“Die Hard 4.0” adskiller sig fra sine forgængere på flere forskellige punkter. De arealer, de bevæger sig på, er langt større, end det har været tilfældet i de andre film. Samtidig er McClane ikke i nær så mange nærkampe, hvilket betyder, at han ikke er helt så voldelig og blodig som i de tidligere film. “Die Hard 4.0” får aldrig rigtig en ud på kanten af biografsædet af bar spænding. Filmen er dog stadig en virkelig underholdende actionfilm, der dog aldrig når op på siden af de andre film i serien.

Yippee-ki-yay, motherfucker! – “Die Hard” tema

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 evermind 16 år siden

I might just, you guys ... :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#42 elwood 16 år siden

Hehe det lyder jo til jeg har noget at se frem.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#43 filmz-ChesterB 16 år siden

Fed film. efter min mening overgår den 3'eren med længder, men nr 1 er stadig den bedste! :)

indtil videre er den her film klart årets fedeste action film og den rocker for vildt.
forfeit the game stop the talkshow pride up the what your time to know
forfeit the game cuz tomorrow
when it's all done you read what you sow
Gravatar

#44 filmz-ChesterB 16 år siden

men alligevel

der i den der fryseting blev det fandeme lidt for "Underworld agtigt" for mig med ham der "Hamsterboy" der hopper rundt på vægge og er så pisse akrobatisk
forfeit the game stop the talkshow pride up the what your time to know
forfeit the game cuz tomorrow
when it's all done you read what you sow
Gravatar

#45 lagoni 16 år siden

Fed film. Jeg er ikke den store fan af de tre første, men denne her var fantastisk. Lige tilpas mængde humor, action og panik. Olyphant var lidt uinteressant det første stykke tid, men han (/rollen) bliver bedre i løbet af filmen. Frygtede lidt at McClanes datter ville være tuttenuttet og træls, men blev positivt overrasket på det punkt (og mange andre).
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#46 NightHawk 16 år siden

Die Hard 4.0, er et mer end hæderligt comeback for John McClaine og hele "Die Hard" franchisen. Dermed ikke sagt at filmen ligefrem er perfekt, for der er en del skønhedsfejl trods den solide underholdning.

Actionscenerne fungere bedst i shootout og nærkampene, hvorimod de stort anlagte stunts bevæger sig snublende nær på af falde over i tåbelig over-the-top. Scenen i tunellen er i starten ganske ubehagelig og effektiv. Men da Willis og Long først dukker sig for en flyvende bil og Willis efterfølgende hopper ud af en vogn og nikker bagsmækken på en holdende bil en flyveskalle i høj fart og derefter torpedere en helikopter i luften med bilen, er fornuften gået fløjten til fordel for pompøs action, der får Die Hard til at ligne en tegnefilm og McClaine til at fremstå som en superhelt.

Bevares, McClaine har jo altid været ekstremt sej, men med den måde han blir udstillet på i "Tunnel-scenen" og ikke mindst
i den totalt overdrevne afslutning komplet med surfning på haleroret af en F-35
, ender hans karakter jo med at fremstå som selveste supermand.

Klimakset med hovedskurken Gabriel, (Timothy Olymphant) må siges at være lidt af et antiklimaks oven på det just foregående med lastbilen, flyet og broen. Her syntes jeg Len Wisemand skyder sig selv i foden ved, at afslutte med et ganske ordinært standoff, der kommer til at fremstå temmelig fladt også set i duellen mellem McClaine og Gabriel.


Det var det negative og nu til det positive, som der heldigvis er klart mere af i "Die Hard 4.0". Det 8 min. klip som man tidligere ku' se her på Filmz, sagde i virkeligheden intet om tonen, helheden eller Justin Long/Bruce Willis kombinationen. Kemien imellem de to blir bedre og bedre jo længere ind i handlingen man kommer og selv om scenen
med tyveriet af den højteknologiske bil er for lang og for påtaget, ligsom den indledende scene omkring McClaines datter også er det,
ja så fungere makkerparet overaskende vellykket.

Selve plottet syntes jeg nu også var ret godt lavet. Kontrasten med den nye teknoligiske verden sat overfor McClaines oldschool stil, forløber effektivt både for sig selv og når de to "stilarter" krydser hinanden. Kevin Smiths gæsteoptræden sidder også lige i skabet, især for dem der kender til hans besættelse af tegneserieuniverset og Star Wars.
Er vild med detaljen hvor McClaine bryder den teknoligiske barriere han mentalt konstant er oppe imod, da han tvinger Smith til at svare på sit opkald via en for computernørder særdeles oldnordisk truckerradio.
Parkour delen er heller ikke noget, der på nogen måder genere øjet. Det er jo kun med i 2 scener, hvor især den sidste er lækkert lavet og ikke kun er med som smart gimmick, men også som et symbol på McClaine oldschool sluggertaktik, sat over for en helt ny og langt mere elegant kampteknik. Igen det nye vs. det gamle, tema.

Selve skurkene har jeg nu heller ikke noget problem med. Maggie Q er måske lidt fersk i betrækket, men alligevel ganske køn at se på og særdeles hårdtslående at følge in action. Timothy Olymphant viser igen, som han har gjort det så mange gange før, at han ikke behøver de store armbevægelser for at virke ovebevisende. Her kan jeg ikke helt følge kritikken i # 30, for Olymphants bad guy rolle, er bortset for 2'eren hvor McClaine var i direkte nærkamp med William Sadler/Oberst Stewart, fremstillet på nøjagtiog samme vis som Hans Gruber i 1'eren og Simon Gruber i 3'ern. Altså som bagmanden der har en psykisk duel kørende med McClaine, hvor håndlangerne tager sig af de fysiske udfordinger.

Så skal jeg lige ha' Len Wiseman med ind over. Det navn var jeg bestemt ikke begejstret for, da jeg først hørte det nævnt. Og med de to Underworld film i hovedet frygtede jeg det værste. Men her overasker Wiseman positiv ved, at vise klar fremgang og et godt øje for at skrue en effektivt actionfilm sammen. Efter hans bedrift med "DieHard 4.0", vil jeg se langt mere positivt på det næste fra hans hånd.

Om skaldesmækkeren himself, Bruce Willis, ja så er han i den grad i hopla i 4'eren. I starten ligner han godt nok en bedrøvelig stener udgave af sit gamle jeg, men det viser sig slet ikke at holde stik. 20 min inde er gavflaben Willis tilbage, med glimt i øjet og masser af selvironi over sin alder. Scenen med Clerence clearwater Revival, er et godt og meget morsomt eksempel på det.

Samlet ender Die Hard 4.0 på 4/6.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#47 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

# 35 & 36 Ekko Ekko !!!!

MHT til Olyphants skurketype, ja så var det jo det jeg prøvede at overbvise dig om forleden Bruce ;)

Skal ind og se den om et par timer igen med et par kollegaere, men mon den bliver bedre ved andet gennemsyn ? He he :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#48 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

Har droppet at se Die Hard 4 igen efter 75 % meldte afbud :( .. tror jeg sætter nr. 1 på :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#49 inflector 16 år siden

Kan heldigvis tilslutte mig flertallet der er glade for Die Hard 4. Det er lang tid siden at jeg er blevet så underholdt af en actionfilm i biffen. Plottet var fint og skuespillerne gjorde det overordnet godt. Actiondelen var veludført og jeg grinte mange gange i løbet af filmen. Der er måske ikke den store spænding i filmen, men man sidder bare og venter på at McClane når frem og uddeler lussinger, og det er dybt tilfredsstillende hver gang han gør det.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#50 filmz-goatchen 16 år siden

Er ikke imponeret. Overvejde faktisk ats kride fra biografen med 30 min igen, for jeg vidste jo nøjagtigt hvad der ville ske, Bruce dukker op, overlever random bizart mordforsøg og skurken dør.
Det eneste man sidder og laver det meste af filmen er stortset at gætte på hvordan skurken nu mon dør...
Det og plot huller gør det her til en middelmådig action film..

2/6 herfra

Skriv ny kommentar: