“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.
Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.
#91 wiseguy 11 år siden
Tak for linket. Nu glæder jeg mig til onsdag, hvor det endelig bli'r min tur.
#92 Batsy 11 år siden
#93 Aljosja 11 år siden
Nu følger han jo et bogligt oplæg, så nej, det kunne han ikke. Jeg er med på, at han tager sig visse friheder - som det bør være, man man laver sin egen fortolkning af et litterært univers - men de 13 dværge er essentielle for selve rammefortællingen. Og ja, jeg har læst bogen.
#94 Frederik 11 år siden
Jeg tænkte nok den ville dukke op.
"Her er filmens problemer.."
"Sådan var det også i bogen!"
Sådan fungerer det altså ikke. Det er ikke et forsvar af filmen - Det er verdens dårligste undskyldning. Det kan godt være at de var essentielle for rammefortællingen i bogen - Det er de ikke i filmen. Det kan selvfølgelig være at de får mere at lave i de to fortsættelser, men hvis en film som "Hobbitten" ikke kan stå på egne ben, så har Jackson fejlet.
#95 Aljosja 11 år siden
#96 Muldgraver 11 år siden
Enig :) Jeg istemmer ligeledes Lord Beef, hvor overbærenheden betinges af, hvorvidt man har været underholdt undervejs.
#97 Noznatation 11 år siden
Eneste der virkelig trak ned for mig var Benny Hill oplevelsen af at filmen til tider nærmest spolede fremad med 1.5 speed - folk har sagt at det er pga. det her HFR men det kan sku da ikke seriøst være meningen? Det så frygtlig ud.
#98 doom WAD 11 år siden
Får du det kun til 3? :-)
#99 doom WAD 11 år siden
Dvs han kan lave extended version blot ved at lade den køre normal hastighed :-)
#100 nwinther 11 år siden
Jeg synes egentligt Jackson burde holde sig for god til at "misbruge" materialet på den måde,
Desuden var der mange overdramatiseringer. F.eks. på bjergsiden, da stenkæmperne slås. Ikke alene bliver selskabet "rystet rundt", men derefter falder Bilbo og herefter Thorin ned af siden, for at blive reddet i sidste øjeblik. As if... Det var ganske unødvendigt og havde været rigeligt blot med stenkæmpe-scenen.
Derudover en række andre unødvendigheder - detaljer - som jeg ikke forstår behovet for at indkorporere i filmen (eksempelvis Gandalf's blåtlysende stav, da han indridser mærket i Bilbos dør. Hvorfor ikke bare ridse det ind "fysisk". Gandalf bruger jo netop kun sine magiske evner, når det er absolut påkrævet.
Jeg kunne derimod rigtig godt lide idéen med konflikten med Azog. Udførslen var lidt kluntet og dele af konceptet var nok gået lidt hurtigt. Men en rigtig god idé til at skabe dramatik i en ellers afdæmpet del af historien, som måske ville være svær at holde kørende ellers.
Dog endnu en kritisk kommentar til den del af historien. Det er mit klare indtryk, at Orkerne har begrænsede ressourcer til rådighed og overlever og kæmper i kraft af deres "råhed". Alligevel sejler de i "wargs" - hvilket ellers er at anskue som et ret kostbart dyr at vedligeholde. Jeg er klar over, at de fremgår af Hobbitten i forbindelse med 5-hære-slaget, men omtales da som ulve. Hér virker det til, at enhver Ork har mindst én warg til sin disposition. Orkerne lever trods alt en diskret tilværelse på dette tidspunkt i Middleearth.