“Elefantmanden” er en af filmhistoriens mest hjerteskærende og bevægende værker. Alle skuespillerne mønstrer ufejlbarlige kraftpræstationer, billedsiden er dyster og fortryllende, og replikkerne er uforglemmelige. Det er måske ikke David Lynch’ mest slagkraftige film, men det er muligvis hans bedste – et mesterværk, hvori alt går op i en højere enhed. AV-præsentationen er ikke just fantastisk, og udgivelsen indeholder næsten intet ekstramateriale. Men ligesom alle de andre film, Sandrew Metronome i øjeblikket genudgiver på dvd, er “Elefantmanden” billig, og derfor bør alle, der ikke allerede ejer filmen, øjeblikkeligt smide den i indkøbskurven.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Dj Ladze 16 år siden

Jeg mener at det var faderen, som havde elefantitis i tisseren da han gjorde moderen gravid. Var det ikke sådan det var?
WHO WATCHES THE WATCHMEN?
Gravatar

#22 The Insider 16 år siden

#20, det siger hans ejermand i hvert fald, og det ser man også i filmens åbningssekvens, men der er nok snarere tale om en 'drømmesekvens' og pure opspind fra ejermandens side (for hvorfor skulle han dog også vide det fra?). I virkelighedens verden led Merrick af samme arvelige sygdom som sin mor, men der gik vist er par år, før den virkelig tog fart.
War. War never changes.
Gravatar

#23 Morbid 16 år siden

Har aldrig rigtig forstået fascinationen af Elephant Man. Imo Lynch's svageste film.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#24 Skeloboy 16 år siden

Bruger folk ikke spoiler-tingen længere?

Men har nu heller aldrig helt forstået starten, og #22: Lynch lave en drømmesekvens? Den må du sgu længere ud på landet med...
Gravatar

#25 The Insider 16 år siden

hehe :-)
War. War never changes.
Gravatar

#26 Bony 16 år siden

En meget stærk film. Jeg græd som pisket da jeg så den første gang som lille purk. Gjorde så stort indtryk på mig at jeg altid har haft den i tankerne men aldrig har fået den set igen.
Jeg tror dog snart jeg har fået 'mandet' mig nok op til endnu et gensyn. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#27 king b 16 år siden

Dette er i sandhed en stor film. Glæder mig til at gense den - selv om det er trist, at den tekniske præsentation er på det jævne.

Men Insider tegner et lige lovligt romantisk billede af forholdet mellem Lynch og produktionen. Lynch er jo kendt for sine ekstremt ekspressive lydsider - det var han allerede dengang, jvf. Eraserhead - og han insisterede på, at der skulle arbejdes med lyden på samme måde i Elefantmanden. Men produktionen mente, han var helt gal på den, og ansatte et andet lydhold til at lave en "normal" lydside til filmen.

Dvs. at der arbejdede to lydhold sideløbende - et ledet af Lynch og hans nu afdøde lyddesigner-geni, Alan Splet, og et andet ledet af en række engelske "standard-lydfolk", om man så må sige. Det var først, da Alan Splet modtog en Oscar for sit arbejde i Den Sorte Hingst helt hen mod slutningen af Elefantmanden-lydarbejdet, at produktionen blev overbevist om, at Splet gjorde sit arbejde godt nok (faktisk havde Splet så travlt med Elfantmanden, at han ikke havde tid til selv at modtage sin Oscar, men det er en anden og meget sjovere historie).

Derfor er Elefantmanden blevet en lige så stor lydlig oplevelse, som det er en visuel oplevelse. Og derfor kan man ikke just sige, at det var en uproblematisk produktion for Lynch.
Gravatar

#28 duuk74 16 år siden

#27 Tak for god og spændende læsning
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#29 The Insider 16 år siden

#27, cool - anede jeg slet ikke :-) Ærgerligt, der ikke er ekstramateriale på sådan en udgivelse, der bl.a. kan berette om sådanne episoder.
War. War never changes.
Gravatar

#30 filmz-bobafettich 16 år siden

"Elefant manden" er fantastisk, og er en af de sørgeligste film der nogensinde er lavet...

Et sandt mesterværk....

Skriv ny kommentar: