Den nyligt Oscar-belønnede “De andres liv” er et medrivende og stærkt velspillet drama, som på grund af sine fåtallige, men store problemer, i sidste ende ikke formår at være meget andet end en forholdsvis gængs thriller. Men den er bestemt et lovende startskud på Florian Henckel von Donnersmarcks karriere som spillefilmsinstruktør. Både filmens billed- og lydside præsenteres fornemt. Der er ikke meget ekstramateriale, men de få inkluderede interviews er yderst interessante.
Læs Filmz’ interview fra oktober 2006 med instruktøren Florian Henckel von Donnersmarck.
#1 king b 17 år siden
#2 rockysds 17 år siden
#3 keitel 17 år siden
#4 jessup 17 år siden
Selvfølgelig er den ikke på The Conversation lejet.
#5 filmz-rupert giles 17 år siden
Jeg var dybt rørt over slutningen. Så enkelt kan det gøres.
Ligeledes synes jeg heller ikke, at udviklingen i hovedpersonen på noget tidspunkt er forceret. Det har sandsynligvis ligget i ham hele tiden, tavst skrigende.
Topkarakter og en fortjent Oscar.
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#6 filmkorn.dk 17 år siden
Filmen er et mesterværk, og burde få minimum 5 stjerner.
#7 filmz-OlesSlaver 17 år siden
#8 The Insider 17 år siden
Jeg er heller ikke helt med på, hvad du mener med "billedet ulmede"... kan du evt. komme med konkrete eksempler og/eller tidspunkter? Som anmeldelsen pointerer, er der en smule udtværing, men intet virkelig alvorligt. Er du sikker på det ikke er ligesom sidst, hvor du fremhævede forskellene på dine observationer og anmelderens, hvor du havde en helt anden international udgave? Hvor har du købt den?
#9 filmz-vassago 17 år siden
#10 filmkorn.dk 17 år siden
Med hensyn til det ulmende billede, tror jeg vi taler om det samme når du nævner udtværing enkelte steder. Der er især en scene, hvor Weiner sidder op af en grøn baggrund, der bestemt ikke står roligt, men laver det jeg kalder at ulme. Den ellers jævne grønne bagvæg bevæger sig simpelthen i små blokke (lidt á la macroblocking) i stedet for blot at være rolig, som vægge jo for det meste er :)
Til filmens forsvar fattede min kæreste ikke, hvad jeg snakkede om når jeg bandede over filmens manglende sync.