Afslutningen på serien betyder selvsagt også, at vi langt om længe når det punkt, hvor Harry må marchere mod skæbnen for omsider at krydse tryllestav med Voldemort, men selvom det bliver et forventeligt stort øjeblik, så forbliver “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” en følelsesmæssig relativt fjern størrelse. “Del 1” sluttede med en decideret tåreprovokerende tone, og der er ganske enkelt ikke noget tilsvarende her. Man er underholdt, men egentlig ikke voldsomt engageret af fortællingen.

Filmens kluntede epilog er dog det eneste deciderede fejltrin, og ellers så står “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” tilbage som en tilfredsstillende afrunding på en lang serie, der trods skiftende instruktører og store op- og nedture har formået at holde et imponerende højt niveau. Daniel Radcliffe selv har modtaget en del hårde ord for rollen som drengen med lyn-arret, men han gør sin smalle skikkelse og åbne udtryk til et aktiv her og forlader serien som dens ubestridte hovedperson med sin hidtil stærkeste præstation. Også for ham bliver dette på alle måder et værdigt punktum.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 MOVIE1000 13 år siden

De sidste 2 HP film er spot on mht bogens handlingsforløb, og jeg tror ikke vi kunne få den store finale hvis de kun lavede 1 film. JEg er sgu ligeglad med hvor mange penge de tjener, så længe jeg er med på legen og godt underholdt.
Har ikke læst Fønixordenen helt færdigt, men indtil videre synes jeg at Halvlbodsprinsen er den der har improviseret mest end hvad der står i bogen, men derfor er det stadig en god film.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#62 Nicki52 13 år siden

Yeah, han er jo ikke en spion, men Agent 007.

MOVIE1000 (61) skrev:
Har ikke læst Fønixordenen helt færdigt, men indtil videre synes jeg at Halvlbodsprinsen er den der har improviseret mest end hvad der står i bogen, men derfor er det stadig en god film.

De imprivisere også i den nye film. De improviseringer er godt nok dårlige, men nu var jeg så godt underholdt, så ser gennem fingrer med det.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#63 MOVIE1000 13 år siden

#62 men sgu ikke så meget som i Halvblodsprinsen åbningsscenen med HP kunne ikke være skudt mere ved siden af.
Gravatar

#64 MMB 13 år siden

IK (57) skrev:
Harry Potter 5 er den længste af bøgerne og den korteste af filmene. Så det kan godt lade sig gøre, men filmens kvalitet er en anden sag. Det er muligt at del 1-2 føles mere helstøbte, fordi der er flere detaljer, mere karakterudvikling osv., men faktum er at de kunne lave en enkel film og tjene mindre.

Ja, og der er alt for mange detaljer som er undladet. Jeg har jo lige argumenteret for, at en todelt film giver et bedre samlet resultat! 5'eren skulle have været længere endnu, og måske endda også ligefrem todelt! Faktum er, at Harry Potter and the Deathly Hallows (både part 1 og 2) fungerer så godt, NETOP fordi den er todelt og ikke på trods af dette. Så jeg forstår ikke, hvorfor du kritiserer beslutningen. Og så kan det sådan set være ligegyldigt, om det er for pengenes skyld eller ej, for resultatet er bedre, end hvis det havde været en enkelt og kortere film.
Gravatar

#65 Nicki52 13 år siden

Ja, men det var stadig grimt
hvor Voldemort og Harry falder ned fra tårnet, hvor Bellatrix dør og der hvor Voldemort. Altså ved Bellatrix har Fru Weasly nok frosset hende eller sådan noget, og så knust hende. Men syndes Voldemort var så grim, selvom det gav lidt mening hvorfor de gjorde det.
Gravatar

#66 MOVIE1000 13 år siden

#65 Men de har ikke fjernet noget fra bogen, de har tilføjet scener.

Blev dog overrasket over at Ormehale døde i Del 1. Nok den værste dødscene i hele serien "AUUUW".

Jeg blev lidt skuffet over Freds død, troede den ville være mere dramatisk og ville frembringe tårer frem ligesom med Dobbys død.
Gravatar

#67 Batsy 13 år siden

65#
Synes voldemorts død i filmen var meget bedre, og han fortjente sku os en meget mere pinefuld død en den han fik i bogen imo
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#68 Nicki52 13 år siden

Blev dog også skuffet over vi ikke så Næsten-hovedløse Nick, Den Blodige Baron, Graup og Kentauerne.og Crabbe
Gravatar

#69 BN 13 år siden

Nicki52 (59) skrev:
Bond har mistet sin charme, der er intet sjov i filmene.

Ja, lad os endelig få 1970'ernes og -80'ernes selvparodiske James Bond-komedier tilbage .... også selvom der tilsidst skulle en kran til at løfte Bonds ironiske øjenbryn, og selvom hans glimt i øjet efterhånden var ret dødt ...
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#70 IK 13 år siden

Foeller (64) skrev:
Så jeg forstår ikke, hvorfor du kritiserer beslutningen.

Jeg kritiserer ikke beslutningen, selvom det måske lyder sådan. :) Er ligeglad med indtjeningen, bare filmen/filmene er gode. Jeg ville bare konstatere, at hvis James Bond bliver lavet for pengenes skyld, så gør Harry Potter det også. James Bond har da også fans!

Skriv ny kommentar: