Der er mange ting man kunne slå ned på i “Eragon”, men først og fremmest viser filmen med al tydelighed, at det ikke er nok bare at have et populært forlæg. Episke fortællinger kræver troværdige og komplekse karakterer, for at vi kan føle med dem – og føle, at der er noget på spil. Måske er der noget på spil i “Eragon”, men vi har glemt det så snart filmen er færdig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#91 filmz-gofferoffer 17 år siden

Altså, jeg ved ikke meget om lektorudtalelser, men hvis de skal være så kryptiske, hvad er pointen så? Hvis alt det, der står i paranteserne, skal være det, vi bør opfatte, hvorfor så ikke skrive det? Synes mere, det lyder som en individuel fortolkning af det, der står, i stedet for det, der egentlig står.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#92 Korben Dallas 17 år siden

Det er s'gu da jammerligt.
Denne tråd er gået op i lige dele mindreværdsfølelse, flueknepperi og grøn stue.
Gravatar

#93 filmz-grev_michal 17 år siden

Nu er det jo altså en børnefilm i stil med harry potter/babe - den kække gris osv - begrænset hvor meget intellektuelt analysering man kan proppe i det....

De film skal ses for hvad de er og ikke for hvad man selv synes de skulle være. Virker filmen for jeres børn så har den vel egentlig nået sit mål.
Gravatar

#94 evermind 17 år siden

Yeah! :S
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#95 filmz-Le Samouraï 17 år siden

Et fremragende site, der har til formål at udlevere Paolinis skammelige tyveri, og gør det meget udførligt. Her er et resume af Eragon/Star Wars:

http://www.anti-shurtugal.com/starwars.htm

Hvordan nogen herinde kan påstå ikke at kunne se lighederne, går over min forstand!

Det er muligt, at Paolini har hugget fra Star Wars, men det er såmænd også lige så muligt, at han blot har fulgt en klassisk mytologisk konstruktion. George Lucas var jo selv mere end almindeligt inspireret af myteforskeren Joseph Campbells bøger.

Campbell kogte strukturen på alverdens myter og eventyr ned til en model med 12 trin, som de alle mere eller mindre fulgte. Den model er ret udførligt beskrevet i mange andre bøger end Campbells egne, heriblandt flere håndbøger for forfattere, fx. Voglers "The Writer's Journey" og herhjemme Peter Harms Larsens "De levende billeders dramaturgi: Fiktionsfilmen". Paolini kan lige så godt have hentet sin inspiration sådan et sted og stadigt ende med en historie, der lægger sig tæt op ad Stjernekrigen, simpelthen fordi sidstnævnte benytter sig af en tudsegammel eventyrskabelon.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#96 filmz-fidomuh 17 år siden

#87 Tjah, hvad med Dragonriders of Pern eller bare Dragonlance for den sags skyld? Det var det der med at udvide horisonten, ikke sandt? At sige, at noget er genialt og originalt på trods af, at det tilsyneladende er en åbenlys kopi af flere generationers fantasy, er lig med at stille sin manglende baggrundslæsning inden for området til skue. Det er ganske enkelt.

Indroemmet, jeg har ikke laest voldmeget dragonlance og har aldrig hoert om dragonriders of Pern..
Det var slet ikke min pointe, intet sted siger jeg historien er hverken genial eller original..

Jeg siger blot at jeg ikke lige mindes noget udpraeget om drageryttere.. :)

Om man så synes, at bogen er god eller ej, er en anden sag. Jeg har ikke læst eller set Eragon, så jeg vil ikke udtale mig om den. Men hvorfor er det lige, du har filmen derhjemme? Det burde ikke være muligt.

.... Det har jeg heller ikke... "Begge" som i, "Begge Eragon boeger", som i "Eragon & The Eldest" :D

Igen. Det har intet med smag at gøre. Sproget i Eragorn er dårligt. Det kan være du ikke ved noget om sprog, og derfor ikke kan se det, men det ændre ikke ved at det er det.
At sige sproget ikke er simpelt og ringe, er det samme som et påstå at en hvid sofa ikke er hvid.
Den er hvid, sådan er det. Det har intet med smag at gøre.

At du opsaetter underlige sammenligninger aendrer ikke paa at du tager fejl..

Nu har jeg lige hevet bogen frem og laest et par sider midt i ( lidt forvirrende, men wth :) ).

Min personlige konklusion er at der er taget en centreret fortaellersynsvinkel som medvirker til at simplificere sproget.

Saa ja, du har ret, sproget er meget simpelt..

Det betyder stadig ikke at det ikke kan vaere en god ting..

Sproget virker lidt underligt skrevet ifht. min smag, men jeg kan snildt se hvorfor mange syntes den er godt skrevet.

Som du nok misforstod, saa opsatte jeg blot en teoretisk mulighed om at jeg kunne syntes bogen var den bedste i verden..

Jeg har stadig ikke laest bogen, bare saa du lige forstaar det :)

Sproget er beskrivende for bogen? Hvad betyder det overhovedet. At man normalt ikke finder så mange beskrivelser i en bog elelr hvad?
Afvekslende. Der står intet om det er i forhold til andre bøger.
Med dialog kan på ingen måde tolkes som "indholder mere dialog end normalt".
Dels fordi bogen IKKE indholder mere dialog end andre fantasy romaner, og så står der ikke at der er mere dialog end normalt.

Hum, kan vaere jeg ikke opstillede det godt nok.

Sproget er "beskrivende afvekslende" med dialog.

I mine oejne lyder det som om at lektoren forsoeger at fremhaeve fortaellerformen som beskrivende afvekslende i denne bog, kontra andre boeger. Og at fremhaeve at dialogen er sat hoejere end beskrivelser af omraader ( kontra fx LoTR ? ) :)

Men som sagt, jeg kan sagtens tage fejl.. Det er blot min fortolkning :)

Det er gjort før, og gjort bedre. Bare se på den side Old Son linker til.

Congrats, saa derfor skal vi aldrig se boeger eller film som har en delvist relation til et emne vi har laest foer? .. Jebus en kedelig verden du vil leve i :)

Jeg taler ikke om filmen når jeg siger karaktererne er dårlige, jeg taler om bogen.
I kontrast til hvad du har HØRT om bogen? Dvs. du ikke engang har læst den?

Sjovt, for jeg netop _IKKE_ laest bogen, som jeg _SKREV_ _TIDLIGERE_ ? :)

Og til sidst. Egocentreret betyder at jeg kun tænker på mig selv. Ved ikke hvorfor du kalder mig det i den her sammenhæng :P

Yeah, at du ikke accepterer andres meninger og ikek kan se laengere end at din egen konklusion er den korrekte?
Tager jeg fejl af termerne? Egocentreret er da vist okay rammende i mine oejne? :)

Anywho, min pointe var blot at du pointere at Eragon er en lorte bog, fordi historien er set foer, sproget er simpelt og hovedfiguren hedder aragorn .....
Jeg saa lige Tristan & Isolde.. Sjovt, den syntes jeg faktisk var ret godt udfoert og en ret god film.. "Tristan of Aragorn" .....? Er det saa ogsaa en lorte film ? :P

Lektoerudtalelser er kun for de viderekomne som selv kan lave samme konklusioner :P

Og specielt denne udtalelse er da saa latterligt snoerklet at det goer helt ondt at laese :D

Ofc :D

OMG! Star wars er noget lort jo!......

Anywho, tak for dit indlaeg, det kan vaere folk kan faa lidt mere forstaaelse for hvordan mytologi og natur opbygges ( menneskelig natur, i should add )... :P
Did you see a sign on the front lawn saying: "Dead Nigger Storage" ?!
Gravatar

#97 Old Son 17 år siden

#95 Hvor sandsynligt er det, at en dengang 15-årig knejt skulle have læst Campbells bøger - nej, vel? Kunne det tænkes, at han har set SW og tænkt: "Fed historie, den vil jeg også lave!"? Det tror jeg godt, du kan regne med.

Bevares, Lucas opfandt ikke den dybe tallerken, og han har jo også set Kurosawas "Den skjulte fæstning" et par gange - men Eragon og SW er, give or take, som to dråber vand - det ER altså svært at benægte ;)
Wiggaaaar ajt fo sjissle ma dissle bizlle in de kissle aijt fo shir biatch!
Gravatar

#98 jona 17 år siden

jeg har ikk set filmen endnu, men jeg har læst bogen og jeg syntes den var okay... så...
Gravatar

#99 filmz-ZOPTIKEREN 17 år siden

"At sige, at noget er genialt og originalt på trods af, at det tilsyneladende er en åbenlys kopi af flere generationers fantasy, er lig med at stille sin manglende baggrundslæsning inden for området til skue."

Hvorfor udtrykkes det så ikke om Tolkiens værker?

#[2, 6, 7, 9]
"Det er sjovt så meget man faktisk kan se det på trailers og så videre."
"Denne anmeldelse siger præcis, hvad jeg havde forventet ud fra traileren."
"Jeg regnede også med en bundskraber, udfra traileren ser den ganske forfærdelig ud."
"Yep! anmeldelsen bekræfter også min forventninger til filmen efter traileren, der mest af alt minder om en gang LOTR ultalight!!!"

Jep man kan nemlig bedømme en film ud fra traileren...
Gravatar

#100 filmz-yoshimura 17 år siden

#99 Tolkien er ikke "en åbenlys kopi af flere generationers fantasy". Der lånes måske nok flittigt fra en bred vifte af panmytologiske forgængere, men det er ikke det samme.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war

Skriv ny kommentar: