“Frost/Nixon” er et usædvanligt veldrejet stykke politisk historie. En medrivende og underholdende fortælling om en gigants sidste skub ud over den politiske scene fremkaldt af en udmattet, ung journalists lige højre. De to modstandere banker løs på hinanden i en verbal boksering og efterlader seeren hujende efter mere. ”Du var en værdig modstander,” siger Nixon til Frost efter sit nederlag, og det har han absolut ret i. Frost får sandheden frem. En sandhed, som amerikanerne hungrer efter, og det er dette eviggyldige tema, der gør, at filmen ikke bliver et kuriøst bekendtskab, men en perfekt fortælling om retfærdighedens lange, seje kamp for at se dagens lys. Så skynd dig at indløse billet til årets politiske boksebrag. Du vil ikke blive skuffet.

Læs mere om Ron Howard i artiklen Ron Howard – det sikre kort.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Wangsgaard 15 år siden

#9 og #10

A beautiful mind er fantastisk, blev så sur da crowe ikke fik den oscar, men igen så skulle han have fået to i træk.
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#12 wimmie 15 år siden

Er jeg den eneste der synes at A Beautiful Mind var god men overvurderet?

Frost/Nixon er bedre imho

5/6 fra mig.

(A Beautiful Mind vil nok få 4/6)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#13 database 15 år siden

#12 Ved ikke om du der den eneste, men jeg er i hvert fald stærk uening. Men sådan er vi jo forskellige :)
Gravatar

#14 Michael Andersen 15 år siden

#12 Jeg er meget enig. Synes det er en svigermors drøm af en film: åh sikke dog en smuk film om paranoid skizofreni. Give me a break!
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#15 filmz-jonasgr 15 år siden

Den var meget god indtil den sidste akt. Der er det som om (spoilers for en sikkerheds skyld),
at Ron Howard gør alt for at gøre ham til et ikon, forbillede etc. og simpelthen prøver at manipulere med os (tilskueren) for at få følelserne frem i os aka få os til at græde. Indtil da er den meget god. Men der er ikke meget replay værdi i den, dertil er der simpelthen ikke noget nyt at komme efter. Man får det hele serveret første gang så det er klart for enhver hvad den handler om.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#16 filmz-Bruce 15 år siden

Jeg havde ikke noget problem med Hoffman/Redfords portrættering af Woodward og Bernstein i Alle Præsidentens Mænd al den stund, at disse reportere alligevel var ganske ukendte for den store offentlighed. Men med Frost/ Nixon lider jeg lidt over det faktum, at have set ganske mange David Frost shows i sin tid og dermed har lettere ved at forestille mig Langhella som Frost end som Nixon.

Enig, Langhella rammer meget af Nixons person på kornet, men den fysiske statur, som f.eks. Bruno Ganz delte med sit forlæg i Der Untergang, er der bare ikke og det bliver dermed en lille irriterende øjebæ, som desværre slår illusionen en smule ud af kurs for mig og helt ud af kurs af Michael Sheens David Frost karakter, som virker endnu mere historisk ukorrekt. Faktisk ville en ung Langhella have været Frost lige i øjet.

Stykket er velspillet og det er herligt at se nogle historisk politiske temaer holde sig til forlægget og blive sandfærdigt fortalt. Men Ron Howard formår sjældent at holde kedlen i kog og tvinge tommelskruerne helt i bund til sidste quarter, dertil er han lidt for konventionel eller rettere tandløs og ufarlig, som han var det med fortællingen af Da Vinci Mysteriet. Man kan så også spørge sig selv, hvor meget "farlighed", der kan bankes ud af et koncept, som bygger på interviews, som skal få den interviewede til at "snakke over sig".

I dette tilfælde er det fejlfrie skuespil ikke nok til at få mig "op og ringe" og jeg fatter ikke helt Oscar nomineringen, eller rettere ... jeg fatter den overhovedet ikke!

4/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 filmz-jonasgr 15 år siden

Jeg ser det nu mere som en bevidst handling at Langella har en lidt dybere stemme og er lidt mere overvægtig end den originale Nixon, netop for at gøre ham mere skræmmende.
Frost virker mere malplaceret. Hele hans playboyagtige livsstil virker fint nok i filmen, men i forhold til den rigtige Frost virker det forkert. Dog gør dette punkt ikke så meget for mig, idet det er tilført for at gøre historien lidt mere underholdende, i stedet for to mænd som snakker om ting vi har hørt om hundrede gange før.

Men det er rigtigt nok at den ikke er spændende, ligesom All the President's Men ikke var det. Til gengæld synes jeg at det var meget underholdene.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#18 filmz-Bruce 15 år siden

#17 Der er jeg nu uenig, hvad angår Alle Præsidentens Mænd, som jeg fandt overmåde spændende og endda stadig ved gensyn. Spændingen lå for mig i det journalistiske spil mellem Hoffman og Redford og måden de forsøger at grave svarene frem på. Som eksempel telefonsamtalen med Deep Throat, hvor de forsøger at "forsikre sig" mod journalistikkens regel nummer et.

Redfords skuespil, hvilket i den sekvens nærmest er indskrænket til attitude, gestikuleringer og øjne til Hoffman, er i mine øjne ren klasse og indbegrebet af fundamentet i en spændende politisk thriller. Den samme stil ser jeg i Zodiac, hvor Ruffalo, Gyllenhaal og Downey formår at spille med på de samme tangenter, men som i Frost/Nixon aldrig rigtigt får vind.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#19 Outbound Sith 15 år siden

A Beautiful Mind var god men overvurderet.
Så er det sagt! :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#20 RFriis 15 år siden

Apropos All the President's Men så jeg den i går morges som opvarmning til Frost/Nixon, og det viste sig at være en ideel optakt, eftersom de navne, der kortvarigt blev fremhævet i Frost/Nixon, var blevet beskrevet minutiøst i Alan J. Pakulas pragtværk. Temmelig nyttigt, når ens kendskab til Watergate i bedste fald er begrænset.

Frost/Nixon er i mine øjne en fremragende film, der vha. få virkemidler formår at skabe intensitet på lærredet, især i de direkte konfrontationer mellem Frost og Nixon. Sheen, såvel som Langella leverer formidable præstationer, og hvis sidstnævnte skulle løbe med oscarstatuetten d. 22 februar ville det ikke være ufortjent.

Skriv ny kommentar: