Den nyligt Oscar-belønnede “De andres liv” er et medrivende og stærkt velspillet drama, som på grund af sine fåtallige, men store problemer, i sidste ende ikke formår at være meget andet end en forholdsvis gængs thriller. Men den er bestemt et lovende startskud på Florian Henckel von Donnersmarcks karriere som spillefilmsinstruktør. Både filmens billed- og lydside præsenteres fornemt. Der er ikke meget ekstramateriale, men de få inkluderede interviews er yderst interessante.

Læs Filmz’ interview fra oktober 2006 med instruktøren Florian Henckel von Donnersmarck.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 king b 17 år siden

Tak for en af de få nuancerede danske anmeldelser af denne film. En god film, men store dele af det inkompetente danske pressekorps faldt jo i svime ved premieren. Dette er altså ikke et mesterværk. Amen.
Gravatar

#2 rockysds 17 år siden

Var heller ikke vild med afslutningen, og er enig med de fleste kritikpunkter. Vil dog give 5/6, da jeg i bund og grund synes, det er fantastisk film, der dog har nogle skønhedsfejl.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#3 keitel 17 år siden

Helt igennem enig med anmeldelsen. ok film men ikke noget mestervaerk, ogsaa er den smaa kedelig til tider.
Gravatar

#4 jessup 17 år siden

Jeg er enig i den at hovedpersonens udvikling måske er for fantastisk og hvis resten af filmen ikke var så fremragende ville det trække mere ned. Men sammenlignet med så mange andre film er den langt over par - 5/6. Kedelig synes jeg ikke den er den er nærmere udsædvanlig slick.

Selvfølgelig er den ikke på The Conversation lejet.
This is just until June
Gravatar

#5 filmz-rupert giles 17 år siden

Jeg er slet ikke enig i kritikpunkterne. Filmen ramte mig som en hammer i hovedet og de mange slutninger er med til at sætte filmen i et ekstra historisk perspektiv. Havde den sluttet med det dramatiske højdepunkt, som anmeldelsen nævner, ville forbindelsen til vores tid nærmest været skåret over.

Jeg var dybt rørt over slutningen. Så enkelt kan det gøres.

Ligeledes synes jeg heller ikke, at udviklingen i hovedpersonen på noget tidspunkt er forceret. Det har sandsynligvis ligget i ham hele tiden, tavst skrigende.

Topkarakter og en fortjent Oscar.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#6 filmkorn.dk 16 år siden

Hmm, har lige set dvden, og er lettere skuffet over kvaliteten. Der var flere steder med store farveflader, hvor billedet stod og ulmede. Dual layer breaket sad lige midt i en sætning og DD 2.0 lydsport var 2-3 frames ude af sync - især i første halvdel af filmen. Burde en anmeldelse ikke fange den slags fejl?

Filmen er et mesterværk, og burde få minimum 5 stjerner.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#7 filmz-OlesSlaver 16 år siden

Syntes ogsså fimen er et meterværk. Den viser en tid som er meget følelsesmæssig svær for Tyskerne. Den skildrer perioden perfekt!
Gravatar

#8 The Insider 16 år siden

#6, jeg har netop genset flere sekvenser fra filmen i DD2.0, både fra filmens første og anden halvdel, og jeg har både set dem for sig selv og dernæst sammenlignet med 5.1-sporet, og der ingen ude-af-sync problemer overhovedet. Er du sikker på, din ProLogic-afvikling ikke er skæv på den? Ganske vist er Sandrew Metronome det eneste selskab, hvor vi har oplevet minimale forskelle på presseskiverne og de færdigproducerede, men det her er alligevel en ret væsentlig forskel, og det lyder mærkeligt hvis det skulle havne på de endelige skiver og ikke omvendt. Det lyder da også funderunderligt, at den er mere ude-af-sync i en første halvdel, og så bliver mere in-sync, især når det kun angiveligt drejer sig om et par frames.

Jeg er heller ikke helt med på, hvad du mener med "billedet ulmede"... kan du evt. komme med konkrete eksempler og/eller tidspunkter? Som anmeldelsen pointerer, er der en smule udtværing, men intet virkelig alvorligt. Er du sikker på det ikke er ligesom sidst, hvor du fremhævede forskellene på dine observationer og anmelderens, hvor du havde en helt anden international udgave? Hvor har du købt den?
War. War never changes.
Gravatar

#9 filmz-vassago 16 år siden

Der kan jo være en hel del andre årsager til at lyden ryger i sync. Både forkerte indstillinger på forstærkeren, dvdafspilleren - og sågar bugs. F.eks havde min Oppo en bug der skulle rettes med en firmware update.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#10 filmkorn.dk 16 år siden

#8 He he, denne gang dobbelttjekkede jeg, og den er god nok. Det er den danske region 2 udgave jeg har. Mit sync problem er rimelig tydeligt ved tale og folks mundbevægelser, men der hvor det er mest tydeligt, er når bildøre smækkes og andre lignende lyde. Jeg kørte lyden direkte via et scartkabel til mit gamle Sony billedrørs TV i soveværelset, hvor jeg har set et utal af film uden syncproblemer. Når jeg skiftede over til 5.1 lyden og lod dvd-afspilleren konvertere til almindelig stereolyd var der ingen syncproblemer, så problemet må ligge i 2.0 lydsporet.

Med hensyn til det ulmende billede, tror jeg vi taler om det samme når du nævner udtværing enkelte steder. Der er især en scene, hvor Weiner sidder op af en grøn baggrund, der bestemt ikke står roligt, men laver det jeg kalder at ulme. Den ellers jævne grønne bagvæg bevæger sig simpelthen i små blokke (lidt á la macroblocking) i stedet for blot at være rolig, som vægge jo for det meste er :)

Til filmens forsvar fattede min kæreste ikke, hvad jeg snakkede om når jeg bandede over filmens manglende sync.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: