Det er tydeligt at Del Toro selv er stor fan af tegneserier, og han forstår at omsætte de elementer, der er essentielle for at en filmatisering overhovedet kan hænge sammen. Hans entusiasme kommer også til udtryk på en anden måde i “Hellboy”, der er en film som også forsøger at pege indad – dvs. betragte sig selv og den (positive) funktion, som tegneserier/film generelt har. Den unge dreng som Hellboy møder i filmen repræsenterer det lidt naive og uforbeholdne sind, der lever og ånder for denne type underholdning, og for hvem historierne udgør en stor del af tilværelseren. Måske at det her, på trods af volden og de forskellige intertekstuelle referencer, slet ikke er en film for os voksne, men derimod kun bør ses af børn, der forstår at nyde det univers, som “Hellboy” bygger op omkring dem? En tillid til historien som ikke trues af en lyst til at pille den fra hinanden i et forsøg på at kortlægge styrker og svagheder.
Sådan fabulerer Del Toro i sin film, og selvom at hans tanker sikkert kunne danne udgangspunkt for en interessant diskussion ændrer det ikke ved det faktum, at Hellboy i mine øjne stadigvæk ligner Shrek med udslæt og generelt er et noget trivielt bekendtskab. Den sorte humor er skam kærkommen, men når selv de velkoregraferede actionsekvenser ender med at blive lange i spyttet, ved man at den er gal. Jeg glæder mig ihvertfald ikke til efterfølgeren.
#21 filmz-Bluhm 20 år siden
Temaet var da vist tegneserier og film? ;-)
#22 filmz-Bluhm 20 år siden
#23 filmz-stoney joe 20 år siden
#15 ... hvorfor, hvorfor?
#24 weebs 20 år siden
#25 filmz-Exitium 20 år siden
#26 The Boondock Saint 20 år siden
Jeg tror faktisk at den er dårligere end Van Helsing - for Hælboi har ikke en herre lækker kost at spille sammen med, og det bliver (tror jeg) den afgørende faktor for at Hælboi er dårligere end Van Helsing.
#27 Pissed_Squirrel 20 år siden
http://www.imdb.com/title/tt0411477/
#28 Yoda 20 år siden
#29 El vez 20 år siden
Og jo, han har faktisk Selma Blair, som ikke er spor grim.
#30 filmz-Bluhm 20 år siden