Med denne fjerde Harry Potter film tilfører Mike Newell handlingen en væsentlig mere alvorlig tone – Hogwarts er ikke for børn længere. Faktisk bør filmens aldersgrænse på 11 år tages meget alvorligt, da filmen er absolut uegnet til det yngste publikum. Særligt den sidste del af historien, hvor Harrys nemesis Voldemort træder ind på scenen i Ralph Fiennes’ forvredne skikkelse, er en hårrejsende oplevelse.
Gennem filmen præsenteres vi for adskillelige imponerende syn og fantastiske effekter, og der er mere end rigeligt at blive betaget af. Der er ægte magi på spil her – og hvem elsker ikke det?
#51 filmz-DonDiegoDeLaVega 18 år siden
#52 Benway 18 år siden
Tak for rettelsen. Jeg har fixet det.
#53 Zabriskie 18 år siden
Der hvor HP4 virkelig fungerer er i de stort opsatte episke scener, med dragekampen som nummer 1. PÅ en lang række andre områder synes jeg filmen svigtede:
Som det første får man aldrig en fornemmelse af at de er på en skole, og at der går et år. Der bliver stort set ikke referet til nogen undervisningstimer, ingen reference til de fire kollegier og stort set ingen pejlemærker der indikerer at tiden går, såsom højtider osv.
Derudover mener jeg at det ellers så roste element med at Harry og de andre er ved at blive teenagere ikke er særlig velfungerende. Dialogen er til tider temmelig tam, og konfliktopbygningerne håbløst klicheprægede og konstruerede.
Og angående Hermione generelt; mage til irriterende skuespiller skal man da lede længe efter. Hun overartikulerer og udtaler på en uudholdelig måde. Derudover er hun stort set hysterisk pylret i hver eneste scene i filmen.
Scenes med skole ballet er også helt gal. Hold kæft en fiasko, det havde ingen magisk stemning, ingen ping-pong, og udfra filmens handling; ingen relevans. Og det band man lige får et kort glimt af er da helt til grin. Det hele virkede bare som et tilfældigt High School prom.
Den magiske trekamp; som bemærket af andre synes jeg også livsfaren ved at deltage er stærkt overdrevet sammenlignet med bogen.
Generelt er karaktererne i filmen alt for karikerede, det er de selvfølgelig også i bogen, men det er som om at Rowlng giver det en hel anden charme og naturlighed. Filmen virker så opstillet. Jeg har efterhånden indset at Harry Potter-filmene ikke har nær samme niveau som bøgerne, men når det er sagt synes jeg at HP4 var ganske glimrende.
#54 Lady Arwen 18 år siden
Helt klart den bedste Harry Potter indtil nu. Mike Newell har virkelig fået de vigtige ting med og castet er faktisk ret godt. Var ikke så vild med Moody da jeg så billederne men han fungerede ret godt i filmen. Krum var måske heller ikke lige så grim som han er beskrevet i bogen, og var da slet ikke krumrygget eller havde høgenæse hvilket der står i bogen, men det er da fint nok.... Ralph Fiennes er jo vildt god som Voldemort men det var lidt træls at man faktisk kunne genkende ham selv med den "manglende" næse :)
og meget blege/grønlige hud :)
Var meget imponeret over kirkegårds scenerne de var faktisk præcis som jeg havde forestillet mig dem da jeg læste bogen med Harrys forældre der kom frem som "spøgelser".
Fantastisk film den bedste jeg har set siden LOTR!!!!
6/6
#55 filmz-gofferoffer 18 år siden
Jeg er helt overrasket over, at den var så god. Ja, næsten chokeret.
#56 elwood 18 år siden
gode spændingsscener, ser frem til næste omgang med Harry Potter 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#57 filmz-Rykno 18 år siden
#58 filmz-Angel Eyes 18 år siden
#59 Kiksmann 18 år siden
#60 filmz-nero 18 år siden
Hvad det rodede hændelsesforløb og de manglende scener angår, så er det jo at forvente når en bog filmatiseres. De store problemer kommer først i fønix ordenen med dens 900+ sider.
en anden ting er, at det bliver spændende at se hvor mørke de næste 3 film kan blive. bøgerne bliver jo progressivt mørkere og aldeles sørgmodige til tider.
og hvad stemningen og dagligdagsfornemmelsen angår, så er den jo efterhånden blevet beskrevet i 3 film indtil nu, så hvis noget skulle cuttes, så ville man nok starte der.