Mulligan er ikke mindst fremragende til at vise overgangen fra ung og uskyldig til moden ung kvinde, og det er da også heri, filmens lærdom ligger. På overfladen ligner “An Education” ganske vist en moralsk fortælling om at holde sig på den rette sti, men i bund og grund handler den om nogle af de livslektioner, vi alle i et eller andet omfang må gennemgå. Vi tilgiver og føler med Jennys valg, og fordi Lone Scherfig forstår at holde igen med melodramaet og tåreperserscenerne, og fordi lunet bibeholdes gennem film, bliver historien til både en rørende og stærkt underholdende fortælling. Det er en sørgmodig komedie, der udspiller sig her, men ikke mindst Carey Mulligans herlige præstation gør den til en livslektie, man kun er alt for villig til at lære.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Skeloboy 14 år siden

Er helt enig med anmeldelsen. Carey Mulligan er helt fantastisk. Filmen balancerer fint mellem flere genre.
Gravatar

#2 wimmie 14 år siden

Er også helt enig; filmen var en af de bedste oscar-kandiater og skuespillet er fremragende.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#3 Steffan Rasmussen 14 år siden

Skuespillet er rigtigt godt, specielt spiller Carey Mulligan fantastisk, men historien var en tynd kop te.
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#4 filmz-jonasgr 14 år siden

Jeg er helt vild med Jennys britiske accent i filmen.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#5 filmz-Bruce 14 år siden

Også helt enig med Benway. Klasse film og Scherfig er bedre som instruktør end jeg havde forventet. Herlig atmosfære filmen igennem og alt i alt, bare en rigtig god filmoplevelse.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 bjarke 14 år siden

...ja, Mulligan er bestemt god - ligesom det øvrige cast. Jeg blev dog aldrig for alvor revet med af dramaet. Syntes bl.a. der manglede mere dybe/historie i Peter Sarsgaard karakter. Mere på spil. Men et fint, om end smule kedeligt drama - det gik altså ikke i benet på mig...
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#7 Riqon 13 år siden

Jeg så netop denne med kæresten - det var den eneste film i biografen, vi kunne blive enige om, vi begge ville se (da hun ikke ville se Iron Man 2 og jeg ikke ville se Precious). Fantastisk film. Dialogen er så perfekt skrevet, og det var fantastisk at se en film, hvor jeg virkelig ikke havde nogen fornemmelse af, hvad der ville ske. Tænkte rigtig meget på filmen det efterfølgende døgn.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#8 Lord Beef Jerky 13 år siden

#7 Ud af de tre film, tror jeg i valgte rigtigt.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#9 Riqon 13 år siden

Tænkte jeg nok nogen ville sige :P men jeg ser nu stadig frem til at få mit Robert Downey Jr. fix også.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#10 Lord Beef Jerky 13 år siden

#9 Også jeg da... men ud fra anmeldelserne og brugerkommentarer generelt tror jeg ikke den vil toppe An Education (selvom det bestemt er svært at sammenligne de to film).
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: