I stedet søger Noé mod en meget overfladisk og banal sæbeopera, som oven i hatten fortælles så langstrakt og med så absurd mange gentagelser, at kedsomheden hurtigt sætter ind. Træt bliver man ikke mindst af Noés endeløse vandringer hen over hustagene, som følger hvert eneste sceneskift – der er vel en 20-30 stykker af dem i alt – og man ønsker hurtigt, at en eller anden havde lært ham et par fif om begrænsningens kunst. Tilbage sidder man med en hul omgang arthouse-kitsch, som ikke engang har dybde nok til at kaldes prætentiøst. At Noé er en mester i at kombinere lyd og billeder kan dog dårligt nægtes, og ikke mindst filmens indledende tekster er virkelig blændende skruet sammen. Mens de løber over lærredet, skal man huske at se godt efter. Det er filmens bedste øjeblik, og det går støt ned ad bakke herefter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Hr. Nielsen 12 år siden

Mindes jeg havde ca. samme oplevelse, så tak fordi du satte ord på med en velskrevet og lige ud af landevejen forklaring på filmens positive sider og store mangler.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#2 Lasphere 12 år siden

nvm.
Gravatar

#3 RasmusFL 12 år siden

Stanley Kubricks "Rumrejsen 2001" har tydeligvis været et forbillede, men Noés forsøg på at skabe en lignende fantasifuldhed falder fuldstændig til jorden her, fordi der simpelthen ikke er skyggen af mystik tilstede. Enhver kunstnerisk ambitiøs film, bog eller stykke musik kræver et eller andet element af usikkerhed og gådefuldhed over sig, og der er end ikke antydningen af noget sådant i "Enter the Void". Man får det hele serveret på et sølvfad, og derved er der ingen anledning til at fremprovokere nogen form for tankevirksomhed eller refleksion hos tilskueren.


Jeg synes lige netop at Noé gør et mystisk element ud af, hvad filmen overhoved er. Er den et mislykket DMT-trip? En reel efter-døden-oplevelse, der følger den tibetanske bog om død? Er den de sidste tanker der strømmer gennem kroppen på Oscar da han ligger blødende på toilettet? Hele tematikken om genfødsel og relevansen ift The Love Hotel i slutningen synes jeg også mystificerer filmen en hel del. Endda så meget at jeg glæder mig til at se den igen.

Derudover er det vel et spørgsmål om hvor meget man tænker på Noé's hardcore-techno-kreative leg med filmmediet og de billeder, han kan skabe. En smagssag, som altid :)
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#4 Antlion 12 år siden

RasmusFL (3) skrev:
der følger den tibetanske bog om død?


Uddyb. Har endnu ikke set filmen, men beskæftiger den sig reelt set med Bardo Thodol eller er dens (Oscars?) sjælelige rejse blot en reference til værket?

DMT og Bardo Thodol, ja egentlig psykedeliske oplevelser og Bardo Thodol, har ganske vist stor relevans, men det ender ofte i sædvanlig New Age sludder, hvis det behandles overfladisk. Alverdens obskure referencer, teknikker og Huxley-inspireret mystik samt logik kan ej rede en omtåget synopsis af sådanne "filosofier".
Gravatar

#5 Bruce 12 år siden

Fuldkommen enig med hr. Benway. Den var en træg omgang at komme igennem, omend de visuelle eksperimenter er interessante.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#6 Babo Rises 12 år siden

Blev overrasket over denne anmeldelse, men det tegner da ikke godt? Jeg tror nu stadig jeg giver den en chance, men var squ ikke vild med Irréversible.
Gravatar

#7 Hr. Nielsen 12 år siden

Babo Rises (6) skrev:
Jeg tror nu stadig jeg giver den en chance
Synes jeg også du skal. Den er sine steder ganske flot, rent teknisk og har da et par ting af interesse udover det. Havde Noé blot formået at skære en del af fedtet fra og ind til benet, så filmen havde været en time kortere. Alene det havde givet den en stjerne mere i min bog og jeg ser intet i filmens historie, der modsiger en kortere fortælling.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#8 RasmusFL 12 år siden

#6 - jeg vil vædde hvad som helst på at du ikke kommer igennem filmen uden at flænse dit biografsæde i stykker :)

spøg til side, men med mit kendskab til din filmsmag og din ene stjerne til 'Antichrist' i mente, så er dette virkelig så langt fra din type film som muligt. Fedt at du prøver den alligevel, skulle det være tilfældet :)
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#9 Babo Rises 12 år siden

Ras; tidligere eksempler (antichrist) skal du ikke hæfte dig for meget ved. Det er en ny film og den får de samme vilkåre og chancer som alt andet. Der er ingen fordomme. Tror måske ikke alligevel du kender min smag så stærkt som du tror ;)
Gravatar

#10 Hr. Nielsen 12 år siden

RasmusFL (8) skrev:
jeg vil vædde hvad som helst på at du ikke kommer igennem filmen uden at flænse dit biografsæde i stykker :)
Det har jeg set ham gøre;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: