“Devil” er ellers skrevet af Brian Nelson, der bl.a. har lagt pen til “Hard Candy”, og instrueret af John Erick Dowle, hvis “Quarantine” bestemt havde sine stunder, men evnen til at skræmme lader til at være udeblevet her. Selve mordene foregår blot ved, at lyset kortvarigt slukkes, hvorefter et nyt lig dukker op, og når man først har luret den rutine, begynder den hurtigt at blive temmelig kedsommelig. Det er øjensynligt meningen, at vi skal spekulere over, hvem morderen er, og hvem der mon bliver det næste offer, men ingen af figurerne vækker nok empati til, at man er det mindste interesseret.

Der er ellers lagt ild i kakkelovnen til, at denne film kunne gøre for elevatoren, hvad “Dødens gab” gjorde for stranden. Til trods for det fine potentiale bliver det ved forhåbningerne, hvor det oppustede gys ikke mindst punkteres i sidste del, da ondskaben selv gør sin entre, og filmen for alvorlig ligner en dårlig vits. ”Der er en grund til, hvorfor vi skal se det, vi gør,” fortælles det højtideligt i “Devil”, men der er derimod ingen som helst grund til at spilde tiden med den her nedadgående elevator.

Se også: Filmz TV: Interview med M. Night Shyamalan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 loki 13 år siden

Er enig med anmeldelsen langt hen af vejen, men den kan da ses på en sløv søndag. Tror jeg gav den 5/10, hvilket vel er 3/6.
www.peakoil.dk
Gravatar

#2 gi-jones 13 år siden

Suk. Jeg havde ellers håbet på mere. Måske skulle manden med det underlige navn, selv have sat sig i stolen. Jeg beholder min naive tro på at han stadig har det et eller andet sted.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#3 mar16 13 år siden

JELLY SIDE DOWN!
hvordan kan man tage denne film seriøs?XD der var det kapper for mig, er at DJÆJLEN SELV er i elevatoren. udover det lyder ideen om 5 syndere fanget i samme elevator faktisk spændende.
Gravatar

#4 elwood 13 år siden

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5 Djarnis 13 år siden

Temmelig hård anmeldelse. Jeg fandt filmen ret underholdende, medrivende og særdeles effektiv. Skuespillet var i den bedre ende og historien velfortalt...

4/6
Unk...unk...There´s no name on it.
Gravatar

#6 Thomsen 13 år siden

Gad vide, hvordan den måler sig mod den hollandske elevatorgyser DE LIFT: http://akas.imdb.com/title/tt0087622/
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#7 Nicki52 13 år siden

Lige de første par linjer kan sagtens være fra "Devil". Mon det er der han har fået inspiration fra?
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#8 Lord Beef Jerky 13 år siden

#6 Uh, er den fed? Kan man skaffe den med engelske undertekster?

"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#9 Thomsen 13 år siden

#8 - Jeg ved det faktisk ikke. Jeg tror ikke, at jeg nogensinde har set den. Jeg kom bare til at tænke på den, fordi jeg så den danske plakat fra den til salg i sidste uge. Men jeg kan da huske, at traileren gav mig mareridt engang i starten af 1980'erne og fik mig til at tøve en smule, da jeg næste gang skulle køre med elevator. :-)

Jeg ledte efter en dvd i går, og det ser ud til, at den eneste reelle mulighed er den franske udgivelse med en engelsk dubbing. Den indeholder godt nok også det originale, hollandske lydspor, men har kun franske undertekster. Der er også en tysk dvd, men den indeholder udelukkende et tysk lydspor. Til gengæld har den en ret fantastisk titel: "Fahrstuhl des Grauens"!
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#10 keitel 13 år siden

Og endnu engang er jeg ikke enig med Benway, en fantastisk lille gyser perle, hverken mere eller midre.
4/6

Skriv ny kommentar: