Fahrenheit 9/11
Udgivet 7. aug 2004 | Af: Hasselguff | Set i biografen
På listen over syndere langes der bl.a. ud efter den amerikanske presses patriotisme, hærens aggressive rekruteringsmetoder, de meniges opførsel i Irak, demokraternes navlepilleri og tilmed en sagesløs Britney Spears, der som alle andre uskyldige amerikanere er blevet ført bag lyset af regeringens misinformation. Den bratte overgang fra lidende, lemlæstede irakere til en tyggegummignaskende Spears skal ses førend man kan tro den. Derudover synes der for Michael Moore ikke at være langt imellem den USAs nuværende præsident og en decideret diktator a la Saddam Hussein. At sprede frygt blandt befolkningen er Bush’s redskab, der ikke alene holder ham og hans nærmeste ved magten, men som også sikrer flowet af olie og penge til USA og ikke mindst Bush’s egne private selskaber.
Det politiske og økonomiske rænkespil rulles i flere tilfælde ud med, en for Moore typisk, absurd-satirisk stil, der som altid er på grænsen til at det decideret platte. I en specifik scene er Bush og hans slæng (herunder Tony Blair) blevet klippet ind i den kitschede tv-serie “Bonanza”, hvilket har til hensigt at understrege den evige karikatur af Bush som en bonderøv. Som vi senere bliver vidner til, taler han minsandten også som en vaskeægte bonderøv. Det afgørende er imidlertid, at Moore kan dokumentere sine påstande med endeløse mængder af nøgne tal, hidtil hemmeligholdte videooptagelser og en lang række ekspertvurderinger. Den grundige research gør at han slipper afsted med de mere farverige indslag, der alle er designet til at få os til at grine og derved sænke paraderne for hans ellers alvorlige politiske tirader. Det er særpræget, underholdende og dybt effektivt.
Husker man optagelser som dem fra Somalia, hvor to amerikanske soldaters lig i 1993 blev slæbt nøgne gennem Mogadishus gader, har man en ide om hvor langt “Fahrenheit 9/11” går for at få sit budskab igennem. Forkullede, sønderrevne lig er kugler i Moores arsenal, og han bruger dem uden tøven, hvilket gør filmen til en afgjort barsk oplevelse – om man sympatiserer med mandens holdninger eller ej. Selvom det formodentlig er de færreste herhjemme, der vitterligt behøver en så øredøvende overhaling for at indse, at der er noget galt i USA i øjeblikket, byder filmen på en hel del vi kan tage med os.
Specielt grundlaget for Danmarks deltagelse i Irakkrigen er interessant at diskutere ud fra denne sammenhæng, hvor vores egen regering netop handlede på baggrund af misvisende informationer sendt direkte fra den amerikanske regering. Noget lignende gælder de fejlagtige eller “sminkede” reporter, som vores egen militære efterretningstjeneste udfærdigede og fremlagde som argument for en krigserklæring. Der er skam god grund til, at man snakker om politisk dynamit i forbindelse med Moores film.
“Fahrenheit 9/11” er en stærk oplevelse. De meget foruroligende billeder som Michael Moore benytter sig af, er ikke for sarte sjæle men absolut noget, der er med til at sætte bl.a. krigen i Irak i et andet perspektiv. Også for os herhjemme i andedammen. Man kan uden tvivl diskutere den journalistiske værdi i Moores film, der er både unuanceret og dybt subjektiv, og kritisere ham for at benytte præcist den samme form for manipulation, som han selv fordømmer i filmen. Her gives der ingen mulighed for at modparten kan forsvare sig, og formen vil i den kommende tid formodentlig blive diskuteret lige så heftigt, som det politiske budskab.
For mit vedkommende vil jeg dog hellere vende denne læsning 180 grader og lovprise Moore, for at han har været i stand til at realisere en så personlig, vedkommende, intelligent og knivskarp film om en person og et samfund, der har en enorm indflydelse på resten af verden, og som til november vil stå overfor en meget vigtig skillevej. “Fahrenheit 9/11” er på den måde relevant for os alle.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet