk.


Let's not stand on ceremony here... Ms. tiany!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#37 Ispep 11 år siden

BN (32) skrev:
bliver aldrig andet en kedelig stiløvelse; ja, det er stil over indhold


Sjovt, for jeg synes filmen mestrer begge ting optimalt. Det er her Nolan viser sit fulde potentiale som personinstruktør såvel som fortæller. Kan ikke være mere uenig. Jeg må også stille mig uenig med dig vedr. Langt mere udfordrende film end f.eks Inception. Der er masser af dybde i dramaet i Prestige, men det kræver du graver lidt.
Gravatar

#38 Ispep 11 år siden

utyske (34) skrev:
endte det som en skuffelse for mig


Hvordan kan den være en skuffelse, når du intet forventede, hvis jeg husker korrekt?
Gravatar

#39 BN 11 år siden

Ispep (37) skrev:
Der er masser af dybde i dramaet i Prestige, men det kræver du graver lidt.


Den såkaldte "dybde" ligger i fortællingen og dens overraskelser - der er ikke den menneskelige dybde, som jeg personligt savner.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#40 Ispep 11 år siden

#39

Personligt fandt jeg filmens overraskelser en del af fortælling, som i øvrigt var ganske godt underbygget. Det er ikke bare twist uden omtanke.

Menneskelig dybde? Altså genkendelige karaktertræk?

Skriv ny kommentar: