Med en spilletid på over to timer er “Hereafter” en lang film, hvilket er pudsigt i betragtning af, hvor lidt den har at sige. Til trods for spillelængden formår den ikke at vække det mindste interesse for nogen af dens figurer, og da filmen i 11. time pludselig udvikler sig til en romantisk komedie, tror man næsten, det er en slags dårlig vits. ”Hvis mit liv skal handle om de døde, har jeg slet ikke noget liv tilbage selv,” erklærer Matt Damons figur og opsummerer på sin vis filmen i en nøddeskal. Den har ganske vist blikket rettet mod den næste verden, men selv er den så livløs som et oldgammelt lig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Ericmase 13 år siden

WHAT?! Jeg se den alligevel!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#2 lagoni 13 år siden

Med Eastwood som instruktør og Damon i hovedrollen var det her en af de film jeg bare skulle se. Men så så jeg ved et tilfælde traileren i biografen... Jeg har svært ved at beskrive hvad jeg ikke kunne lide ved traileren, for kan egentlig som anmelderen godt lide film med overnaturlige emner, men denne her lader bare til at tage sig selv for alvorligt og virker alt for kitschet (i mangel af bedre ord). Traileren lignede i hvert fald et forsøg fra en eller anden sekt på at sælge deres plattenslagerprodukt.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#3 Bruce 13 år siden

Øv! Men denne slags film har det med at skille vandene, ikke mindst pga. sit indhold, som er en god debatstarter. Kan se Ebert har givet denne 4 af 4, som med Knowing, der også fik en kritisk røvfuld ... jeg ikke er enig i. Så jeg vil prøve alligevel at få denne set Det kunne jo være.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#4 Sweetiebellefan 13 år siden

Ville se filmen alligevel.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#5 wimmie 13 år siden

Hmmm....ellers også en film jeg havde set frem til; især fordi det er Eastwood og Damon - og så med sci-fi/overnaturlige elementer.
Ses skal den nu nok alligevel, men det bliver nok ikke i bio.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#6 mr gaijin 13 år siden

Fuldkommen rigtigt mht. brugen af døde børn. Det er den filmiske ækvivalens til at stikke en knytnæve i ansigtet på publikum og sige: "Tud så, for helvede!"

Den eneste film, jeg kan mindes, hvor det bruges intelligent som en integreret del af plottet er "The Others".

Jeg springer denne over og venter i stedet til Eastwoods næste film, "J. Edgar". Magt, transvestitter og kriminalitet. Det lyder tyve gange bedre end clairvoyanter, døde børn og romantisk komedie.

Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#7 Bruce 13 år siden

6 stjerner i JP. Den deler vist vandene :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#8 mr gaijin 13 år siden

#7 Det er til gengæld ikke en særlig velskrevet anmeldelse. Den første halvdel er et handlingsreferat, og den næste halvdel er en vurdering af skuespilpræstationerne.

Den positive anmeldelse, der er mest overbevisende for mig, er denne:

http://filmsfolded.com/user/Tedg

Faktisk er det nærmere en analyse, da anmelderen er en konsulent i strukturerede narrativer snarere end en anmelder. Men den overbeviser mig langt mere, om at der er noget at komme efter, end Johs. H. Christensens anmeldelse.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#9 chandler75 13 år siden

Hehe, tænkte nok, det måtte være Johs. H. Christensen... Hvem ellers? Han er total uforudsigelig, men er han ikke også præst ved sine af sin anmelderhverv, hvilket måske kunne forklare begejstringen for filmen?
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#10 Bruce 13 år siden

Hvis man lader sin tro være den bestemmende faktor for en positiv eller negativ oplevelse af en film, så forstår jeg det ikke. Hverken i en film som Hereafter eller Knowing, om man er religiøs eller ateist og filmen skulle promovere "noget" man ikke er enig i.

Jeg finder dog de anmeldere som udtrykker sig positivt om Hereafter på Metacritic særdeles kompetente og især A.O. Scott har mit øre. Der er nok ammo til, at jeg er særdeles interesseret.

http://www.metacritic.com/movie/hereafter/critic-r...
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos

Skriv ny kommentar: