Beklageligvis kan uhyggen ikke opretholdes gennem hele filmen, og irriterende er det ikke mindst, at vi ser alt for meget af væsnerne, hvilket i høj grad afliver deres mystik og evne til for alvor at skræmme os. Jo mere konkret truslen bliver, des mindre foruroligende bliver den samtidig. Til gengæld er “Don’t Be Afraid of the Dark” en stærk fortælling, hvilket ikke mindst er takket være godt spil fra hovedrollerne, som man kommer til at holde af og med, og filmen viser sig at være en overraskende rørende og bevægende størrelse.

Nej, der er ingen store omvæltninger i vente med denne film, men “Don’t Be Afraid of the Dark” er ikke desto mindre noget så sjældent som en ualmindeligt vellavet og nervepirrende gyser af den solide klassiske skole. Trods titlen bliver man hurtigt overbevist om, at der atter er al mulig god grund til at frygte mørket.

Se også: Filmz TV: Gys, grin og eksklusive interviews!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 misuma 12 år siden

En film jeg forventer mig meget af. Iøvrigt synes jeg vi ser alt for lidt til Guy Pearce...
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#2 filmzkim 12 år siden

Jeg mener, der er tre slags gysere. Der er også dem med hensigten om at frembringe kvalme eller frastøde tilskueren (f.eks. Saw)
Gravatar

#3 wimmie 12 år siden

misuma (1) skrev:
Iøvrigt synes jeg vi ser alt for lidt til Guy Pearce...
Amen! Den mand burde lave flere nøgenscener....ehm...eller jeg mener.... flere film naturligvis :p


Fin anmeldelse. Er positivt overrasket over de 4 stjerner - jeg var ikke synderligt imponeret over traileren, men samtidig var mine forveninger alligevel ret høje, for med Del Toro i kulissen er der altid lagt op til en vis portion fed stemning :)
Så jeg vil tillade mig skrue forventningerne lidt op igen og glæder mig til filmen :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#4 Thomsen 12 år siden

Den originale tv-film hører til i den bedre ende, selvom nogle af effekterne naturligvis er en smule bedagede i dag. Jeg glæder mig til at se genindspilningen på tirsdag.

Originalen kan i øvrigt købes på DVD-R fra Warner Archives. Den er lige kommet i en remastered udgave, der også inderholder et kommentarspor.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#5 Lord Beef Jerky 12 år siden

#1 Jeg anbefaler hermed filmen "In Her Skin" (på dansk "Missing")!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#6 Mr.E 12 år siden

Den originale tv film vises i øvrigt lørdag den 8 klokken 22 i Husets Biograf, København
Gravatar

#7 x marks the spot 12 år siden

Var det ikke Guillermo, der sad i flypassagersædet lige bag pigen i den allerførste scene?
"Do, or do not. There is no try".
Gravatar

#8 Babo84 12 år siden

x marks the spot (7) skrev:
Var det ikke Guillermo, der sad i flypassagersædet lige bag pigen i den allerførste scene?


Det lignede ham, ja..
Gravatar

#9 buddinge 12 år siden

Desværre et fejlskud af en gyser. Op på hesten igen Guillermo
Honestly, have you ever seen anything like this?
Gravatar

#10 elwood 12 år siden

[url=]His horse is amazing...[/url]
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: