Historien bliver fortalt på så særdeles attraktiv og overraskende máner, at den garanteret ville have gjort Murrow stolt. Og det er en historie, der både fortjener og behøver at blive hørt, især i disse dage hvor journalistik, især i filmens hjemland USA, synes at blive domineret og dikteret af halvhjertet underholdning, grådige sponsorer og flere forskellige former for censur. Og hvis udgivelsen af denne film ikke giver den danske journalisthøjskole et ansøgningsboom af astronomiske proportioner, er der ingen retfærdighed eller logik i verden.

Velspillet, flot, rørende, morsom og stærkt inspirerende. “Good Night and Good Luck” er et af de sidste og bedste amerikanske dramaer, du får lov at nyde på de danske lærreder i år. Det er den bedste og mest essentielle film om journalistikkens magt siden “The Insider”. Nej… det klinger faktisk lidt falskt. Det er en af de bedste film overhovedet siden “The Insider”. Siden når som helst endda.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-origo 18 år siden

Havde ikke hørt så meget om den her film, men efter den her anmeldelse, så skal jeg da helt klart se den. Jeg var ikke så imponeret af "Confessions of a Dangerous Mind", men jeg mener også den blev set en søndag med tømmermænd, så det er sandsynligt, at mine synapser ikke fyrede allesammen.

Ignorance is blis...
Gravatar

#2 filmz-Bruce 18 år siden

Helt klart een af de film jeg glæder mig mest til at se. Jeg synes heller ikke "Confessions of a dangerous mind" var noget stort, men McCarthy historien er stadig en varm kartoffel i USA.

Hvis man vil have fuld bonus af denne film, vil jeg anbefale, at man ser dokumentar filmen Point of Order lige efter denne.

Med ordene

"Have you no sense of decency, sir, at long last?"

Var skuespilleren Joseph Welch med til at begynde McCarthy's fald. I den forbindelse er det sjovt at bemærke, at Joseph Welch spillede den ironiske, men hæderlige dommer i det måske bedste retssals drama nogensinde "Anatomy of a murder". At han så skulle levere en endnu bedre præstation i en retssal i den virkelige verden, var vist ikke ventet.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 mr gaijin 18 år siden

Jeg fik bestemt ikke mindre lyst til at se filmen efter at have læst anmeldelsen. Jeg venter tålmodigt til det bliver muligt at se filmen i min del af verdenen.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#4 filmz-apon 18 år siden

Awesome !! Alt for god film. Endnu engang viser Clooney hvad han kan.
5/6 stjerner herfra, jeg har svært ved at give den 6 stjerner da det er noget jeg sjældent gør. Men den er spilme tæt på !
"You're gonna have to speak up ... I'm wearing a towel"
Homer Simpson
Gravatar

#5 jessup 18 år siden

Har skrevet opgave indenlandsk anti kommunisme i de amerikanske tv-nyheder i 50'erne og glæder mig meget til filmen - håber at filmen også viser hvordan andre tv-personer end Murrow dækkede antikommunismen.
This is just until June
Gravatar

#6 filmz-grev_michal 18 år siden

Er helt enig med the insiders vurdering af filmen. Oplagt oscar kandidatsluger, hvis man tør spå om det *s*
Gravatar

#7 filmz-wood 18 år siden

Total kedelig film, men sikkert meget historisk og lærerig. Har set den screener der er kommet ud og det var sku ik noget at råbe hurra for. Bare det at Robert Downey Jr. er med og at det er George Clooney der er instruktør siger meget :-( Hader dem begge som skuespillere og instruktør.
http://www.binsearch.info/groups.php
Gravatar

#8 noget 18 år siden

Så den i går. Super film. George Clooney er jo genial.

Også en god anmeldelse. Helt enig i det hele.

Skriv ny kommentar: