“Half Nelson” ser ikke ud til at få premiere i særlig mange biografer herhjemme, og den kommer garanteret ikke til at køre særlig længe, så benyt endelig chancen til at se filmen mens den er der. Der er heldigvis mere ved “Half Nelson” end ‘blot’ et af årtiets mest iøjnefaldende skuespillerpræstationer. Med forbavsende få midler til rådighed formår duoen Ryan Fleck og Anna Boden (parret har sammen forfattet manuskriptet, Fleck har instrueret, og Boden har klippet filmen) at tryllebinde fra start til slut. Det her er en dybfølt og medrivende perle, en sand triumf for alle involverede parter og uden tvivl en af årets allerbedste film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Ash 16 år siden

En film der faktisk helt har undgået min opmærksomhed. Glæder mig meget til at se den!

Og helt enlig med anmelderen, Gosling er et kæmpe talent! Hvilket jeg ikke var i tvivl om efter at have set "The Believer".
Gravatar

#2 king b 16 år siden

Skønt at se en lille amerikansk indie-film få fuldt hus på filmz. Jeg synes ikke, filmen er et mesterværk, men den er absolut seværdig, og Gosling er vitterligt suveræn.

To kommentarer til den velskrevne anmeldelse:

1. ""Half Nelson" er blot den anden film, Epps medvirker i". Faktisk var den første film, hun medvirkede i, Ryan Flecks kortfilmspilot til netop "Half Nelson" (med den herlige titel "Gowanus, Brooklyn"). Så dette lille brillante stortalent debuterer faktisk i spillefilmsformat med "Half Nelson". Det gør blot hendes præstation endnu mere imponerende.

2. ""Half Nelson" ser ikke ud til at få premiere i særlig mange biografer herhjemme". Nærmere bestemt: Grand, København, Øst for Paradis, Århus, og Cafe Biografen, Odense.
Gravatar

#3 The Insider 16 år siden

Glimrende med en klargørelse af premierestederne :-) Ærgerligt den kun kommer ud i tre biografer over hele landet, men bestemt ikke overraskende.
War. War never changes.
Gravatar

#4 Benway 16 år siden

Bestemt en fornem film. Som alle andre nævner af Gosling helt fantastisk. At se ham er næsten som at se en ung Brando. Han var allerede fremragende i "The Believer", men denne præstation er helt overvældende. Hvis jeg har en indvending mod filmen, er det at den i mine øjne aldrig rigtig får alle delene til at hænge så godt sammen som de burde. Det skal dog ikke skygge for at den er virkelig god, og dialogen er også lige i øjet. Den føles aldrig "skrevet" til filmen eller forceret. Det er desværre sjældent at man kan sige det.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 filmz-goatchen 16 år siden

Al respekt for Gosling og hans skuespilelr talent men forhelvede, lav dog en anmeldelse af FILMEN istedet for hans skuespiller præstation osv.
Var vitterligt den mest intetsigende anmeldelse af en film jeg endnu har læst.....

Mindre udenoms snak om hvilke fantastiske skuespillere der er med og hvor undervurdere de og mere focus på selve filmen. Tak.
Gravatar

#6 filmz-kikuchiyo 16 år siden

Jeg synes den var rimelig kedelig og jeg synes heller ikke den havde noget at sige som ikke er blevet sagt mange gange før. De klogeste ord var dem der blev sagt om religion, men temaet om synd og syndsforladelse er mere spændende andre steder (Se The machinist eller læs Dostoyevski).

Gosling's præstation er dog fremragende; men Marlon Brando..? Ej vel..
Gravatar

#7 filmz-Mumbles 16 år siden

#5

Dude, aner du overhovedet, hvad en anmeldelse er? Insider skriver tydeligt om skuespilspraestationerne, ja, da det er hvad filmen mest udnytter for at blive fortalt. Han anmelder filmen i bedste forstand, men vaelger at laegge vaegt paa skuespillet, da det er fantastisk. Se filmen, og du vil forstaa. Det er skuespillet der baerer filmen mest, og det er vel det vigtigste at sige om filmen. Den er baade vel instrueret, klippet osv. men hér er det skuespillet der imponerer mest.

Se filmen og laes anmeldelsen igen. Tak :-)
Gravatar

#8 filmz-Mikkel 16 år siden

Jeg synes det var en fin anmeldelse. Gosling er uundgåelig i denne film. Savner dog at se nogle anmeldelser der pointerer Broken social scenes majestætiske kontribution til filmen.
Gravatar

#9 filmz-Bruce 16 år siden

Er ikke helt deroppe at ringe som Insider, men jeg er langt henad vejen enig. Gosling må være et af de største talenter for tiden og Half Nelson er yderst seværdig.

En af scenerne står klokkeklart for mig, hvor Dunne (Gosling) kommer forbi "gangsta'rens" hus og frygtløs "taler ud af posen" om hans dårlige indflydelse på pigen Drey. Jeg vil tro i 99% af alle andre film, ville Dunne have fået den største røvfuld og der ville blive bandet og svovlet, men scenen tog en helt anden drejning og ens sort/hvide fordomme fik én over nakken.

8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#10 The Insider 16 år siden

#9, jeps, helt enig - en fantastisk scene. Et rigtig godt eksempel på, hvordan filmen manøvrerer udenom klicheerne. Man forventer næsten, at det ender i et slagsmål, og det er utroligt, at scenen formår at opretholde en sådan intensitet så længe, uden at det kammer over. Og scenens slutning er lige så uventet, som den er herlig.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: