Afslutningen på serien betyder selvsagt også, at vi langt om længe når det punkt, hvor Harry må marchere mod skæbnen for omsider at krydse tryllestav med Voldemort, men selvom det bliver et forventeligt stort øjeblik, så forbliver “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” en følelsesmæssig relativt fjern størrelse. “Del 1” sluttede med en decideret tåreprovokerende tone, og der er ganske enkelt ikke noget tilsvarende her. Man er underholdt, men egentlig ikke voldsomt engageret af fortællingen.

Filmens kluntede epilog er dog det eneste deciderede fejltrin, og ellers så står “Harry Potter og dødsregalierne: Del 2” tilbage som en tilfredsstillende afrunding på en lang serie, der trods skiftende instruktører og store op- og nedture har formået at holde et imponerende højt niveau. Daniel Radcliffe selv har modtaget en del hårde ord for rollen som drengen med lyn-arret, men han gør sin smalle skikkelse og åbne udtryk til et aktiv her og forlader serien som dens ubestridte hovedperson med sin hidtil stærkeste præstation. Også for ham bliver dette på alle måder et værdigt punktum.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 MMB 12 år siden

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II
Dette sidste kapitel i Harry Potter æraen starter, hvor Deathly Hallows: Part I sluttede, nemlig med Voldemorts erobring af The Elder Wand, og allerede her har vi filmens største problem. Starten kommer pludselig, og man er næsten i tvivl om, hvorvidt filmen reelt er i gang. Jeg vil derfor anbefale alle, at se Part I før i ser denne film, også selvom I har set den før.

Det tager dog ikke lang tid, før man kommer ind i stemningen, og så er filmen ellers i gang! Jeg vil ikke gå i alt for mange detaljer med et handlingsreferat, og hvis man har læst bøgerne, vil man ikke få alt for mange overraskelser, da filmen følger bøgerne forholdsvis nøjagtigt - med få undtagelser. Noget som gælder for både Deathly Hallows Part I og II er, at manuskripterne er super skarpe. I modsætning til nogle af de tidligere film, så formår de to sidste kapitler at få alle de nødvendige detaljer med i filmene, uden at det virker tvunget. Dog er det også næsten den største lighed, som er mellem to dele, for hvor Part I har mere fokus på karakterne og af og til dvæler for meget ved detaljerne, så viser Part II langt større armbevægelser, og der er ikke mangel på action.

Dette er dog ikke ensbetydende med, at der ikke er andet end action, for Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II er også - efter min mening - den mest følelsesladede af alle Harry Potter filmene, og det formår den at formidle på smukkeste vis. Dette skyldes især også, at trioen spiller bedre end nogensinde før. Daniel Radcliffe, som jeg ellers tidligere havde en tendens til at sende en lang række ikke børnevenlige gloser efter, spiller nu ikke kun ganske udmærket, han gør det decideret godt! Det samme kan siges om, Emma Watson og Rupert Grint - og i øvrigt også Englands all star cast, som Harry Potter serien jo nærmest besidder.

Det er næsten, som om alt går op i en højere enhed i filmen. Den humor, som filmen også besidder i glimt, sidder også lige i skabet. I en film, hvor emnet ellers er så seriøst, som det er tilfældet her, formår den med sine få morsomme øjeblikke at få hele salen til at sidde og grine, kun få sekunder efter man har gispet i en fantastisk actionscene. Filch indtræden er desuden næsten legendarisk! Manuskriptet sidder virkelig lige i skabet!

Derudover er jeg simpelthen nødt til at nævne Snapes tilbageblik. Denne sekvens er simpelthen udført med en sådan præcision, at hele salen er så stille, at man næsten tror man kan høre støvfnuggene svæve rundt omkring i lokalet. Dette er måske den bedste sekvens i hele Harry Potter filmserien, og det er her, hvor Harry Potter indser, hvad hans skæbne er. Det er filmmagi, når det er bedst!

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 har også noget, som jeg har savnet meget fra de tre første Harry Potter film, nemlig et score som siger spar to. Selvom Alexandre leverede et ganske habilt score til DH Part 1, hvor især Obliviate skal fremhæves, så er hans score til Part 2 helt fænomenalt. Med smukt komponerede stykker, hvor han også indvæver dele af Williams' score fra de tre første film, løfter han filmen op, så man som tilskuer er endnu mere grebet, end man var i forvejen. Desuden er jeg nødt til at nævne musikken til den aller sidste scene, som også er den, der blev brugt til sidst i Harry Potter and the Philopsopher's Stone. Det har længe været mit ønske, at netop dette stykke musik, som har titlen "[url= Hogwarts[/url]" skulle afrunde hele serien, og så viser det sig, at netop dette var tilfældet. Som om det ikke var nok, at jeg skulle sige farvel til en serie, som på så mange måder har været med til at definere min barndom, så kommer netop dette stykke musik, som jeg håbede på også. Jeg kæmpede en brav kamp for at holde tårene tilbage.

Med hensyn til 3D'en, så var der tidspunkter, hvor jeg mente, den var overflødig, men også øjeblikke, hvor jeg fandt den ret så gennemført - heriblandt nogle kostescener som fungerede rigtig godt - samt en ridetur på et overnaturligt væsen. 3D er dog langt fra et must, når man skal se filmen.

Alt i alt er dette ikke alene et godkendt farvel til Harry Potter serien, men et farvel så godt, som jeg næsten kun kunne drømme om. Næsten alt går op i en højere enhed, og det er med sorg i stemmen, at jeg nu kan sige, at der ikke er mere i Harry Potter serien at se frem til, men hvilken eventyr det har været.

9/10
Gravatar

#2 MMB 12 år siden

Er meget uenig med anmelder i, at filmen er en følelsesmæssig fjern størrelse. Jeg synes, den formåede, at formåede involvere seeren langt bedre end forgængeren.

Og jeg synes forresten epilogen passer fint ind!

Benway - Harry Potter og dødsregalierne anmeldelse skrev:
Selvom Rickman leverer sine replikker med så lange kunstpauser, at man næsten kan presse en Tour de France-etape ind imellem, så formår han på mange måder at være filmens mest interessante figur.

Hehe. I lolled :P
Gravatar

#3 Wangsgaard 12 år siden

Epilogen i bogen var upaasende og det er den også i filmen og skulle have været undladt.

En ting som var rigtig ærgeligt var
at den scene hvor Harry gå ud i skoven og hans skæbne i møde var alt for kort! Det er min yndlings scene i bogen og jeg var helt grædefærdig. De kunne godt have trukket den lidt længere ud så følelserne kunne komme helt ud på kanten
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#4 MMB 12 år siden

#3

Enig med hensyn ti skovscenen. ;)
Gravatar

#5 Kruse 12 år siden

Jeg glæder mig til at få den set, hvilket jeg satser på engang i næste uge muligvis.

Og epilogen var upassende og fungerede ikke rigtigt i bogen, så det er vel kun naturligt at den fungerer ligeså dårligt på film. Men på sin vis kan jeg nu godt forstå at J.K. Rowlings valgte at skrive den.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#6 Therien 12 år siden

Tror Ralph Fiennes fortryder at han har fået næsen smeltet af.. :-/
Gravatar

#7 IK 12 år siden

anmeldelsen skrev:
"Del 1" sluttede med en decideret tåreprovokerende tone, og der er ganske enkelt ikke noget tilsvarende her. Man er underholdt, men egentlig ikke voldsomt engageret af fortællingen.


Spot On! Største grund til ''Del 1'' også fungerede bedst for mig.
Gravatar

#8 Bruce 12 år siden

Jeg skal se den, ikke mindst for at få en forløsning. Som Benway, har universets charme forlængst passeret revy for mine øjne siden kapitel 3, som for mig var det kvalitetsmæssige klimaks.

Sidste kapitel var overraskende god og jeg nød den for dens dunkle (ordet bliver det nye sort istedet for dyster ... mærk jer mine ord!) billedside og medrivende stemning.

Men jeg kan ikke undgå at føle, at man har trukket det i unødvendig langdrag og begivet sig ud på sidespor, med introduktioner som horcrux'er (mitochondrier og mcguffins anyone?) og samtidig føler jeg intet for karaktererne (jo måske lige Emma Watson, men det har intet med filmen at gøre!) og jeg finder eventyret ret charmeforladt.

Men ... den skal ses ... og jeg vil skide på, om jeg skal i Palads 20 for at se den i 2D.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#9 twinfan 12 år siden

palads 20 er lukket pga regn,den går i cinemaxx bio 2
jeg giver den 3/6 kun lidt bedre end den forrige som var kedelig
kunne godt lide de første og syntes også det var godt da de blev
mere dunkle :) men syntes det blev en meget lang slutning som man jo godt vidste
hvordan ville ende selvom jeg ikke havde læst dem...
håber der kommer flere film med Emma Watson hun gør det
godt og ligner en million
Gravatar

#10 Slettet Bruger [2154971915] 12 år siden

Overordnet set er jeg rigtig glad for filmen, omend der var nogle ting, jeg ikke var helt tilfreds med, og generelt var tempoet lidt for hurtigt nogle gange (helt modsat del 1).

#2: Jeg kan kun være enig med dig mht. brugen af John Williams' musik i epilogen og efterfølgende også i rulleteksterne. Lige siden jeg første gang læste epilogen har jeg ligeledes hele tiden forestillet og ønsket mig, at netop Williams' musik og det nævnte nummer ville blive brugt i den scene for ligesom at slutte ringen. Musikken var perfekt, intet mindre, i den scene! Den sad lige i skabet, og for mig var det nærmest højdepunktet ved filmen - at John Williams' fantastiske musik endelig kom tilbage i dets oprindelige, uændrede form og virkelig fik lov at udfolde sig!
Selvom Desplats scores til DH var ganske fine og at foretrække over Hoopers og Doyles (ligesom dig må jeg også fremhæve nummeret "Obliviate", som jeg sidder og nynner i skrivende stund), er John Williams' musik for mig at se uden tvivl den musik, som jeg forbinder med Harry Potter.

Øjeblikket blev så desværre lidt ødelagt ved, at en stor del af salen til midnatspremieren på 2d-udgaven i Hjørring grinte højlydt, da
de så trioen samt Ginny og Malfoy som gamle.


Mht. om epilogen er passende eller ej, var jeg ikke specielt glad for den, da jeg læste bogen første gang. Efter at have læst bogen for 2. gang må jeg dog indrømme, at jeg fuldstændig har ændret mening på det punkt - for mig at se passer den perfekt ind, og jeg ville ikke være den foruden.
Jeg er dog ikke sikker på, hvor godt makeuppen i filmen fungerede, hvilket er lidt af en skam, da det er de allersidste billeder i filmen, og dermed også det sidste, som man husker på. For mig at se holdt de sig i hvert fald særdeles godt i betragtning af, at de skulle forestille at være i deres 30'ere. Måske jeg blev påvirket af den føromtalte højlydte og, efter min mening, upassende grinen i salen?


#3: Enig. Den så jeg også gerne, at de havde dvælet længere ved.
Jeg synes heller ikke, at betydningen af skikkelsen under bordet blev forklaret ordentligt.
Det er generelt for filmen, at der sker rigtig meget i et højt tempo, hvormed alt måske ikke forklares tilstrækkeligt for folk, der ikke har læst bøgerne.
Jeg savnede derudover også et ordentlig følelsesmæssigt farvel til nogle personer -
som eksempel kan nævnes Hagrid, der kun har ca. to (korte) replikker, og så lige en enkelt (kort og ikke særlig følelsesvækkende) krammer med Harry.
, og derudover manglede nogle scener også lidt gennemslagskraft -
"Not my daughter, you bitch" eksempelvis samt Freds død. Derudover manglede hele temaet med Dumbledore og hans familieforhold også lidt gennemslagskraft.


Overordnet set er jeg dog på trods af nogle forhastede scener meget tilfreds med afslutningen, og sluttelig skal det nævnes, at Alan Rickman er genial som Snape i filmen. Intet mindre.

Skriv ny kommentar: