I stedet søger Noé mod en meget overfladisk og banal sæbeopera, som oven i hatten fortælles så langstrakt og med så absurd mange gentagelser, at kedsomheden hurtigt sætter ind. Træt bliver man ikke mindst af Noés endeløse vandringer hen over hustagene, som følger hvert eneste sceneskift – der er vel en 20-30 stykker af dem i alt – og man ønsker hurtigt, at en eller anden havde lært ham et par fif om begrænsningens kunst. Tilbage sidder man med en hul omgang arthouse-kitsch, som ikke engang har dybde nok til at kaldes prætentiøst. At Noé er en mester i at kombinere lyd og billeder kan dog dårligt nægtes, og ikke mindst filmens indledende tekster er virkelig blændende skruet sammen. Mens de løber over lærredet, skal man huske at se godt efter. Det er filmens bedste øjeblik, og det går støt ned ad bakke herefter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Takfornu 12 år siden

Hvis I tager ind og se TMs Tree of Life vil I også kunne se en film som er visuelt stærk. Forskellen er bare at hvor historien hurtigt bliver kedelig og uvedkommende i Enter the Void, så går det hele op i en større enhed i Tree of Life.

Noe har derfor meget at lære endnu i min bog før han vil få mig op at ringe som da jeg forlod salen efter at have set fx Tree of Life.
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#22 MBAD 12 år siden

#20 Filmen er på flere måder naiv, skuespillet halter gevaldigt, for nogle vil historiens mangelfuldhed nok virke distraherende - men når det er sagt, ser jeg ingen skarp adskillelse mellem stil og substans. I Enter the Void er stilen jo en hovedbestanddel af substansen, det er den stemningsfuldhed som den dvælende, visuelt meget stærke stil skaber, der er essentiel.

Om man kan lide den, er en smagssag - men uden den dvælende stil havde filmen ændret sig i en sådan grad, at det ikke giver nogen mening at tale om den som værende den samme film.
Gravatar

#23 Hr. Nielsen 12 år siden

MBAD (22) skrev:
uden den dvælende stil havde filmen ændret sig i en sådan grad, at det ikke giver nogen mening at tale om den som værende den samme film.
Nemlig, så havde den måske faktisk været god;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: