Overfor Viggo Mortensens farverige gangstertype står Naomi Watts’ noget svagere som den blege Anna. Hendes karakter forbliver nærmest på skitseplanet med en antydet fortid, der primært fungerer som motivation for hendes karakters villighed til at give sig i kast med de mange lyssky personager. At Watts langt fra brænder ligeså meget igennem som Mortensen, skyldes dog mest af alt, at filmens interesse klart ligger i granskningen af det kulørte russiske gangstermiljø frem for at bibeholde den indledende behandling af de problematiske vilkår, som illegale indvandrere lever under i Europa. Det havde ikke kun gjort filmen mere vedkommende, men også skabt en bedre balance mellem filmens forskellige sideplots, hvis denne tematik havde været gennemgående.

Med en slutning, der binder enderne på historien lidt for hurtigt og let sammen, ender “Eastern Promises” i stedet som en ‘Leif-Davidson-Light-fortælling’ om det genforenede Europas underside, iblandet en betydelig brug af amerikansk gangstermytologi. En underholdende og intens visuel oplevelse, bestemt, men ikke nær så tankevækkende og provokerende som mange andre af Cronenbergs film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 chuck 17 år siden

#10 Der er kun en løsning på det problem Anne. Det kan som regel løses med en kugle for panden ;o)
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#12 chronaden 17 år siden

God film generelt, men følte på en eller anden måde ikke at filmen nogensinde kom ordenligt igang, og ja, den slutter for hurtigt.

Der manglede et eller andet da jeg kom ud af biografen :<
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#13 filmz-mr. larsen 17 år siden

det er fandme en fed film er lige kommet hjem fra at se den.
han gir den sgu gas viggo
totalt sejt

6/6
Gravatar

#14 filmkorn.dk 17 år siden

Eminent film, der lever på fremragende skuespil, nuanceret handling og en trykket stemning. Twistet er dog lettere forudsigeligt, men jeg er nu heller ikke sikker på, at det skal være så stor en overraskelse. Der lægges jo hints ud hele tiden.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#15 filmz-smedt-meister 17 år siden

Synes a history of violence var en fed film... Så havde håbet på lidt flere end 4 stjerner ved Easteren Promise
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.
Gravatar

#16 filmz-Le Samouraï 17 år siden

Hvis du kan li' A HISTORY OF VIOLENCE, så vil du sikkert også kunne li' EASTERN PROMISES. Udover Viggo Mortensen selvfølgelig, så beskæftiger de sig også begge med organiseret kriminalitet og mennesker, der er trådt ud af samfundets rammer og ser bort fra dets regler.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#17 mini_jette 17 år siden

Man, hvor ville jeg ønske Cronenberg gad klippe væk en gang imellem... Jeg havde absolut intet behov for at se en død mand få klippet fingrene af:S
Det er en nasty, nasty film, som falder i spændningsniveau hen mod slutningen, men alligevel gør den sig fuldt fortjent til 4/6 stjerner i min bog...
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#18 lagoni 17 år siden

Så fik jeg besvaret mit eget spørgsmål i #10 - Eastern Promises er længder bedre end den kedelige A History of Violence. Den er langtfra perfekt, men har nogle gode og velspillede karakterer (gode som i interessante, Cassels præstation var fantastisk, god er nok bare ikke ordet om selve rollen) og en historie der fanger og interesserer, selv om den - for mig - lød gabende kedelig på papiret. Og så har Viggo endelig overbevist mig om han er sej :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#19 Patriarch 17 år siden

Det er sjovt hvordan man kan opleve film så forskellig... Har ikke set Eastern Promises men jeg fandt A History of Violence fantatisk, velspillet og tankevækkende.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#20 filmz-Whitetrash 17 år siden

"Men hvor den brutale vold i netop den film brød ind i et ellers - på overfladen - fredeligt samfund, er volden snarere normen i "Eastern Promises". Cronenberg formår nok engang at illustrere brugen af vold så aggressivt og intenst, at man som tilskuer på en og samme tid væmmes og fascineres"

Lige præcis ovenstående gjorde, at jeg blev noget skuffet. Nu er det ikke sådan, at jeg kun kan lide film, der svælger i vold og blod, men i lyset af ovenstående gik jeg ind med forventningen om en noget mere "vild" film. Jeg kunne langt bedre lide A History of Violence. Jeg synes dog slet ikke, at den nye var dårlig; den var ganske god.

Jeg var i øvrigt ude for en statistisk umulighed:

Jeg gik ind for at se den i Imperial kl. 12. Efter 1. min. brød deres fremviser sammen, og da de fik gang i den igen, kørte filmen videre med afskårne hoveder, og hér jeg tænker ikke på Cronenbergs overskårne halse, nej, toppen af billedet manglede simpelthen, idet den blev projekteret udenfor lærredet. Da det ikke så ud til, at de ville fixe det, gik vi ud og fik vores penge tilbage.

Kl. 19 i Cinemaxx samme dag prøver vi lykken igen: Men 1½ time inde i filmen bryder deres fucking fremviser gud hjælpe mig sammen! Det er da umuligt?!? To gange på samme dag... Efter nogle minutter får de gang i den, men nu er det uden lyd. Folk råber og skriger op til operatøren, men i 10 min. sker intet, indtil en kravler op på en stoleryg og banker på glasset. Så stopper de filmen, og efter yderligere 10 min. kører den igen - nu atter med lyd. Men de spolede den ikke tilbage, den kørte simpelthen bare videre. Tyndt...

Det var en lille anekdote :-)
Wanna go for a ride? No thanks. No Thanks? What does that mean? That I dont wanna go. Go where? For a ride. A ride! Now thats a good idea: Ok lets go.

Skriv ny kommentar: