Paul Greengrass har lavet en gribende actionfilm med et krigshærget Irak som kulisse, der hverken forsimpler den komplekse konflikt i Mellemøsten eller prædiker så meget, at filmen nogensinde truer med at gå i stå. “Green Zone” ser fremragende ud på Blu-ray, den lyder endnu bedre, og ekstramaterialet er både dybdeborende og spændende. Dette er en af årets hidtil bedste udgivelser.
#51 filmz-Is 14 år siden
Ja, scenerne du nævner er jeg heller ikke særlig begejstret for. Finder dem ikke dårlige, dog måske lidt for ordinære. Til gengæld finder jeg bil-scenen rigtig fed og medrivende. Måske ikke Greengrass niveau, men tæt på. :)
#52 Kruse 14 år siden
Hørt! :)
#53 BN 14 år siden
That's a BINGO!
;-)
#54 BN 14 år siden
Tak for en god analyse, som (også) jeg er enig i.
Jeg elsker kameraarbejdet, klipningen, ja, den visuelle stil i 'Green Zone'. Min eneste indvending mod filmen, er at dens plot ikke er helt så stærk eller interessant, sammenlignet med Greengrass' to Bourne-film og 'United 93'.
#55 Zabriskie 14 år siden
Nej, det har du egentlig ret i. Min fornøjelse med Green Zone var også hovedsageligt af håndværksmæssig karakter. Dog synes jeg (som anmelderen) at den sidste konfrontation mellem Greg Kinnear og Matt Damon var utrolig velfungerende.
United 93 rørte mig dybt da jeg så den i biografen i sin tid, og jeg synes vel stadig det er den bedste.
#56 The Insider 14 år siden
#57 BN 14 år siden
Jeg synes, at HELE filmen er velfungerende. Det er kun ved sammenligning med Greengrass' tre forudgående film at jeg finder dens plot mindre interessant. Hvor jeg giver 10/10 til både 'The Bourne Supremacy', 'The Bourne Ultimatum' og 'United 93', giver jeg enten 7/10 eller 8/10 til 'Green Zone'. (Jeg skal lige gense den, før jeg lægger mig fast på en karakter.)
Ja, MIG rørte den også. Det er en af de film, hvor man - når den slutter - sidder med hjertet helt oppe i halsen.
#58 The Insider 14 år siden
#59 elwood 14 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#60 BN 14 år siden
Jeg så desværre ikke 'United 93' i biografen, men havde en lignende oplevelse da jeg i sin tid så 'Schindler's List'. Her var der en lammende, dyb tavshed og der kunne høres dæmpet gråd rundt omkring i salen, ligesom det varede længe før folk for alvor begyndte at rejse sig og gå.