Mulligan er ikke mindst fremragende til at vise overgangen fra ung og uskyldig til moden ung kvinde, og det er da også heri, filmens lærdom ligger. På overfladen ligner “An Education” ganske vist en moralsk fortælling om at holde sig på den rette sti, men i bund og grund handler den om nogle af de livslektioner, vi alle i et eller andet omfang må gennemgå. Vi tilgiver og føler med Jennys valg, og fordi Lone Scherfig forstår at holde igen med melodramaet og tåreperserscenerne, og fordi lunet bibeholdes gennem film, bliver historien til både en rørende og stærkt underholdende fortælling. Det er en sørgmodig komedie, der udspiller sig her, men ikke mindst Carey Mulligans herlige præstation gør den til en livslektie, man kun er alt for villig til at lære.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 AP 13 år siden

Jeg ser jeres pointer, men jeg undrer mig stadig over, hvad hun vil med den film? Jeg forlod biografen med en tom fornemmelse. Måske fordi jeg ikke synes hun formår at blande genrerne. Jeg kan hverken tage filmen rigtig alvorligt men synes samtidig ikke at den var sjov eller komisk. Mit store problem er dog at filmen ikke rørte mig. Historien kan være nok så fin og filmen kan være sat i flotte rammer osv, men det desværre ikke nok. Ikke for mig, i hvert tilfælde :-)
Gravatar

#22 filmz-Bruce 13 år siden

Og sådan er det jo :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#23 Collateral 13 år siden

#21: Moralen er ikke i sig selv at man skal få en uddannelse. For, som det tidligere er nævnt, skaber filmen også et charmerende billede af det miljø, som hovedkarakteren også længes efter. Dermed ligger der også andre moraler i filmen hvis du spørger mig. Hvor vigtigt det kan være at fejle. At vise hvordan forældrene fejler, kunne være nogle af dem.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#24 AP 13 år siden

#23 Jeg sagde ikke at moralen er at man skal få en uddannelse, og du har sikkert reti at der er flere moraler i filmen. Det er netop mit problem - moralen, budskabet, den løftede pegefinger er jeg ikke personligt interesseret i. Den skaber en afstand til sit publikum, idet den er manipulerende og beregnende. Det er bare min mening :-)
Gravatar

#25 Riqon 13 år siden

Tja, det virker meget som et spørgsmål om hvorvidt den "virker", ser det ud til. Og vi kan diskutere dens virkemidler længe bare for at konkludere, at vi havde hver vores personlige oplevelse, da vi så den.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#26 Lord Beef Jerky 13 år siden

Jeg synes bestemt ikke moralen er en løftet pegefinger, der på nogen måde virker belærende og/eller nedladende. For mig siger filmen, at man skal gå efter det i livet, som man gerne vil, og ikke lade andre påvirke ens beslutning. Hovedpersonen begår sine fejl i livet, ligesom alle andre, men lærer naturligvis en hel del af disse fejl. På denne måde synes jeg faktisk, at filmen virker meget realistisk på trods af sine urealistiske tilfældigheder og til dels klicheer. En morale som selvstændighed og tro på en selv, kan jeg virkelig ikke anse som en løftet pegefinger... filmen er jo blot et eksempel på en historie, hvor et menneske gennemgår en udvikling, finder ud af, at hun kun kan stole på sig selv, og havde hun gjort dette fra starten af, ville hendes liv muligvis have udartet sig noget anderledes. Næppe komplekst i nogen forstand, men alligevel ikke noget jeg kan blive fornærmet over. Desuden synes jeg det er filmens charme og stemning der bærer det hele, og ikke så meget selve historien eller moralen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#27 Riqon 13 år siden

#26 - Fuldkommen enig.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#28 filmz-Bruce 13 år siden

Enig og en morale er pr. definition belærende og enhver udøvelse af fornuft, hvilket jeg mener er pigens forbrydelse, kan således ses som belærende. Men vi skal forhåbentlig ikke ud i objektive film :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#29 Riqon 13 år siden

Bruce (28) skrev:
Men vi skal forhåbentlig ikke ud i objektive film :)


#28 - Som forummets eneste objektive bruger har jeg i hvert fald ikke tid til fortælle alle andre hvad de skal mene, men kan da gøre en undtagelse her og der. ;P
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#30 filmz-Bruce 13 år siden

#29 Hehe :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: