“Elefantmanden” er en af filmhistoriens mest hjerteskærende og bevægende værker. Alle skuespillerne mønstrer ufejlbarlige kraftpræstationer, billedsiden er dyster og fortryllende, og replikkerne er uforglemmelige. Det er måske ikke David Lynch’ mest slagkraftige film, men det er muligvis hans bedste – et mesterværk, hvori alt går op i en højere enhed. AV-præsentationen er ikke just fantastisk, og udgivelsen indeholder næsten intet ekstramateriale. Men ligesom alle de andre film, Sandrew Metronome i øjeblikket genudgiver på dvd, er “Elefantmanden” billig, og derfor bør alle, der ikke allerede ejer filmen, øjeblikkeligt smide den i indkøbskurven.
#1 filmz-Is 17 år siden
Er den virkelig god, som Insider siger...?
#2 chandler75 17 år siden
Jeg så den første gang, da jeg var ret ung (10-12 år), og syntes de første billeder af John Merrick var virkelig skræmmende - især de første glimt, inden man rigtig ser ham. I mange år var jeg desuden overbevist om, at filmen var fra 30'erne eller 40'erne, nok primært fordi den var sort/hvid og virkede "gammel" med de mørke skygger, osv.
#3 Bates 17 år siden
#4 Pytter 17 år siden
#5 pulse83 17 år siden
#6 Benway 17 år siden
#7 duuk74 17 år siden
#8 filmz-Angel Eyes 17 år siden
Synes dog anmeldelsen her starter lidt misvisende ud - set i retrospekt er det naturligvis svært at forestille sig, at Lynch skulle lave denne film, men på daværende tidspunkt havde han kun lavet en enkelt spillefilm (som næsten ingen havde set), så hans 'stil' var endnu ikke evident...
#9 The Insider 17 år siden
#10 Skeloboy 17 år siden
#8, Adagio For Strings er aldrig brugt smukkere end i Elefantmanden. Giver dig lidt ret i din udtalelse angående Lynch' stil, men hvis Brooks havde set hans kortfilm, så vil jeg hvertfald ikke give dig ret...de er den ondelyme godt nok lagnt ude...