Der er dog både eventyr og forsonende moraler såsom venskab og næstekærlighed at hente i “Det gyldne kompas”, og selvom filmen enkelte steder tenderer fantasy-light, så kan både store og lidt mindre roligt begive sig i ly for vinterkulden og opleve julens glade budskab i fantasifuld forklædning.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 Riqon 16 år siden

#60 - Nej, omtalte sekvenser hører jo netop til i den første bog.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#62 filmkorn.dk 16 år siden

#61 Ok, det vidste jeg ikke, men så kan det jo være vi får et extended cut at se :-)
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#63 Riqon 16 år siden

#62 - Jeps, men det er vel også reglen for den slags fantasyfilm efterhånden.. ;)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#64 filmz-karlerminven 16 år siden

Så absolut den ringeste film jeg har set i flere år. Spækket op med fejl, burde filmen i hvert fald lige have haft en måned eller to mere i produktionsfasen. Isbjørnens rustning der kommer af og på fra tid til anden, og dens og Jypsiernes evne til at dukke op ud af det blå. Og så er den fyldt med elendigt skuespil, både af debutanterne, og de ellers så store Hollywood-stjerner, som kun er castet til dette makværk af den såkaldte filmkunst, fordi dette kunne have reddet salget på en film der overhovedet ikke leverer varen i forhold til bogen. Og så bemærkede flere af mine venner i biografen, jeg gjorde dog ikke, at der er en grafisk fejl med aben da Nicole Kidman krammer den. Abens hånd går igennem håret.. og det er ligegodt første gang jeg har hørt om en 'grafik-fejl' i en spillefilm.. puuuha da!
----
What is a not-joke?
Gravatar

#65 filmz-skildpladen 16 år siden

Uovertruffen historie - New Line Cinema har været heldige med at have en så fantastisk historie at gå ud fra.
Filmen er utroligt smuk med flotte effekter, og skuespillerne er vidunderlige. Den, der gør det bedst, er enten Dakota Blue Richards (Lyra) eller Sam Elliott (Lee Scoresby).
Filmen bliver holdt på under to timer, hvilket egentlig er synd, da man aldrig rigtig kan få pusten - sikkert endnu mere, hvis man ikke har læst bogen i forvejen. Vi må håbe, at vi får en director's cut at se.
Glæder mig til 2'eren og 3'eren, som jeg er 99,999% sikker på kommer!
Helt klart en bedre filmatisering fra bog til film end Harry Potter-serien!
Gravatar

#66 filmz-skildpladen 16 år siden

#57: Ja, de har taget det sidste kapitel ud for ikke at skulle skære for meget i resten af historien. Det sidste kapitel kommer med i næste film.
Gravatar

#67 filmz-mortensp 16 år siden

Nice hvis det sidste kom med i næste film!
Har læst bøgerne og de var fantastiske.

SPOILER!
hvordan kan det være at de har byttet rundt på isbjørne kampen og det sted hvor de har alle børnene fanget?
hvorfor har de ikke slutningen med og hvordan kan det være at det ikke er en kniv der er ved at skærer båndet mellem Lyra og Pantalaimon over?
men syntes det ser sejt ud når fru Coulter giver sin Daimon en lusing. Det svarer til at hun slår sin egen sjæl! er det fordi hun ikke er enig med sig selv?
Gravatar

#68 filmz-protoZ 16 år siden

Lær at bruge spoiler tag?
Gravatar

#69 filmz-Aras 16 år siden

Har lige set filmen for et par timer siden, og jeg må ærligt indrømme, at jeg er i tvivl om, hvad jeg skal mene om filmen..

Filmen starter noget turbulent med, at man bliver præsenteret for nogle personer, et instrument kaldet det gyldne kompas og så hører man lidt om støv. Hvis ikke det var fordi jeg havde læst bøgerne og er ganske bevidst om disse personer og ting, tror jeg at det ville have været temmelig forvirrende. Starten er simpelthen for hurtig i forhold til resten af handlingen og i forhold til vigtigheden af disse ting, er det temmelig ærgerligt.
Generelt synes jeg filmens største svaghed var, at den var uklar på mange områder, f.eks. manglede jeg mere fokus på kompasset, og hvordan Lyra aflæser det.
Slutningen af den første bog var udeladt af filmen, hvilket jeg var meget irriteret over, da jeg havde glædet mig til at se dette klimaks visualiseret på det store lærred:

Lyra besøger sin far, som fortvivles ved synet af Lyra, men som alligevel kan gennemføre sit projekt ved at bruge hendes ven Roger - som så ender med at blive myrdet. Lyras ønske om at redde Roger, opleve støv og en parallel verden, bliver pludselig ikke længere så eventyrligt, som forventet. Bogen slutter med et stort vendepunkt, filmen slutter med en typisk "happy endning" i stedet.

Skuespillet var okay. Nicole Kidman og Daniel Craig var gode i deres roller, og Dakota Richards gjorde det også godt; mange gange temmelig overbevisende, men der var også enkelte gange, hvor det blev for tydeligt, at det var skuespil.
Persongalleriet foruden de tre var stærkt begrænset i modsætning til bogen. Der blev ikke lagt så stor en vægt på bipersonerne i filmen, og mange af deres replikker blev sagt af andre personer. Det fungerede okay i filmen, men hvis den havde været længere, skulle der have været mere baggrundsviden omkring nogle af bipersonerne, f.eks. John Faa.

Det jeg især manglede ved filmen (som jeg på forhånd også havde forventet) var, at filmen primært appelerer til børn. Hvor jeg synes bøgerne også er for voksne, var filmen for blødsøden og i allerhøjeste grad børnevenlig. Kot sagt: jeg maglede det lidt mere filosofiske plan af filmen.

En lille bagatel; hvorfor starte filmen med en "introduktion" omkring Lyras verden ligesom i LOTR? - og er det mon tilfældigt, at Christopher Lee er med i et kort øjeblik, samtidig med at Ian McKellen lægger stemme til Iorek Byrneson..?

Konklusion: filmen følger i hovedtræk bogen og får en masse væsentlige ting med, men trods det, er det begrænset hvor meget filmen kan rumme på 113 minutter. Derfor kan man sidde med en fornemmelse af, at filmen ikke fanger essensen af bogen. Det er ærgerligt, men desværre et problem der ses blandt mange filmatiseringer.
En film der er meget god, men jeg har på ingen måde oplevet nogen "wauw"-oplevelse ved at have set den.
3/6
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#70 filmz-simon krogh 16 år siden

Har lige været inde på boxofficemojo og de siger at det gyldne kompas har indtjent $258,256,931.
Så der er stædigvæk chance fimatisering af the subtle knife (skyggernes kniv)

Se mere inde på
www.boxofficemojo.com/movies/?id=goldencompass.htm

Skriv ny kommentar: