Overfor Viggo Mortensens farverige gangstertype står Naomi Watts’ noget svagere som den blege Anna. Hendes karakter forbliver nærmest på skitseplanet med en antydet fortid, der primært fungerer som motivation for hendes karakters villighed til at give sig i kast med de mange lyssky personager. At Watts langt fra brænder ligeså meget igennem som Mortensen, skyldes dog mest af alt, at filmens interesse klart ligger i granskningen af det kulørte russiske gangstermiljø frem for at bibeholde den indledende behandling af de problematiske vilkår, som illegale indvandrere lever under i Europa. Det havde ikke kun gjort filmen mere vedkommende, men også skabt en bedre balance mellem filmens forskellige sideplots, hvis denne tematik havde været gennemgående.

Med en slutning, der binder enderne på historien lidt for hurtigt og let sammen, ender “Eastern Promises” i stedet som en ‘Leif-Davidson-Light-fortælling’ om det genforenede Europas underside, iblandet en betydelig brug af amerikansk gangstermytologi. En underholdende og intens visuel oplevelse, bestemt, men ikke nær så tankevækkende og provokerende som mange andre af Cronenbergs film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Vestas 17 år siden

#18 Jeg er meget enig. Var også lidt skuffet over "A History of Violence", men "Eastern Promises" har helt klart været årets bedste biografoplevelse. Jeg undrede mig dog over, at de 3 russiske hovedpersoner blev spillet af hhv. en tysker, en franskmand og en dansk-amerikaner. Ikke fordi jeg synes, de gjorde det dårligt, men findes der ingen gode russiske skuespillere?
You can just hang around outside in the sun all day, tossing a ball around, or you can sit at your computer and do something that matters! - Cartman
Gravatar

#22 filmz-Whitetrash 17 år siden

"3 russiske hovedpersoner blev spillet af hhv. en tysker, en franskmand og en dansk-amerikaner"

LOL - det er sgu da morsomt.
Wanna go for a ride? No thanks. No Thanks? What does that mean? That I dont wanna go. Go where? For a ride. A ride! Now thats a good idea: Ok lets go.
Gravatar

#23 filmz-BrotherJack 17 år siden

For mig virkede dette som en underspillet artfilm, og de fleste tager sgu nok fejl når de tror den er kommerciel - og er en "thriller", hvilket den karakteriseres som.

Virkelig en god oplevelse. En vedkommende en af slagsen, og virkelig en film der kommer mere under huden (og nej, ikke bogstaveligt, det er Cronenberg åbenbart blevet for gammel til) end "History of Violence".

5/6
Gravatar

#24 filmz-Angel Eyes 17 år siden

Fik endelig set den igår, og jeg må sige at den levede fuldt op til forventningerne. Jeg var selv meget glad for "A History of Violence", men "Eastern Promises" havde lidt mere at byde på, samt gav stof til eftertanke. Hvor AHoV tydeligvis byggede på et tegneserieforlæg (ikke et ondt ord om det) og var klart mere en genrehistorie, så er EP ligesåvel et højspændt personligt drama som en drabelig thriller. Castet og historien er glimrende og det er dejligt at se, at Cronenberg stadig kan gå nye veje, uden at miste sit unikke touch.

Og var der for øvrigt nogen andre, der lagde mærke til, at navnet på varevognen med al sprutten var "Arthur Clegg"? Clegg, som i Ralph Fiennes' rolle i "Spider"... ;)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#25 filmz-Phelodivia 17 år siden

Synes faktisk den skuffede lidt... gættede rigtigt under hele filmen..

Er jeg den eneste der synes den nærmest lægger på til en 2ër?
Gravatar

#26 filmz-michaell 17 år siden

#25 Jeg er nysgerrig. Hvad gættede du rigtigt på under hele filmen?
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#27 ks 17 år siden

At han hele tiden var underdover.

Noget jeg tror de fleste af os dog havde styr på under det meste af filmen. Det var ikke ligefrem fordi, at det svært at gætte.
Gravatar

#28 filmz-sonny e 17 år siden

rigtig fed film, indtil man kommer til slutningen. det er længe siden jeg har set en film hvor slutningen ødelægger så meget. har man siddet da man skulle klippe den sammen så har man klippet en time ud for at den ikke blev for lang.
3/6
Gravatar

#29 filmz-ilovfilm 17 år siden

den var vanvitig god. mistede ikkke interressen på noget tidspunkt som man nogle gange gør med gangsterfilm på grund af deres lidt langsome tempo.
Gravatar

#30 filmz-sparrowed 17 år siden

#27: American Yakuzza 3: Russian Disguise(London).

Ej..fik dog set filmen et par gange i bio.

Eneste skuespiller, som irriterede mig gevaldigt,
var Vincent Cassel. 4½/6

Sometimes when you want to win the war, you have to burn the village

Skriv ny kommentar: