I stedet søger Noé mod en meget overfladisk og banal sæbeopera, som oven i hatten fortælles så langstrakt og med så absurd mange gentagelser, at kedsomheden hurtigt sætter ind. Træt bliver man ikke mindst af Noés endeløse vandringer hen over hustagene, som følger hvert eneste sceneskift – der er vel en 20-30 stykker af dem i alt – og man ønsker hurtigt, at en eller anden havde lært ham et par fif om begrænsningens kunst. Tilbage sidder man med en hul omgang arthouse-kitsch, som ikke engang har dybde nok til at kaldes prætentiøst. At Noé er en mester i at kombinere lyd og billeder kan dog dårligt nægtes, og ikke mindst filmens indledende tekster er virkelig blændende skruet sammen. Mens de løber over lærredet, skal man huske at se godt efter. Det er filmens bedste øjeblik, og det går støt ned ad bakke herefter.
#1 Hr. Nielsen 13 år siden
#2 Lasphere 13 år siden
#3 RasmusFL 13 år siden
Jeg synes lige netop at Noé gør et mystisk element ud af, hvad filmen overhoved er. Er den et mislykket DMT-trip? En reel efter-døden-oplevelse, der følger den tibetanske bog om død? Er den de sidste tanker der strømmer gennem kroppen på Oscar da han ligger blødende på toilettet? Hele tematikken om genfødsel og relevansen ift The Love Hotel i slutningen synes jeg også mystificerer filmen en hel del. Endda så meget at jeg glæder mig til at se den igen.
Derudover er det vel et spørgsmål om hvor meget man tænker på Noé's hardcore-techno-kreative leg med filmmediet og de billeder, han kan skabe. En smagssag, som altid :)
#4 Antlion 13 år siden
Uddyb. Har endnu ikke set filmen, men beskæftiger den sig reelt set med Bardo Thodol eller er dens (Oscars?) sjælelige rejse blot en reference til værket?
DMT og Bardo Thodol, ja egentlig psykedeliske oplevelser og Bardo Thodol, har ganske vist stor relevans, men det ender ofte i sædvanlig New Age sludder, hvis det behandles overfladisk. Alverdens obskure referencer, teknikker og Huxley-inspireret mystik samt logik kan ej rede en omtåget synopsis af sådanne "filosofier".
#5 Bruce 13 år siden
#6 Babo Rises 13 år siden
#7 Hr. Nielsen 13 år siden
#8 RasmusFL 13 år siden
spøg til side, men med mit kendskab til din filmsmag og din ene stjerne til 'Antichrist' i mente, så er dette virkelig så langt fra din type film som muligt. Fedt at du prøver den alligevel, skulle det være tilfældet :)
#9 Babo Rises 13 år siden
#10 Hr. Nielsen 13 år siden