Afslutningen på serien betyder selvsagt også, at vi langt om længe når det punkt, hvor Harry må marchere mod skæbnen for omsider at krydse tryllestav med Voldemort, men selvom det bliver et forventeligt stort øjeblik, så forbliver “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” en følelsesmæssig relativt fjern størrelse. “Del 1” sluttede med en decideret tåreprovokerende tone, og der er ganske enkelt ikke noget tilsvarende her. Man er underholdt, men egentlig ikke voldsomt engageret af fortællingen.
Filmens kluntede epilog er dog det eneste deciderede fejltrin, og ellers så står “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” tilbage som en tilfredsstillende afrunding på en lang serie, der trods skiftende instruktører og store op- og nedture har formået at holde et imponerende højt niveau. Daniel Radcliffe selv har modtaget en del hårde ord for rollen som drengen med lyn-arret, men han gør sin smalle skikkelse og åbne udtryk til et aktiv her og forlader serien som dens ubestridte hovedperson med sin hidtil stærkeste præstation. Også for ham bliver dette på alle måder et værdigt punktum.
#71 MMB 13 år siden
Okay. James Bond er jeg ret ligeglad med og har aldrig interesseret mig.
#72 qel-droma 13 år siden
Set isoleret set er denne sidste film udemærket. Udemærket er bare ikke nok her. Intet mindre en 5 stjerner vil kunne gøre det, men det formår filmen bare ikke at retfærdiggøre. Den følelsesmæssige pondus har vi faktisk kun i scenen med mindekarret (og ja, Rickman er et af de bedste indslag i filmen - et af de mere konsistente elementer i serien som helhed). Er også enig i at at skuespillerne er udemærket i gear, men der er for meget action af den forkerte slags, hvor man ikke sidder med "wouw"-følelsen og bare tænker "det er vel okay". Desperationen i deres opgave bliver beskrevet via replikkerne, men der dvæles ikke ved den så den kommer aldrig rigtigt med følelsesmæssigt, hvilket får den til at fremstå en smule hul. Man er underholdt, men den er desværre også stærk forglemmelig og det skæmmer den øvrige serie at den skal slutte på et middelmåddigt niveau. 3,5 stjerner herfra.
#73 IK 13 år siden
Okay. :) Forresten var det en fantastisk investering at dele filmene i to. Del 2 har netop slået rekorden i US for mest omsættende åbningsweekend. Imponerede. Og på verdensplan har den næsten rundet en halv milliard. Sygt!
http://boxofficemojo.com/movies/?id=harrypotter72....
#74 Bruce 13 år siden
http://www.slantmagazine.com/film/review/harry-pot...
#75 Wangsgaard 13 år siden
De har alligevel lavet en del om på slutningen i forhold til bogen. HP 6 synes jeg passede meget godt med bogen, hvorimod HP 5 er der lavet urolig meget om i forhold til bogen og nok den hvor de har afviget mest. HP 5 både film og bogen er klart den bedste i mine øjne.
#76 Kruse 13 år siden
Og hvad så med dette sidste kapitel? Er den ligeså god som sidste film? Nej, ikke helt efter min mening. Men det er i hvert fald en solid og værdig afslutning. Det er selvfølgelig forståeligt at tempoet er noget højere i denne film end den forrige, men nogen gange(hovedsageligt i første halvdel af filmen) følte jeg at filmens tempo var lidt "off" og forhastet. Alan Rickman får endelig helt lov til at slå sig ud, men sommetider var det dog ligefør at det udviklede sig til en karikatur af Snape. Han er blevet kendt for at trække sætninger langt ud, men et par gange var det ved at blive en kende for meget. Men han er dog bestemt god i denne film.
En anden ting der irriterede mig en smule, var at filmen havde flere one-liners og små komiske replikker som ikke fungerede efter min mening. De fleste af dem var formentlig også med i bogen, men problemet med dem var snare leveringen fremfor selve replikkerne. Det virkede lidt som om at figurerne for en meget kort stund var i en komediefilm istedet.
Men effekterne var gode, skuespillerne gjorde hovedsageligt rigtigt godt og historien var ganske veleksekveret. Jeg nød i hvert fald filmen og den formåede det vigtigste den skulle. At afslutte serien på ordenligt vis.
7-8/10
#77 Lord Beef Jerky 13 år siden
Harry Potter and the Philosopher's Stone - 6/10
Harry Potter and the Chamber of Secrets - 6/10
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - 8/10
Harry Potter and the Goblet of Fire - 4/10
Harry Potter and the Order of the Phoenix - 7/10
Harry Potter and the Half-Blood Prince - 8/10
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 - 9/10
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 - 8/10
Jeg så dog gerne, at man klippede Part 1 og 2 sammen til en film, så man kunne være fri for underteksterne imellem dem. Jeg anser dem i hvert fald som en film, hvor første halvdel naturligvis er bedst =)
#78 MMB 13 år siden
Harry Potter and the Philosopher's Stone - 7/10
Harry Potter and the Chamber of Secrets - 5/10
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - 7/10
Harry Potter and the Goblet of Fire - 7/10
Harry Potter and the Order of the Phoenix - 8/10
Harry Potter and the Half-Blood Prince - 7/10
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 - 8/10
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 - 9/10
#79 Lord Beef Jerky 13 år siden
#80 MMB 13 år siden
Ja, det har du ret i. :) Jeg synes, den er hæderlig. :)