På skuespiller-fronten er der dog absolut intet at udsætte. Russel Crowe spiller rollem som Nash imponerende. Det forekommer ufatteligt, at selv samme Russel Crowe spillede hårdt pumpet kriger i “Gladiator” (2000). I “Et smukt sind” fremstår han lille og neurotisk, og hele hans krop synes at have undergået en transformation. At Russel Crowe mestrer forvandlingens kunst, har han dog allerede vist i forbindelse med Michael Manns “The Insider” (1999).

Ligeledes duperer Jennifer Connelly i en mindre opsigtsvækkende rolle. De lidelser, hun gennemgår i filmen, bliver perfekt fremført, og det er i høj grad hendes skæbne og ofre, der virker gribende. Som medspillere støtter Ed Harris og Christopher Plummer med solide præstationer.

Faktisk er “Et smukt sind” så velspillet, at det lykkedes at fastholde interessen på trods af at manuskriptet ikke er lige godt gennem hele filmen, selvom det dog giver nogle store overraskelser undervejs. Særlig i den sidste del begynder filmen at halte, og visse scener er deciderede dårlige med replikker, som ikke adskiller sig voldsomt fra dem man også kan finde i en gennemsnits tv-serie. Dette forhindrer dog ikke filmen i, som helhed, at være meget underholdende, fascinerende og gribende. Hvis man er typen, som har let til tårer, skulle det undre mig, om man ikke kniber en enkelt undervejs.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 azathoth 22 år siden

Jeg må sige at jeg blev enormt imponeret af "A Beautiful Mind" og jeg er nok ikke helt enig med Benway i hans bedømmelse af filmen.

Det fede ved denne film er den måde Nash's skizofreni vises på... vi ser alt fra Nash's synspunkt, og derfor er man som publikum inde i hans verden, hans hjerne, og derfor kan man aldrig være sikker på at det man ser på skærmen virkeligt sker... det kan lige så godt være en illusion!

Dette har jeg aldrig set på helt samme måde før, og sammen med den fænomenale måde hvorpå filmen viser hvordan Nash kan se "mønstre", om det så er i aviser og blade, i stjernerne eller i en række numre, blev jeg virkelige imponeret.

Samtidig må jeg give Benway ret i at skuespillet simpelthen er fænomenalt... Russel Crowe er i stand til at gå fra en ung genert fyr til en skizofren middelaldrende, til en 66-årig nobelprisvinder... det er virkelig fantastisk at se på, man er ikke ET sekund i tvivl om at det er virkeligt... så godt er det. Russel Crowe kan med tics, kropsholdning, små bevægelser, vise så utroligt mange følelser... det er simpelthen ufatteligt... hvis han ikke vinder en Oscar igen, så findes der ikke retfærdighed i denne verden.

Filmen gik rent ind ved mig, og selvom jeg ikke har let til tårer, så må jeg dog sige at jeg var meget rørt over denne film, specielt i slutningen!

6 ud af 6 mulige (men jeg har dog ikke set Shine!)
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#2 azathoth 22 år siden

... og få så lige stemt på Et Smukt Sind i den poll hva!! ;)
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#3 trekster 22 år siden

Nu har jeg godt nok skrevet et indlæg i debatten til pollen om bedste film. Men efter at have læst Benways anmeldelse, og Aza's indlæg, er jeg nødt til lige at smide min kommentar også.

Jeg er som Aza, heller ikke helt enig i Benways bedømmelse. Dog heller ikke i Aza's. Der er ingen tvivl om at filmen er særdeles god. Den er nyskabende på mange område, og den forstår at bevare spændingen helt til slut. Skuespillet er, som Benway også nævner det, det der bære filmen. Russel Crowe, spiller som sagt fantastisk i filmen. Hans skuespil er simpelthen pletfrit. Jeg er helt vild med de små fysiske detaljer som han formår at ligge i hans karakterer. Det gør han i høj grad også i denne film. Jennifer Connelly, og Ed Harris, levere begge rigtig flotte præstationer. Især Jennifer Connelly, som mig og Aza begge var enige om, lige da vi kom ud af biografen. Ed Harris har jeg dog set i bedre roller. Ikke sådan at forstå at han spiller dårligt, men heller ikke perfekt. På trods af alt det gode, kan jeg alligevel ikke give den top karakter: 5/6.

Jeg ved ikke rigtig hvorfor jeg ikke kan give den top karakter. Måske var der lidt for meget "Hollywood" over den. Der må været pyntet, og tilsmudset en del, visse steder i filmen, for at få processen fra virkelighed til film manuskript til at gå smertefrit. Og det skinner måske lidt igennem på det færdige resultat. Men det er meget små detaljer, og heldigvis ikke nok til at ødelægge filmoplevelsen. Filmen er helt klart alle pengene værd.

"Thats it and thats that" :)
"Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man"
Gravatar

#4 filmz-Caleb 22 år siden

Jeg har ikke selv set Et smukt sind endnu. Men med alt det gode jeg hørt om den, og med denne rosende anmeldelse, så undrer det mig at The Fast and the Furious har fået bedre karakter i sin anmeldelse.
Hvis i der har set begge film skulle bedømme dem hvordan vil i så uddele karakterer? (?/6)
(personligt ville jeg aldrig kunne give The Fast and the Furious mere end 2/6)
Gravatar

#5 filmz-vassago 22 år siden

Nu si'r du I, men det er faktisk kun en der har anmeldt "TFATF". Det er hans personlige vurdering at filmen fortjener den høje karakter.
Jeg kan garantere dig, at hvis det havde været mig der havde anmeldt den, havde den heller ikke fået mere end 1-2, men den tekniske del ville dog have fået en noget højere karakter. Det er meningen at flere anmeldere skal kunne give deres mening til kende, således at man vil få en bredere mening.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#6 trekster 22 år siden

TFATF er jo også en DVD anmeldelse. Selve filmen har kun fået 4, hvilket jeg dog mener er for meget :)

Så det er altså ikke "filmen" som sådan der har fået 5/6. Det er hele DVD'en.
"Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man"
Gravatar

#7 Benway 22 år siden

For at følge op på Vassago´s kommentarer.
Jeg tror Azathoth (som anmeldte TFATH) og jeg vurderer film ret forskelligt. Som I kan læse overfor ville han have givet denne film 6. ABM´s karakter på 4 står helt og aldeles for min egen regning.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#8 filmz-Caleb 22 år siden

DOH... Der er selvfølgelig forskel på en biografanmeldelse og en DVD-anmeldelse. Det havde jeg ikke lige tænkt over ;)

Der er naturligvis også forskel på hvad forskellige anmeldere synes om de enkelte film. Det kan så gøre det svært at holde de anmeldte film op imod hinanden. Måske det ville hjælpe hvis Filmz.dk brugerne også uddelte deres karakterer til de anmeldte film. Så ville man have en mere "mainstream agtig" vurdering til sammenligning med anmelderens vurdering. Evt. en "Brugernes vurdering" under anmelderens "Vurdering".
Gravatar

#9 filmz-Munk 21 år siden

Jeg ved ikke med TFATH men A Beautyful Mind bør få 6/6 for filmen, da det er en fantastisk film...Den bedste jeg har set
"Sound editing is a lot like sex. Its usually done alone, late at night and with a lot of electronic gadgets."
- Steve Carell
Gravatar

#10 filmz-Pheonix 16 år siden

God pointe #8!!!

Det værste ved anmeldersider som denne er, at kritikerne har forskellige synspunkter, som de kan slå HÅRDT ned på...

A Beautiful mind er smuk og medrivende og hvis ikke den er skal have 6 stjerner, bør den blive belønnet med 5...

Skriv ny kommentar: