Som tidligere nævnt er det i høj grad også en film om Rom. Den skildrer også en lang række skæbner, løst forbundne til Jep, der hver især viser perspektiver på byen og dens liv. Man kommer indenfor i de imponerende palazzoer, og det er sjældent noget egentligt behageligt besøg. Om ikke andet er filmen en glimrende reklame for Rom, om end i langt mindre grad for romerne. Der er en lang tradition blandt italienske instruktører for at lave et storslået og mere eller mindre begejstret portræt af byen (afhængig af instruktørens temperament). Dette bidrag til subgenren fortjener en plads ved siden af de bedste. Om man skal beskrive Sorrentinos Rom som voluptuøs eller decideret syfilitisk, vil jeg overlade til publikum selv at bedømme.
#1 squid delicious 11 år siden
Horrible? Det er godt nok et hårdt sagt. Jeg har personlig nydt alle hans film og selvom nogle er bedre end andre, kan jeg slet ikke sætte mig i tanken om at de skulle være horrible. Jeg er i hvert fald meget nysgerrig efter hvilke(n) film, der er tale om.
#2 paideia 11 år siden
#3 squid delicious 11 år siden
Tak for at skrive tilbage, jeg var virkelig nysgerrig efter hvilken film du snakkede om. :-) Selvom jeg kan godt følge dine ankepunkter, må jeg indrømme at jeg elsker L'amica di famiglia. Jeg anser det ikke for at være Sorrentinos stærkeste værk, men stadig en solid og poetisk filmoplevelse.
Jeg ser dog utroligt meget frem til La grande bellezza. Toni Servillo er uden tvivl en af Italiens stærkeste skuespillere og i samarbejde med Sorrentino forventer jeg store ting.
#4 Pécuchet 10 år siden
Den referentielle forcering var for mit vedkommende filmens største problem. Indikerer de mange tributter karakterernes hypersensitive plathed? Hvilken rolle spiller Flauberts indeterminisme (Frédéric Moreau > Emma Bovary)? Hvem er Turgenevs lishniy chelovek? Disse fremskyndelser udmærker sig desværre som en slags litterær fetichisme, eller som du formulerer det: lir (hvilket ikke er lig med stil).