De talløse tilhængere af J.K. Rowlings Harry Potter-univers vil naturligvis føje seriens sjette del til dvd-samlingen, uanset hvad undertegnede påstår, og det kan de også med god samvittighed – dvd’ens transfer skuffer, men lydsporet er fantastisk, og ekstramaterialet er nogenlunde. Men hvis du endnu ikke er blevet bidt af Potter-feberen, er dette ikke filmen, der vil forvandle dig til en fan – snarere tværtimod. Køb en af markedets talløse overlegne fantasyfilm i stedet. Såsom “Eragon”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Tellus 14 år siden

Det er ærgerlig at anmelderen ikke har læst bøgerne.
Jeg kan godt se det fra hans side at når man kun kender universet via filmene misser man en masse facts. Jeg værdsætter heller ikke filmene særlig højt.

Der er et par ting jeg gerne vil have klarlagt, syntes ikke det er fair at folk som læser denne anmeldelse evt. bliver skræmt væk fra at læse bøgerne:

Foreksempel går filmen let og elegant over de gange Harry prøver at komme i kontakt med professor Horace Slughorn. I bogen prøver Harry op til flere gange og uden held, og det eneste han får ud af det er at Slughorn ignorere Harry, derfor bliver den eneste udvej at bruge det "flydende held"

I forhold til actionscenen i mosen, er det igen ærgerlig at man ikke kender universet. Harry befinder sig slet ikke i en mose men i en grotte, hvor der er en kæmpe sø, og ude midt på søen er en lille ø (henviser til billedet) hvor der er noget meget værdifuldt. Så når anmelderen fortæller at "man tydeligvis befinder sig indendørs i et underbelyst studie" så er det nok fordi at man befinder sig i en mørk grotte og ikke en mose ude i det fri.

Hele bog 6 er faktisk Voldemort fri, hvilket på film kan virke lidt tamt. Men læser man bøgerne vil man opdage den ubehag der er blandt mennesker, folk dør på uforklarlig vis, hans håndlangere får mere magt, og Voldemort styrer landet i det skjulte.
Hvilket ikke er nytænkning, hele Ringenes Herre Trilogien er baseret på en ond ond hersker, som ikke har en fysisk skikkelse, og man må sige at det ikke gjorde bøgerne/filmene dårligere.

Tilslut må jeg tilstå at alle Harry Potter film har mange mangler, og jeg kan kun appellere til at folk læser bøgerne som er så meget bedre.
Gravatar

#2 filmz-Narniabæver 14 år siden

En af de bedste Harry Potter film.
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#3 MOVIE1000 14 år siden

Denne HP film er den anden bedste i serien, hvis man kigger på filmene, hvis man følger historien i bogen er den langt fra go, men som en del af filmene for den 4/6, hvis jeg skulle samligne med bogen så havde den nok fået 2-3/6. Instruktøren som også lavede 5eren, lavede nogle enkelte gode scener ligesom i 5eren, og det var godt nok et lidt kedeligt soundtrack til denne her iforhold til de andre.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#4 evermind 14 år siden

Haha, du er en hadsk mand, Johan! Det er garanteret, fordi du drikker så meget latte ... ;)

Jeg har ikke set denne film endnu, men synes nu heller ikke, de andre har været videre inspirerende, selv om 4'eren (som du vist også er inde på) kunne et eller andet.

Hvis jeg ikke havde læst 5'eren, havde jeg heller aldrig fundet ud af, hvad filmen egentlig handlede om ...
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#5 Nicki52 14 år siden

Køb en af markedets talløse overlegne fantasyfilm i stedet. Såsom "Eragon".


Baaah, var dybt skuffet over Eragon. Filmen fangede mig ikke, men det gjorde bogen. Ligesom Harry Potter har den mangler, men det er store problematiske mangler. Ligesom i sekseren, så har de skåret det bedste fra Eragon. Jeg vidste heller ikke hvor filmen vil hen. Grund til der ikke kommer flere Eragon-film, er fordi etteren var et flop.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#6 filmz-Bruce 14 år siden

Touché Johan!!! Lige på kornet!

Film skal ikke anmeldes ud fra viden om bøger. De er uvidende om deres forlæg og det er instruktørens rolle at formidle viden til publikum. Hvis man får en anden oplevelse af filmen, end det bogen skulle formidle, så er det måske et bevidst valg fra instruktøren eller også lykkes instruktøren måske blot ikke med sit forehavende.

I den sidste ende, er det instruktørens ansvar at lave en god film og jeg må give Johan ret. Denne franchise er simpelthen drænet for magi. Eragon er absolut bedre end dette kapitel.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 Nicki52 14 år siden

bruce (6) skrev:
Denne franchise er simpelthen drænet for magi. Eragon er absolut bedre end dette kapitel.

Jeg hader vi ikke kan være enige. Men så vil jeg ikke anbefale bruce se "Harry Potter og Dødregalierne Del 1" for der er næsten ingen magi.
Hvis du mener magi iforhold til instruktion ved jeg ikke hvad jeg skal sige, så må jeg se den igen. Men nu skal I ikke bebrejde instruktøren det hele, for det er produceren som er øverste chef. Det er produceren som køber rettighederne til bog serien, dvs. han er leder. Instruktør og manuskriptforfatter er bare undersåttere.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#8 Highland Park 14 år siden

Nicki52 (7) skrev:
Men så vil jeg ikke anbefale bruce se "Harry Potter og Dødregalierne Del 1" for der er næsten ingen magi.
[url= den er mægtig! :D[/url]

The Insider har knageme fået skarp konkurrence, hvad spøjse punchlines angår.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#9 Lethal Injection 14 år siden

Jeg var positivt overrasket over HP6 efter lige at have set HP5 som jeg var pænt skuffet over. Jeg mistede interessen in Harry Potter indtil jeg så Half Blood Prince.. Som kan beskrives som seriens Empire Strikes Back haha
HP3 - 5/6
HP6 - 4,5/6
HP4 - 4/6

Nu kan ikke vente til November! xD
Perhaps an attic shall I seek!
Gravatar

#10 Riqon 14 år siden

Johan er sej, men man kan ikke være enig med ham i alt ... :P
Jeg synes i hvert fald den er 4/6 værd.
The only way to beat a troll is to not play their game.

Skriv ny kommentar: