Devil (2010)
Udgivet 12. jan 2011 | Af: Benway | Set i biografen
”From the mind of M. Night Shyamalan” bekendtgør plakaten til “Devil” stolt, og selvom det måske mere lyder som en trussel end en reklame nu om stunder, så ligger der faktisk en ganske påhitsom ide til grund for filmen.
“Devil” begynder ellers lovende med nogle atmosfæriske omvendte billeder af storbyen, hvor det drabelige drama skal udspille sig. Vi er dog ikke mere end et par minutter inde i filmen, før et selvmord udspiller sig. Det er et dårligt varsel, får vi straks at vide af fortællerstemmen, som snart bliver et irritationspunkt i filmen og en anledning til, at en del af uhyggen hurtigt går fløjten. Vi behøver dårlig at få forklaret, at et selvmord er skidt nyt, og man tager hurtigt sig selv i at spekulere på, hvor meget bedre hele opsætningen ville være, hvis vi var mere i tvivl om, hvad der egentlig sker.
Det kunne meget vel have været en klaustrofobisk kvælende oplevelse, men den egentlige skræk udebliver alligevel, bl.a. fordi historien også handler om sikkerheds- og politifolkene udenfor, der via skærme kan følge med i begivenhederne, og faktisk kommer deres andel af historien til at fylde så meget, at personerne i elevatoren bliver reduceret til bifigurer. Det havde utvivlsomt været betydeligt mere effektivt, hvis filmskaberne havde turde vove pelsen og lade hele filmen udspille sig i elevatoren. Som det er, gives vi for meget tid til at slappe af og komme ud af stemningen.
“Devil” er ellers skrevet af Brian Nelson, der bl.a. har lagt pen til “Hard Candy”, og instrueret af John Erick Dowle, hvis “Quarantine” bestemt havde sine stunder, men evnen til at skræmme lader til at være udeblevet her. Selve mordene foregår blot ved, at lyset kortvarigt slukkes, hvorefter et nyt lig dukker op, og når man først har luret den rutine, begynder den hurtigt at blive temmelig kedsommelig. Det er øjensynligt meningen, at vi skal spekulere over, hvem morderen er, og hvem der mon bliver det næste offer, men ingen af figurerne vækker nok empati til, at man er det mindste interesseret.
Der er ellers lagt ild i kakkelovnen til, at denne film kunne gøre for elevatoren, hvad “Dødens gab” gjorde for stranden. Til trods for det fine potentiale bliver det ved forhåbningerne, hvor det oppustede gys ikke mindst punkteres i sidste del, da ondskaben selv gør sin entre, og filmen for alvorlig ligner en dårlig vits. ”Der er en grund til, hvorfor vi skal se det, vi gør,” fortælles det højtideligt i “Devil”, men der er derimod ingen som helst grund til at spilde tiden med den her nedadgående elevator.
Se også: Filmz TV: Interview med M. Night Shyamalan.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet