Half Nelson
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 17. jan 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Forventningerne til et liv som forfatter er nemlig sat på hold, og føden kommer på bordet igennem den vitale undervisningsform, der giver den unge enspænder en form for indhold i sit liv. Derfor er nedturen da også en halv en af slagsen og eksekveres primært i privaten, hvor en fortid som misbruger ikke fornægter sig. Den bliver dog først for alvor evident, da et af fortidens spøgelser – eks-junkien og eks-flammen Rachel – uforvarende dukker op efter klassens basketball-kamp mod en rivaliserende skole. Dunne tages af en af eleverne – Drey – med bukserne nede, i færd med at ryge crack, og derved bliver skillevæggen mellem privatliv og arbejde usynliggjort og nedturen total.
Som det ligger i kortene, lægger “Half Nelson” sig fortrinsvis i selen hvad angår skuespilpræstationer. Bedst er nemlig Goslings nuancerede, opofrende og dybt favnende karikatur af den derangerede og forhenværende wanna be-forfatter, for hvem skolelærergerningen er blevet midlertidig holdeplads, men desværre ramponeres af et af fortidens spøgelser. Også Shareeka Epps er fortræffelig som ensom og kærlighedshungrende skolelev, der ser op til sin lærer, men grundlæggende rummer “Half Nelson” – også hos de perifære aktører – blændende og indlevende spil, der om ikke andet medvirker til dramaets medrivende træk.
Trods de dystre udsigter for både Drey og Dunne agerer ironien samlende hele og er altid nærværende. Igennem kontroversielle metoder forsøger Dunne konstant at træde i karakter, redde eleverne (og Drey) fra forsumpen og en vordende karrieres allerførste fejltrin. Men hvordan kan man redde andre, når man ikke engang kan redde sig selv? Dunne vil hele tiden gøre det rigtige, hele tiden vise sig som forbillede, men træder ikke desto mindre altid sig selv over tæerne og træffer de forkerte valg i stedet for at træde i karakter. Her viser “Half Nelson” sig allerstærkest og tilbyder derved en medrivende fortælling med enkelte fejlskud.
“Half Nelson” ligger i forlængelse af en amerikansk tradition for high school-dramaer med en opofrende skolelærer som det overskyggende midtpunkt. Til forskel fra de middelmådige forgængere fokuserer “Half Nelson” imidlertid ikke i så høj grad på at redde eleverne fra en på forhånd udskåret fremtid, men derimod på lærerens ditto. Filmen lever højt på stærkt skuespil og en effektiv ironi, dramaets dunkle kurver til trods, hvorimod manuskriptets kanter og billedernes symbolik ligesom tempoet nok havde tålt en afpudsning.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet