Med en spilletid på over to timer er “Hereafter” en lang film, hvilket er pudsigt i betragtning af, hvor lidt den har at sige. Til trods for spillelængden formår den ikke at vække det mindste interesse for nogen af dens figurer, og da filmen i 11. time pludselig udvikler sig til en romantisk komedie, tror man næsten, det er en slags dårlig vits. ”Hvis mit liv skal handle om de døde, har jeg slet ikke noget liv tilbage selv,” erklærer Matt Damons figur og opsummerer på sin vis filmen i en nøddeskal. Den har ganske vist blikket rettet mod den næste verden, men selv er den så livløs som et oldgammelt lig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 mr gaijin 13 år siden

Bruce (10) skrev:
Hvis man lader sin tro være den bestemmende faktor for en positiv eller negativ oplevelse af en film, så forstår jeg det ikke.


Jeg kan godt forstå det, men jeg billiger det ikke. Jeg kan ikke forestille mig en kedeligere tilgang til film, end at have et sæt fasttømrede værdier (religiøse og andre værdier) på plads, som man vurderer filmen på. Hvis man ikke er åben overfor at lade film ændre ens tilgang til verden, så går man glip af de allerstørste oplevelser.

Mht. "Hereafter", så fik Sørens anmeldelse den sidste af flere, der fik min vægt til at tippe den sidste millimeter over "Undgå den"-siden. Men det kan stadig ændre sig. Hvis du ser den og siger god for den, så vil jeg give den en chance.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#12 Bruce 13 år siden

#11 Jeg har nu også stor tiltro til Søren, så jeg ved ikke om jeg skal se den nu, eller vente til BD :) Men jeg vil gerne se den, for jeg kan godt lide film om tro, spiritualisme og "sjove idéer" om det ukendte, samt letpåklædte kvinder.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#13 Patriarch 13 år siden

Og jeg som troede at det var i biffen man tog chancer og på BD man købte det sikre :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#14 Bruce 13 år siden

#12 Men en biftur med en cola og lidt slik, koster jo det samme som en disc hos Axel med fragt. Men hos Amazon.uk kan man måske få den hurtigt for 130,- incl. fragt og se den 4 mand sammen :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#15 filmkorn.dk 13 år siden

Jeg er ateist og kunne rigtigt godt lide filmen.

Se min anmeldelse via linket i min signatur.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#16 Babo Rises 12 år siden

Hereafter fandt jeg faktisk bedre end dens lunkne omtale flere steder. Den er ihvertfald bedre end Clint's forrige film, Invictus. Man skal dog acceptere og lege med dens overtroiske og overnaturlige tilgang, det er lidt svært, indrømmet. Men formår man det, så er det faktisk en fin fortælling om skæbne, efterliv, livets tilfældigheder og ensomhed og til tider er den også rørende. Alt sammen underspillet. Clint er tydeligvis blevet lidt blød med hans sidste to film, og der er også rigeligt med patos, men det virkede nu alt sammen ganske fint her, uden at det blev sådan for alvor gribende og "ægte". Det er også et fint portræt af en mand med særligt talent, der søger et ordinært liv. Filmen er til gengæld pragtfuldt lavet. Tsunami-scenen er helt fantastisk skruet sammen og fik en velfortjent nominering for visuel-effects. Filmen er lidt lang og slutningen er måske en anelse sukkersød, men ja.. den sagde mig et eller andet, altså filmen.

7/10
Gravatar

#17 Bruce 12 år siden

Kan se jeg skrev:

Hvis hr. Eastwood bliver mere afdæmpet med alderen så falder jeg formentlig i trance til hans næste film. Og dette er ikke ment med slet skjult sarkasme, men som et cadeau ovenpå en film, som jeg trods enkelte fodfejl, føler er en hyldest til menneskets evner for reflektion.

Blot et lille kendskab til filmens synops og det står klart for én, at her sikkert er endnu en film, som alene på baggrund af ordene religion og spiritualitet, vil passe fint ind i den kommende danske valgkamp, hvor fordomme på forhånd har bestemt ens stemmeafgivning.

Jeg kan ret hurtigt konkludere, at Eastwood på ingen måde i sit livs efterår, er igang med at indgå en pagt med det metafysiske. Som karaktererne i sin fortælling, er han reflekterende og åben, men aldrig påståelig eller dømmende. Gennem tre karakterer og deres forskellige rendezvous med efterlivet, er vi med på en rejse af reflektioner og valg over eget liv, som Eastwood sjældent skildrer i ord, men i nedtonede stemningsbilleder og dybt empatiske og troværdige menneskeudtryk.

To af disse tre historier (Cécile de France og Matt Damon) rørte mig meget og en, ikke særligt. Ikke melodramatisk eller spektakulært, men ligeså levende og let som det musikalsk understøttende valg af klassiske kompositioner.

Der skal formentlig nok være nogle, som ser Kristus komme eller på anden måde tilløb til overdreven spekulation, nu temaet KAN og MÅ siges at være religiøst eller spirituelt inspireret. Men der ER ikke nogen svar givet her og det ser for mig heller ikke ud til, at det er det udenjordiske, som er essensen af Eastwoods historie. Tværtimod er det en dyb og elegant rejse ind i os selv og for mit vedkommende, endda en særdeles givtig af slagsen.

8/10
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#18 Ericmase 12 år siden

Husk nu allesammen.

Clinten owner stadig som en 81 årig gammel mand! ;)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#19 Babo Rises 12 år siden

Ericmase (18) skrev:
owner stadig som en 81 årig gammel mand!


Han er bare blevet en blød, slatten og konservativ gammel mand :) Men han har et fint bundniveau må jeg sige. Men vi er stadig langt fra Million Dollar Baby, Mystic River, Unforgiven og Grand Torino.
Gravatar

#20 Lord Beef Jerky 12 år siden

Jeg ser den imorgen... men Babo -

Million Dollar Baby - 4/6
Mystic River - 5/6
Unforgiven - 6/6
Gran Torino - 3/6

Hvis vi er langt fra disse film, er det så 1/6? =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: