Det er tydeligt at Del Toro selv er stor fan af tegneserier, og han forstår at omsætte de elementer, der er essentielle for at en filmatisering overhovedet kan hænge sammen. Hans entusiasme kommer også til udtryk på en anden måde i “Hellboy”, der er en film som også forsøger at pege indad – dvs. betragte sig selv og den (positive) funktion, som tegneserier/film generelt har. Den unge dreng som Hellboy møder i filmen repræsenterer det lidt naive og uforbeholdne sind, der lever og ånder for denne type underholdning, og for hvem historierne udgør en stor del af tilværelseren. Måske at det her, på trods af volden og de forskellige intertekstuelle referencer, slet ikke er en film for os voksne, men derimod kun bør ses af børn, der forstår at nyde det univers, som “Hellboy” bygger op omkring dem? En tillid til historien som ikke trues af en lyst til at pille den fra hinanden i et forsøg på at kortlægge styrker og svagheder.
Sådan fabulerer Del Toro i sin film, og selvom at hans tanker sikkert kunne danne udgangspunkt for en interessant diskussion ændrer det ikke ved det faktum, at Hellboy i mine øjne stadigvæk ligner Shrek med udslæt og generelt er et noget trivielt bekendtskab. Den sorte humor er skam kærkommen, men når selv de velkoregraferede actionsekvenser ender med at blive lange i spyttet, ved man at den er gal. Jeg glæder mig ihvertfald ikke til efterfølgeren.
#81 filmz-The Omen 20 år siden
#82 Martindan 20 år siden
#83 filmz-Kadann 20 år siden
Ud fra de specs jeg har set, ser det ud til at de er stort set identiske.
#84 filmz-stoney joe 20 år siden
Ang. Hellboy, så virkede den som en No-brainer film der prøvede at være en anelse mere intellektuel, som jo mislykkes ( i min mening, HVIS NOGEN SKULLE VÆRE I TVIVL, jeg prøver ikke at snakke på alverdens befolkningens vegne).
Jeg gad godt vide mere om hvorfor folk var 'vild' med denne film, da jeg indtil videre kun har set kommentar om de små 'gode' ting i filmen, (er det de små ting der gør den god eller hvas).
Jeg har dog heller ikke læst tegneserien, men det burde filmen ikke bedømmes ud fra, en actionhelt-film med fortyndet og slap action, cliché oneliners (den dårlige slags) [den gode slags er i min mening sådanne nogle som skaber trend blandt publikum, så som "I'll be back" osv.]
Kommentar?
#85 filmz-stoney joe 20 år siden
#86 filmz-Bruce 20 år siden
Jeg forsøger ikke at sige et ældre publikum skulle være bedre eller mere kvalitetsbevidst end et teenagepublikum f.eks. Men personligt kan jeg ikke identificere mig med personerne i Spiderman og X men universet. Hellboy fanger mig med sin afslappende og afvæbnende sorte punchlines, cigarrygende og øldrikkende....fuck det politisk korrekte. For mig er her en helt jeg gerne vil identificere mig med. Derudover er jeg vild med det karrikerede naziunivers og Kroenen er en nazi af de rigtig søde :o)
Hvad der også som regel pisser mig af er, at superhelte som regel altid har en chef (om det så er deres civile arbejdsgiver eller lovens lange arm), som er imod dem og forsøger at komme dem til livs, selv om det står indprentet med STORE TYPER for alle andre, at det er THE GOOD GUYS.
I Hellboy er chefen godt nok modstander, men ikke ubetinget og han sætter hurtigt pris på Hellboys hjælp og hvordan gøres det bedre end at tænde en cigar for ham. Ikke for meget sentimentalitet, kun underforstået humor.
Nå men her er nogle af de bedste anmeldelser af Hellboy, som argumenterer for filmens kvaliteter.
Dvdtown
Dvdtimes
Dvdtalk
Joblo
#87 filmz-stoney joe 20 år siden
Jeg forstår godt hvad du mener, problemet har nok ligget i at jeg gik uvidende ind i biffen og så Hellboy med forventninger at det ville være en film ligesom Hulk eller daredevil eller de mange andre...Nu siger jeg ikke at jeg er fan af film ligesom daredevil, mere fordi jeg vil ha mit vip biozonen kort fyldt op igen. Jeg tror at Hellboy helt klart kræver at man ved hvad man går ind og ser, og muligvis har kendskab til tegneserien. Nu er jeg skam selv fan af cigarrygelse og øl, men jeg vil nok hellere se det hvor det hører hjemme (normalt), som f.eks. i en Arnold film. Del Toro har vel prøvet at lave en blanding af supernaturlig action og denne "got class?" stil. Jeg kan dog ikke sige at jeg syntes at det var vellykket...
#88 filmz-Dennis 20 år siden
jeg vidste intet om denne tegneserie eller denne "superhelt" inden jeg gik ind og så den. Jeg kendte Ron Pearlam og var vild med ham i Alien Resu(r)rection. Jeg havde ingen forventninger til filmen og jeg var meget postivt overrasket. Jeg er meget ening med bruce og syntes at det var Ron, Kroenen og selve stemningen i filmen der gjorde den speciel, men samtidig supercool. Øl og cigarrygende superhelt der fyrer 1 liners af hele tiden og render rundt med en overdimensioneret tromle revolver. Hva kan være mere cool
Ud over det syntes jeg tydeligt man kunne mærke instruktørens kærlighed til filmen og tegneserien, lidt ligesom Mels kærlighed til hans Jesus historie.
PS. Jeg er en af de få der er vild med Ang Lees The Hulk
#89 filt 20 år siden
#90 filmz-Proximus 20 år siden
2/6 herfra.