Med fire Oscar-nomineringer i posen, blandt andet for bedste film, må “District 9” siges at have sat sine spor på det filmiske landkort. Filmen har pga. sin åbenlyse originalitet været en tordnende succes, men hvem havde også set en sci-fi i Sydafrika komme? Sandsynligvis ikke nær så mange, som ender med at købe denne lækkerbisken af en dvd, der ikke blot underholder første, men også anden og måske endda tredje gang.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 MOVIE1000 14 år siden

jeg har længe ville se denne film, og skal have den på Bd, men nu når jeg har ventet så lang tid kan jeg ligså godt vente lidt endnu indtil den blvier sat ned ;)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#2 filmz-Bruce 14 år siden

Spot on anmeldelse, som indkredser de stærke og de svage sider.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 Riqon 14 år siden

En smule uenig med anmeldelsen.

Jeg syntes faktisk, at skiftet mellem mockumentary og actionfilm fungerede rigtig godt og måske tilmed var nødvendigt for at holde historien kørende. Jeg tror bestemt heller ikke, at denne film er glemt om 10 år. Og så studsede jeg noget over denne her:

Ikke siden Tim Burtons "Mars Attacks" har vi set så originalt et bud på "invasionen fra rummet".


Al respekt for Tim Burtons "Mars Attacks," som er virkelig morsom - men original var den vel egentlig ikke? Den samlede jo op på alle de mest typiske portrætter af rumvæsner, man har set indenfor genren i det 20. århundrede (små grønne mænd med store hjerner og zap-pistoler... come on!) og lavede så en glimrende spoof ud af det.

På det punkt er District 9 i en helt anden liga, sådan som den har formået at smelte rumvæsner sammen med apartheid og flygtningepolitik, etc..
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#4 jona 14 år siden

jeg syntes det var en rigtig god film
Gravatar

#5 filmz-Megan Fox 14 år siden

4/6
Gravatar

#6 theassociate 14 år siden

Jeg er dybt uenig i anmelderen - 4 stjerner er for LIDT! :) Det virker iøvrigt meget usandsynligt at det bliver en film som går i glemmebogen om 10 år - kig på nomineringerne til "Bedste film" til årets Oscar, det må være en god indikator...
Gravatar

#7 filmz-Bruce 14 år siden

#6 Shakespeare in Love FIK 7 Oscars. Så meget for gode indikatorer. En Oscar nominering formår ikke at kvalitetssikre films eftermæle ud i fremtiden. Den slags tager tiden sig helt automatisk af.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 Kruse 14 år siden

#2: Helt enig, anmeldelsen er spot on!

Jeg foretræk også klart den mockumentary-stil som den ligger ud med, og det var da en smule skuffende når den slår over til en mere standard og generel actionfilm, selvom at den da stadig var ganske interessant.

4/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#9 myshkin 14 år siden

En herlig film! Det er megasynd at der går så meget action i den som der gør hen af vejen, men historien, pointen, står stadigvæk stærkt.

Tværtimod præsenteres de med et tvist, hvor det pludselig er de sorte, altså afrikanerne, der fremstår som ensporede racister.


Også dem, alle protoganisten, Wikus, tilmed, er også racister (eller det hedder måske snarere xenophober?). Wikus,
som sig selv, fremstår aldrig helt aklaret, det kræver en fuldstændig fysiologisk transformation af menneskekroppen for at fjerne xenophobien. Det er den eneste måde hvorpå mennesket er fuldstændig i stand til at sætte sig i en andet væsens sted
.

Filmen er især guf for teologer og andre som studerer filosofi vil jeg mene.

5/6
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#10 amadoR 14 år siden

En af de ting jeg virkelig godt kunne lide, er den på en måde, meget realistiske afbildning af hvordan Menneskeheden ville modtage de her 'nye gæster'. Som også er en slags oversættelse af hvordan vi som mennesker generelt modtager 'det fremmede' i vores dagligdag.

Og hvordan vores forhold til hovedpersonen ændrer sig i takt med at historien og hans situation ændrer sig. Uden at spoile for meget, så er han ikke 'altid vores helt'.

Jeg kan fornemme lidt at denne her transformation fra Mockumentary til Actionfilm var noget anmelder fandt negativt. Men jeg syntes tilgengæld at det fungerer meget godt.

5/6 imo.

Skriv ny kommentar: