Beklageligvis kan uhyggen ikke opretholdes gennem hele filmen, og irriterende er det ikke mindst, at vi ser alt for meget af væsnerne, hvilket i høj grad afliver deres mystik og evne til for alvor at skræmme os. Jo mere konkret truslen bliver, des mindre foruroligende bliver den samtidig. Til gengæld er “Don’t Be Afraid of the Dark” en stærk fortælling, hvilket ikke mindst er takket være godt spil fra hovedrollerne, som man kommer til at holde af og med, og filmen viser sig at være en overraskende rørende og bevægende størrelse.
Nej, der er ingen store omvæltninger i vente med denne film, men “Don’t Be Afraid of the Dark” er ikke desto mindre noget så sjældent som en ualmindeligt vellavet og nervepirrende gyser af den solide klassiske skole. Trods titlen bliver man hurtigt overbevist om, at der atter er al mulig god grund til at frygte mørket.
#1 misuma 13 år siden
#2 filmzkim 13 år siden
#3 wimmie 13 år siden
Fin anmeldelse. Er positivt overrasket over de 4 stjerner - jeg var ikke synderligt imponeret over traileren, men samtidig var mine forveninger alligevel ret høje, for med Del Toro i kulissen er der altid lagt op til en vis portion fed stemning :)
Så jeg vil tillade mig skrue forventningerne lidt op igen og glæder mig til filmen :)
#4 Thomsen 13 år siden
Originalen kan i øvrigt købes på DVD-R fra Warner Archives. Den er lige kommet i en remastered udgave, der også inderholder et kommentarspor.
#5 Lord Beef Jerky 13 år siden
#6 Mr.E 13 år siden
#7 x marks the spot 13 år siden
#8 Babo84 13 år siden
Det lignede ham, ja..
#9 buddinge 13 år siden
#10 elwood 13 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"