Med fire Oscar-nomineringer i posen, blandt andet for bedste film, må “District 9” siges at have sat sine spor på det filmiske landkort. Filmen har pga. sin åbenlyse originalitet været en tordnende succes, men hvem havde også set en sci-fi i Sydafrika komme? Sandsynligvis ikke nær så mange, som ender med at købe denne lækkerbisken af en dvd, der ikke blot underholder første, men også anden og måske endda tredje gang.
#1 MOVIE1000 14 år siden
#2 filmz-Bruce 14 år siden
#3 Riqon 14 år siden
Jeg syntes faktisk, at skiftet mellem mockumentary og actionfilm fungerede rigtig godt og måske tilmed var nødvendigt for at holde historien kørende. Jeg tror bestemt heller ikke, at denne film er glemt om 10 år. Og så studsede jeg noget over denne her:
Al respekt for Tim Burtons "Mars Attacks," som er virkelig morsom - men original var den vel egentlig ikke? Den samlede jo op på alle de mest typiske portrætter af rumvæsner, man har set indenfor genren i det 20. århundrede (små grønne mænd med store hjerner og zap-pistoler... come on!) og lavede så en glimrende spoof ud af det.
På det punkt er District 9 i en helt anden liga, sådan som den har formået at smelte rumvæsner sammen med apartheid og flygtningepolitik, etc..
#4 jona 14 år siden
#5 filmz-Megan Fox 14 år siden
#6 theassociate 14 år siden
#7 filmz-Bruce 14 år siden
#8 Kruse 14 år siden
Jeg foretræk også klart den mockumentary-stil som den ligger ud med, og det var da en smule skuffende når den slår over til en mere standard og generel actionfilm, selvom at den da stadig var ganske interessant.
4/6
#9 myshkin 14 år siden
Også dem, alle protoganisten, Wikus, tilmed, er også racister (eller det hedder måske snarere xenophober?). Wikus,
Filmen er især guf for teologer og andre som studerer filosofi vil jeg mene.
5/6
- internet anonymous
#10 amadoR 14 år siden
Og hvordan vores forhold til hovedpersonen ændrer sig i takt med at historien og hans situation ændrer sig. Uden at spoile for meget, så er han ikke 'altid vores helt'.
Jeg kan fornemme lidt at denne her transformation fra Mockumentary til Actionfilm var noget anmelder fandt negativt. Men jeg syntes tilgengæld at det fungerer meget godt.
5/6 imo.