“The Departed” er teknisk godt håndværk i ordets bedste forstand, komplet med et sønderlemmende groovy soundtrack, og historien får sin egen identitet, uden at afvige skelsættende fra sit forlæg. Den asiatiske “Infernal Affairs” er måske nok mere forstemmende, underspillet og modig i sin egen ret, men denne amerikanske ensemble-tour de force har umiskendeligt Scorseses navn skrevet i blodbogstaver henover sig. “The Departed” leverer varen i en grad, som ikke er set fra instruktørens hånd siden “Goodfellas”. Amen!
#41 filmz-ayham 17 år siden
den mest under holdende scene er jo når
Den hvilede ikke et øjeblik.
#42 dolphinfriendly 17 år siden
3/6
#43 filmz-ayham 17 år siden
Måden filmen totalt ignorere personernes død, den er fuldkommen nådesløs? De mange nærbilleder af Jack, med sine grimmasser.
Hvordan filmen ikke giver sig tid til at synke ned hos tilskueren,
Den næsten anonyme/minimale scenografi, og klipning?
De fantastisk skrevne dialoger/monologer?
Jeg synes denne film er en blanding af utroligt godt håndværk og kreativ nyskabelse, på en mindre "Se-på-mig"-agtig måde.
desuden:
Hvor mange af jer opdagede et Scorsese mesterværk første gang i så den?
#44 dolphinfriendly 17 år siden
Vi kan sagtens blive enige om at det er godt håndværk, det er bare ikke godt nok - og slet ikke med en mand som Scorsese bag kameraet. "Kreativ nyskabenede" - come on, hvorhenne?
Filmen er helt igennem ordinær og mainstream i brugen af virkemidler. Tidligere var Scorseses varemærke netop det kreative og nyskabende, dette er grunden til man elsker og forventer noget ekstraordinært af ham. Jeg mener at Scorsese er en sand mester til at skabe en unik indlevelse i de enkelte personer, pludseligt er selv de mest afvigende eksistenser til at forstå. Se en film som "Goodfellas", det er en leg med bl.a. det temporale narrativ i den, en slags stream of consciousness i en mafiafilm, der river publikum med i tour de force i fortællerens bevidsthed. "Raging Bull" leger med en subjektiv kamerastil ved hver boksekamp, efter hvordan Jake La Motta havde det, således at indlevelsesevnen er total. "Taxi Driver" - Travis Bickle er muligvis en af de mest fucked up personer i filmhistorien, men man fatter alligevel sympati og forståelse for hans reaktion på samfundet. Scorsese får det subtile til at være så elementært, det er så råt og alligevel så utroligt fint fortalt. "The Departed"...den er såment bare en jævn oplevelse efter min mening. Skuespillerne gør det skam fint nok, måske en smule karikeret, men historien er underligt flad og forudsigeligt fremstillet - bukket i neon peger plottet fremad mod den uundgåelige konfrontration. Her er ikke meget implicit eller leg, nærmere tværdigmod, selvom den forsøger at manipulerer med publikum - men det bliver bare noget være rod og jævnt fortalt, selvom jeg mener det er en relativ udemærket film.
Hvor mange af jer opdagede et Scorsese mesterværk første gang i så den? Hvad fanden mener du med det - at man synes at alt med et Scorsese klistremærke på er genialt? Det er da netop dig, der pointerer det banale og ordinære i denne film og udråber dét til at være genialt og banebrydende.
Da jeg så "Goodfellas", var jeg ikke en sekund i tvivl om at manden bag var genial - og dengang havde jeg som 12-13 årige ikke en forudintaget holdning omkring instruktører. Den dag i dag har jeg kæmpe forventninger til en instruktør som Scorsese, og manden kan sgu meget mere end det han har bedrevet med "The Departed".
#45 pulse83 17 år siden
#46 Yoda 17 år siden
Den dag i dag har jeg kæmpe forventninger til en instruktør som Scorsese, og manden kan sgu meget mere end det han har bedrevet med "The Departed".
For at gøre det kort: helt enig!
#47 database 17 år siden
#48 enfilmnørd 16 år siden
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
#49 BN 16 år siden
"Sløve pen"? - ""Ridley Scott-parentesen"?
Jo, da jeg så biograf-versionen af 'Kingdom of Heaven' på dvd, syntes jeg, det var en ret god film, men så heller ikke mere end dét. Jeg ilede ikke straks hen og købte mit eget eksemplar. .... Men da jeg hørte og læste en masse om den forlængede version af filmen, sagde min intuition mig, at tiden var inde til at anskaffe sig filmen - [b]i denne forlængede version[/b.] Og efter at have set Kingdom of Heaven - Director's cut havde jeg kun ét ord på tungen: MESTERVÆRK.
Og nu til 'The Departed':
Tænk sig, at dette skulle blive den film, man gav Martin Scorcese en Oscar for!
Jo, DiCaprio spiller virkelig godt, og hans karakters psykisk opslidende undercover-arbejde er den klart bedste del af filmen. Og Matt Damon gør det også udmærket som glat, løgnagtig stikker. Næstefter DiCaprio er det dog Mark Wahlberg der gjorde størst indtryk på mig, og jeg er glad for at
Men derudover synes jeg ikke særlig godt om denne 'alle skyder alle'-film. De mange blodige likvideringer og uddelingen af tæsk både til højre og venstre blev temmelig trættende og ensformigt at se på i længden ..... og ja, jeg ved godt, at forbrydere gør den slags, og at det kriminelle miljø er barsk, men denne viden gør altså ikke filmen bedre i mine øjne. Filmen er en af den slags, der umiddelbart opleves som fængende og underholdende, når man ser den første gang, men som efterlader én med en "Og hvad så?"-følelse bagefter.
Det er en actionfyldt krimi uden dybde. Det gode skuespil fra det blændende dygtige cast og filmens fokus på DiCaprio og Damon's skrupler og overvejelser, samt inddragelsen af en kvindelig psykolog, giver ganske vist indtryk af dybde, men det hele kører alligevel på overfladen. Filmens virkelig hovedperson er volden, akkurat som det var tilfældet med 'Goodfellas' (som jeg af samme årsager heller ikke bryder mig om). Det er ikke som i Michael Mann's 'Heat', hvor der lægges vægt på såvel de tragiske følger af vaneforbrydernes handlinger som den engagerede politimands rod i privatlivet - eller som i 'The Godfather' og 'The Godfather 2', hvor hykleriet og det menneskelige fordærv hos forbryderne blotlægges. Ja, i disse tre film er der en moralsk pointe - det er der ikke i 'The Departed' eller 'Goodfellas'.
Nej, så havde jeg hellere set Scorcese modtage en Oscar for det stille drama 'The Age of Innocense' eller - hvis det partout skulle være et remake - for den mesterligt iscenesatte og perfekt stiliserede 'Cape Fear'.
'The Departed': 3/6
P.S. Og så hader jeg filmens underlægningsmusik, som for en stor del består af rock- og pop-musik, foruden en konstant klimprende guitar (især i første halvdel af filmen). Det var møg-irriterende at høre på. Kun et par bløde popsange fra tresserne fungerede godt til billederne.