Sylvester Stallone har samlet et udpluk af de gamle legekammerater fra fordums tider til, hvad må være sensommerens bedste bud på et actionbrag. Selv er han i topform med hængende mundvig og kælderrøst i en lidt altmodisch, men eksplosiv actionfilm, hvor computereffekter er dømt ude, og den smertehungrende stuntmand er på plads der, hvor det gør allermest ondt.
Filmz TV har som eneste danske medie været i Los Angeles og talt med Sylvester Stallone, Dolph Lundgren og Eric Roberts. Du kan se hele det eksklusive video-interview her.
#51 elwood 14 år siden
Sly siger i Interviewet noget med at han havde lyst til og lave en actionfilm som i glade 80'er
Hvor heltene er badass coole, og skurkene er så meget skurk at man ikke er i tvivl om at de er de rigtige onde mennesker.
Hvis vi går udfra det har været hans vision, vil det så ikke være okay med et tyndt plot, meget sterotype karaktere, store ekssplosioner, og vilde slåskampe. Kan man ikke sige det er (nu skal jeg passe på her) et Kunstnerrisk valg han har fortaget, ligesom når Rodriguez og Tarantino går sammen om og prøve og genoplive Grindhouse genren.
80'er action film ku på en måde også være en genrer som Sly har valgt det, og derved "følge" nogle spilleregler for de her typer af film?
Bourne Trilogien er jo vore tids action film, hvor vi får ny substans, karaktere med flere lag så at sige, vi har en Mand som kæmper med og finde sin indentitet, slåskampene filmes håndholdt og holdes kaotisk, for at vi skal føle, kampenes hurtighed og aggresitivitet (lad os ikke komme end på shaky vs non shaky snakken her) Vi har og gøre med inteligente skurke, der rummer flere lag Clive Owen f.eks. og hans lille "tale"
Skurkene er også gået fra blot og være kanonfødde til og være tænkene dræbermaskiner scenen på togstationen i Ultimatium viser dette på fornemt vis.
Med The Exspendebles virker det for mig (jeg kan tage fejl) som om SLy har siddet en dag og tænkt jeg ku godt tænke mig og lave en god gammeldags actionfilm som de var i 80'erne (det lige det år jeg bruge da de var mest fremme i det årti) Han har måske ikke bevist siddet og tænkt nej der skal ikke være et plt eller sagt argg nej nu blev det sku for detaljerede.
Men mere sat sig ned og tænkt nu skal jeg finde på en fed actionplot, ligesom de var i de "gamle" dage.
Jeg siger ikke at det er en undskyldning for evt. tåbeligheder i filmen, eller tynde karakteretræk, og dog, fordi hvis man ser på den her film som en genrer film og ikke bare action, men action fra 80'erne.
Rambo han også selv nævner var en af de film, hvor næsten alt dialog skæres væk, Rambo siger overraskene lidt i den film, vi ser ham mere udfolde sig i filmen med hans dræberinstinct og så det at han er en hjemvendt kriger der ikke kan tilpasse sig vores tid.
Jeg mener ikke at det er nogen dyb film, men yderst underholdende.
Hvad forventer folk af The Exspendables, skal det være en film der med glimt i øjet hylder de glade firsere, eller skal det være en film som man sku tror var fra 80'erne?
Black Dynamite har jo boom i billedet, og den skrappe dialog, skal man klandrer den film for også og være uinteligent, fordi i dag ville man jo aldrig se en boom stang/mic i billedet, dengang måske, men ikke nu, men filmen skal jo netop forestille og være fra Blacksplotation tidens gyldne æra.
Jeg kan nok først kaste min rigtige dom når jeg har set den, men fik bare lige lyst til og lave et langt indlæg som jer andre 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#52 filmz-Utyske 14 år siden
Det er da noget skrækkeligt vrøvl. ALT ved den film viser jo at det er en actionfilm, lavet efter 80'er-opskriften og den eneste måde man kan blive overrasket på, er hvis man ikke kender skuespillerne, ikke kender deres bagkatalog og ikke har set traileren.
Så du skal nok ikke regne med at nogen er gået ind og har regnet med at se Gran Torino, en socialrealistisk film eller noget helt tredje.
Jeg har endnu ikke selv set filmen, men jeg ved da at der er ret stor forskel i kvaliteten på de actionfilm der kom i 80'erne og blot fordi der var masser af action, betød det ikke at filmen havde noget at byde på.
#53 evermind 14 år siden
Vi vil så gerne se dem sammen, fordi idéen bare er tiltalende. At titlen så tilmed er "The Expendables" kunne give en antydning af noget mere eftertænksomt eller dybsindigt i forhold til de gamle, én-dimensionelle action-drøn.
Men desværre er "The Expendables" langt fra at være en film Stallone & co. kan give som svar på Eastwoods "Unforgiven" og "Gran Torino", der i høj grad kan ses værker, der reflekterer over hans film gennem karrieren.
Nu har jeg endnu filmen til gode, men jeg har på intet tidspunkt siden de første nyheder fra og trailers for filmen forventet Stallone & co.'s svar på Unforgiven, Gran Torino o.lign.
I min optik har det hele tiden ligget i kortene, at der med The Expendables setup var tale om god gammeldags, fed, dum, 80'er-ish underholdning - og det er netop dét, jeg har glædet mig til at genopleve med de gamle drenge. :)
Om filmen skuffer eller ej ved jeg som bekendt endnu ikke, men det undrer mig nu en del, hvis nogen efter diverse trailers og pressemateriale stadig kan gå ind og se filmen med forventning om noget i retning af Unforgiven og Gran Torino. Jeg læser egentlig ikke Silver666's indlæg som, at man skal forvente noget lort, fordi den så bliver bedre - men derimod som, at man skal tune sine forventninger til den rigtige type film (80'er-action, ikke eftertænksomme værker fra Clintens efterår). Og det synes jeg da egentlig, manden har ret i; det er fjollet at kritisere filmen for at være en anden type film, end man forventede.
Om det så er god 80'er-action er en helt anden sag ...
#54 filmz-Bruce 14 år siden
Hvis det bare var så let og sige, "nu laver jeg en action 80'er film" og dermed tro, at den hellige grav var velforvaret og publikum dermed tog filmen for pålydende uden i øvrigt at koncentrere sig om filmiske kvaliteter i øvrigt, så ville det godt nok være nemt at lave gode film.
Hvis Sly derimod, som Quentin Tarantino med Death Proof, blot vil lave kitsch og homage til en fjern tid og inkorporere god action og dårlig Raw Deal og Commando indhold, så får man altså ikke pludselig en bedre film på bundlinien i 2010, end i 1984. Det er måske jævnt underholdende, men man har ikke pludselig sat den saglige kritik ud af spil.
Havde en instruktør lavet Death Proof i 1984, havde filmen gået i City Bio i et dobbeltprogram på Vesterbrogade med en Hong Kong karatefilm. Der er ingen grund til at juble mere over de ikke tilstedeværende filmiske kvaliteter i 2010, end da de ikke var tilstede i 80'erne. Gør man det, så er det formentlig en romantisk hungren efter en anden tids iscenesættelse af action genren der er tale om, formentlig fordi der er for lidt at holde af i 2010.
Derudover så er scriptet og personerne faktisk ringere i Expendables, end Raw Deal og Commando. Uha. Og actionsekvenserne er ikke særlig godt koreograferede, men har taget vor tids besættelse af de hurtige klip og rystende kameraer til sig.
Jeg havde også ønsket en god film til Sly, det kunne have været sjovt. Men min snurretop vælter hver gang :)
#55 wiseguy 14 år siden
Filmens underholdningsværdi var bestemt mine 80 kr. værd og det er lang tid siden, jeg har moret mig så meget over en action film. Der er både de iscenesatte grin og så er der alle de billige grin over filmens 80er stil, den til tider grænsende til pinlig ringe dialog og de papirtynde overkarikerede arketyper.
Hvis jeg skal beskrive filmen med ét ord måde det være: crazy!! :o)
#56 elwood 14 år siden
Hehe den satans snurretop 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#57 filmz-Claudius 14 år siden
Nej, for vi er ikke i 80'erne mere. Og selv dengang blev disse film sablet ned for deres overfladiske, forsimplede, unuancerede udlægning af godt og ondt. Det var også i 80'erne, der blev lavet film som "Blade Runner" og "E.T.".
Grindhouse havde trods alt den fordel, at filmene også viste en ironisk distance til materialet, og at i hvert fald "Death Proof" (som alle Tarantinos film) var ganske velskrevet og fyldt med kulørt stemning.
Et plot er ikke bare handlingen. Handlingen i "Robocop" (fra 1987) er ultra-tynd, men filmen fungerer mere på baggrund af sit følelsesmæssige materiale og den kyniske afstumpethed, den afslører i det samfund, den beskriver. God dialog hjælper også en del. Et citat som "I'll buy that for a dollar" fra "Robocop" er stadig et klassisk citat.
Selv efter 80'ernes standard ville "The Expendables" blive vurderet til at være noget ufokuseret vås. Det holder ikke vand at holde de gamle action-film fra 80'erne op som et forsvar for et ultratyndt plot med hjernedød action. For at citere Sly selv fra "The Demolition Man": "This isn't the Wild West. The Wild West wasn't even the Wild West." Sly skulle have lyttet til sig selv.
Siden du nu citerer mig korrekt skulle det være muligt at gennemskue, at jeg ikke sagde, at "Expendables" var et svar på Eastwoods film. Jeg sagde blot, at det kunne den have været, men var det ikke. En stor del af problemet med Slys film er, at den tager sig selv alt, alt for alvorligt. At se folk der eksploderer, når man skyder på dem er ikke videre underholdende. Vi har set det alt for mange gange før.
#58 evermind 14 år siden
Jeg kan heller ikke se, jeg noget sted har argumenteret for, at du påstår, at det var et svar på Eastwoods film ...? Du peger på, hvad filmen efter din mening kunne have været, men desværre absolut ikke er. Jeg pointerer så bare, at dette for mig at se fra starten har været meget klart - hvorfor jeg altså undrer mig over, at den tilsyneladende har kunnet generere sådanne forventninger hos dig.
I sammenligningsøjemed havde det givet mere mening at blive skuffet i forhold til bedre udførte film af samme type, selv på et rent underholdningsplan. Du nævner afslutningsvis i #57, hvorfor du synes, at filmen er dårlig med udgangspunkt i filmen selv, og dét kan jeg bruge til noget. Jeg håber selvfølgelig, at jeg bedre kan lide den end du (navnlig da jeg allerede har betalt for billetten, så nu er der ingen vej tilbage), men jeg tager så også "folk der eksploderer, når man skyder dem" som en anbefaling af netop denne film; jeg ville faktisk blive skuffet, hvis det ikke var tilfældet! ;)
#59 filmz-ab 14 år siden
Jeg var en af dem, som virkelig satte pris på Sly's Rambo 4. Den var også en hyldest til 80'erne, men modsat hans nye film, så hang den sammen, og havde et par badass replikker, og jeg fandt den faktisk vildt medrivende, og måtte næsten kigge væk under enkelte scener. Det følte jeg slet ikke under Expendables. Gnisten var væk, den har ingen ironi, den har ingen gode actionscener (udover den larmer hele tiden).
#60 MOA 14 år siden
www.iphone-4-priser.dk
Find det billigste bredbånd her:
www.billigtbredbånd.net