“Fahrenheit 9/11” er en stærk oplevelse. De meget foruroligende billeder som Michael Moore benytter sig af, er ikke for sarte sjæle men absolut noget, der er med til at sætte bl.a. krigen i Irak i et andet perspektiv. Også for os herhjemme i andedammen. Man kan uden tvivl diskutere den journalistiske værdi i Moores film, der er både unuanceret og dybt subjektiv, og kritisere ham for at benytte præcist den samme form for manipulation, som han selv fordømmer i filmen. Her gives der ingen mulighed for at modparten kan forsvare sig, og formen vil i den kommende tid formodentlig blive diskuteret lige så heftigt, som det politiske budskab.

For mit vedkommende vil jeg dog hellere vende denne læsning 180 grader og lovprise Moore, for at han har været i stand til at realisere en så personlig, vedkommende, intelligent og knivskarp film om en person og et samfund, der har en enorm indflydelse på resten af verden, og som til november vil stå overfor en meget vigtig skillevej. “Fahrenheit 9/11” er på den måde relevant for os alle.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-herskegut 19 år siden

Jeg er af samme mening som #8, fortællestilen er fantastisk, den måde han blander det hele sammen på, kan nogen gange virke helt utroligt.
Jeg husker især det klip, hvor han bruger en gammel cowboy film, og har sat hovederne - på statslederne ind i stedet.
Denne film er IMO et vendepunkt i måden man fremstiller dokumentarfilm, og MM gør et gennemført arbejde.

Hvis det kan medvirke at Bush ikke bliver genvalgt, er det kun et plus.

Den får 5 af 6 fra mig.
Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
Gravatar

#12 filmz-Dennis 19 år siden

"I am a war president. I make decissions with war in my mind". Det må have været en taknemmelig opgave for Moore at få Bush til at se debil ud på den store skærm. Han dummer sig gang på gang i al offentlighed. Hans udtalelser vakler imellem de usaglige til de direkte pinlige.
Michael Moore er utroligt dygtig til at bruge klipning, lyd og billede og han skaber ved denne fortælle måde en stærk og utroligt sigende film. Men efter en times tid finde man hurtigt ud af at dette film er en personlig vendetta mod den siddende præsident Bush.
Filmen er meget manipulerende, på den måde kan det meste af filmen bruges til at argumentere for netop Moores konklusioner. Det er en amerikansk film, lavet til den amerikanske befolkning og man sidder med en ide om at de amerikanske film seere skal have alt malet i billeder og lyd og alle konklusioner skal helst lægges i munden på dem før de forstår hvad der er galt med deres land.
Som dansker sidder man og mangler et lidt mere nnuanceret billede af den virkelighed der foregår i USA. IMHO kunne han godt have brugt noget mere tid på denne "frygt" som medierne kreere for at holde den amerikanske befolkning i en konstant "forbrugerlyst, som Moore også nøvner i Bowling.

4 / 6 herfra
"Say hello to my little friend"
Gravatar

#13 filmz-Bruce 19 år siden

#12 Kan ikke være mere enig. Filmen er underholdende og Bush er helt klart et let offer i og med han er imbecil og selv leverer det meste af skytset til Moore. Men Moore's fortællestil, uanset hvor underholdende den fremstår, er alt andet end saglig. Ja, der er da saglighed iblandet, men Moore ved hvad der virker og hvad der skal til for at få sit budskab leveret til så mange som muligt. Målet helliger midlet kan man sige og ok for mig, men verdens bedste film eller "blot" i Top-100...nope.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#14 filmz-Business Monkey 19 år siden

"Målet helliger midlet kan man sige og ok for mig, men verdens bedste film eller "blot" i Top-100...nope." #13

Jamen så gå hen og se en Sergio Leone film, og sig ikke at han har lavet nogle af verdens bedste film...
Du skal ikke nationalisere kulturen, men kultivere nationen!

http://www.zentropa.dk/videohilsen/
Gravatar

#15 filmz-stoney joe 19 år siden

Kan ikke sige meget andet end at dette er første gang jeg ikke har skammet mig over at være grædefærdig over en film, og første gang det er sket i mange år.
Hvis bare en brøkdel af hvad MM siger er sandt, så kunne Bush og hans administration være skyldig i "crimes against humanity" og skabelsen af frygt og mental tortur på sit eget folk.
Lighederne mellem Bush og Hitler (hvis jeg må gå så vidt) er skræmmende, en ikke så klog mand som, med tricks osv, opnår at gejle en nation op i vrede og blodlyst og frygt. Meget mere har jeg ikke at sige....
- "Procrastinate while you still can, dont put it off!"
Gravatar

#16 filmz-Le Samouraï 19 år siden

Nu skal du nok tage Moores påstande med et gran salt. Han manipulerer lige så konsekvent, som han beskylder den amerikanske regering for at gøre. Forskellen er naturligvis, at Moore ikke sidder på magten og kan sende mennesker i krig. Det gør, efter min mening, hans manipulation mere tilgivelig end Bush Jr.'s.

Hvis du vil se flere afsløringer af samme karakter, så kan det måske være værd at tænde for 'Udefra' på DR2 sent i aften. Det handler åbenbart om, at Bush Sr. (præsidentens farmand) tjener kassen på at sælge våben til den amerikanske regering gennem et netværk af selskaber, der også inddrager andre regeringsmedlemmer og -kontakter.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#17 filmz-Business Monkey 19 år siden

Hvorfor er der ingen af dem, der siger at Moore manipulerer, der beviser det i stedet for bare at sige det?

Narrøve!
Du skal ikke nationalisere kulturen, men kultivere nationen!

http://www.zentropa.dk/videohilsen/
Gravatar

#18 jessup 19 år siden

Moore manipulere i kraft af at filmen er hans version af sandheden om USAs grunde til at gå i krig mod Irak. For såvidt at jeg er oplyst om er der ingen faktuelle fejl i filmen - så det folk i ovenstående primært kommentere er Moores kausalforklaringer i filmen altså at Bushs familie er lidt for venlige med Sauderne og at hensynet til dem er drivkraften i Bushs udenrigspolitik. Også på et nationalt plan (den nationale økonomi) er interessen for at forblive venner med Sauderne stor da deres investeringer rerpæsentere 7 % af Usa's økonomi.
Moores argumentation er meget simpel og alle kan forstå den penge og forbindelser der driver verdenen. Men det er i detaljerne filmen lever det er håndværket og de få oplysninger hist og jeg ikke var vidende om. Feks. at Rice, Romsfelt og co. ca. 5 medr. før 9/11 sagde at der ikke var nogen massødelæggelsesvåben i Irak. For ikke at snakke om den afganske statsleders charmeoffensiv i USA 2 mdr. før 9/11.
Til spørgsmålet om manglende perspektiver i filmen synes det dumt at sige at man skulle have spurgt sauderne om hvad de mente med det hele - hvorfor ikke spørge Clinton.
This is just until June
Gravatar

#19 filmz-cluas 18 år siden

5/6 herfra. Håber det kan åbne øjnene op på folk, som ellers var hoppet i med begge ben...
/Cluas
Gravatar

#20 filmz-jfk 18 år siden

hold da kæft en gang venstreorienteret propaganda - sikke en løgn.
MM siger mellem linjerne at bush planlagde 9/11 - sikke en løgn, når man tænker på at nixon blev knaldet for et indbud. hvis bush virkelig planlagde 9/11 ville det blive lækket af en eller mere sandsndeligt flere embedsmænd. Det kan ikke lade sig gøre. Bush planagde ikke 9/11. Filmen er kun til for at tilsmudse en præsident, der saktens kan tilsmudse sig selv (inkompetance).
Men når man tænker på hvor mange penge Michael Moore tjener på George Bush - så er det forståeligt.

Men respekt til Michael Moore, han kan fandme finde ud af at lave en underholdende dokumentar-film. Men det er også let når man laver det over bush - den store klovn.

Dette er en propaganda-film - men en underholdende og godt lavet propaganda-film
Jeg er ikke perfektionist, men mine forældre var det.

Skriv ny kommentar: