I stedet søger Noé mod en meget overfladisk og banal sæbeopera, som oven i hatten fortælles så langstrakt og med så absurd mange gentagelser, at kedsomheden hurtigt sætter ind. Træt bliver man ikke mindst af Noés endeløse vandringer hen over hustagene, som følger hvert eneste sceneskift – der er vel en 20-30 stykker af dem i alt – og man ønsker hurtigt, at en eller anden havde lært ham et par fif om begrænsningens kunst. Tilbage sidder man med en hul omgang arthouse-kitsch, som ikke engang har dybde nok til at kaldes prætentiøst. At Noé er en mester i at kombinere lyd og billeder kan dog dårligt nægtes, og ikke mindst filmens indledende tekster er virkelig blændende skruet sammen. Mens de løber over lærredet, skal man huske at se godt efter. Det er filmens bedste øjeblik, og det går støt ned ad bakke herefter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Babo Rises 12 år siden

;) hvis du hentyder til indland Empire oplevelsen, så husker jeg det ikke. Jeg sov jo ;)
Gravatar

#12 Business Monkey 12 år siden

Det er kort sagt en forfærdelig film. Det eneste som kan siges at have en overvældende effekt på en er introen som er genialt skruet sammen, men derfra er filmen en soapopera i slowmotion, filmet mest af alt fra oven. Og lige gyldigt hvad så er en soap opera om den filmen på en traditionel måde eller ej, stadigt blot en soap opera. Kæft et melodrama der skraber bunden.

Alt hvad filmen UDPENSLER så man til sidst kan begynde at slå sig i ansigtet over hvor mange gentagelser der er i løbet af de resterende 160 minutter(som det var en af de der Disney programmer for 4-årige) forklares allerede i løbet af de 5 første, så der INTET er overladt til fantasien (det mystiske element som god kunst altid formår at indeholde) og resten er den filmiske udgave af at blive slæbt af en laaaangsomt kørende lastbil langs The Strip i Las Vegas mens den ru asfalt langsomt begynder at kradse huden af en - bare uden at man kan mærke noget overhovet fordi alt overlades til det visuelle i filmen.

For en person der prøver at tænke film radikalt anderledes, så kan jeg ikke forstå hvordan en så opbrugt og konventionel histore kan blive valgt til hans film. Det er jo et pinagtigt opgør med et moderkompleks, omhyllet i tamme replikker om tabt fremtid sagt af intetsigende og virkeligt dårlige skuespillere. TAL ENDELIG LANGSOMMERE! JA! LAD OS SE OM VI KAN SLÅ VERDENSREKORDEN I AT TALE LANGSOMT! JA DU ER PÅ STOFFER! Baaaaaaw.

At filmen overhovedet prøver at sammenligne sig med Rumrejsen 2001 til tider er ren filmisk blasfemi.

Så er det sagt.
Gravatar

#13 Hr. Nielsen 12 år siden

Babo Rises (11) skrev:
Jeg sov jo
Ikke de første 5 min. Der flåede du i sædet af kedsomhed (jo jo så tidligt;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#14 Babo Rises 12 år siden

Det var vist bare din hånd der flåede et eller andet hvor jeg sov, skam dig haha.
Gravatar

#15 Hr. Nielsen 12 år siden

Min hånd har da bestemt aldrig flået 'et eller andet'....
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#16 MBAD 12 år siden

Mht. at 'skære fedtet fra': filmen havde jo slet ikke fungeret, hvis den ikke var så lang og dvælende. Om man kan lide den, er en smagssag, men jeg kan slet ikke se, hvordan den skulle kunne forkortes synderligt.
Gravatar

#17 Takfornu 12 år siden

Prøvede i dag at give den en chance til ifm. med en anmeldelse da AWE udsender den i Danmark. Men jeg opgav igen efter 15 min da den stadig ikke fangede mig.

Da jeg så den sammen med bl.a. Bruce for et par måneder siden var jeg ikke særligt fanget af hverken historie eller skuespil og jeg blev ærligt talt træt af den visuelle stil efter en time og da efterteksterne rullede var jeg glad for at den var over.
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#18 Hr. Nielsen 12 år siden

#16 Det kan du jo mene, jeg mener så noget andet. Fair nok? Jeg behøver ikke 'pointerne' slået fast utallige gange for at fange dem og jeg synes filmen kører i ring med alt for mange gentagelser, som bliver trættende og ikke bidrager med noget væsentligt.

Jeg er helt på linie med Navarre3 her!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#19 MBAD 12 år siden

#18 Ja, det har jeg da heller ikke sagt, at du ikke må. Jeg siger bare, at den visuelle stil slet ikke havde fungeret uden den dvælende effekt.
Gravatar

#20 Hr. Nielsen 12 år siden

MBAD (19) skrev:
Jeg siger bare, at den visuelle stil slet ikke havde fungeret uden den dvælende effekt.
Måske ikke for dig, men jeg synes så netop at filmen ikke lykkes fordi den vælger stil over substans ved at dvæle utilgiveligt mange gange ved sin visuelle gentagelser, som jeg finder bliver både trættende og ødelæggende for en historie man kunne fange uden så meget fyld.
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: