“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 Aljosja 11 år siden

Jeg fandt filmen ganske fantastisk. En sløv start, nuvel, men den kommer efter det.

Men hvorfor skulle Frodo være med? Startscenen med ham og Bilbo (som gammel) virker plat og overflødig.
Gravatar

#82 Chian 11 år siden

For at binde filmen sammen med LOTR, hvis man ligger mærke til det så foregår samtalen samme dag som Fellowship starter
Gravatar

#83 Wangsgaard 11 år siden

Så fik jeg også set filmen. Synes den var god dog noget tung i starten og relativ kedelig og det er først i den sidste halvdel den fanger min opmærksomhed. Den er utrolig flot lavet og dejligt at være i midgård igen :)

Jeg valgte at tage i parkbio da de har Dolby 3D og så den i HFR. Ved ikke om det er DOlby udstyret eller HFR som gjorde den utrolig flot i 3D, meget bedre end det crap man er vant til i Nordisk film biograffer. Synes nu meget godt om HFR, da det er relativt få scener hvor det ikke gavner.
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#84 Mr. Philosopher 11 år siden

Har også set filmen og kan kun sige fantastisk, den mest trofaste tilpasning, og nå ja, så den i HFR og 3D.
Gravatar

#85 BN 11 år siden

Wangsgaard (83) skrev:
Synes den var god dog noget tung i starten og relativ kedelig og det er først i den sidste halvdel den fanger min opmærksomhed.

Fordi starten introducerer karaktererne og actiondelen er placeret i sidste halvdel? Eller hvorfor?

(Jeg har ikke selv set filmen endnu.)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#86 Wangsgaard 11 år siden

BN (85) skrev:
Fordi starten introducerer karaktererne og actiondelen er placeret i sidste halvdel? Eller hvorfor?

(Jeg har ikke selv set filmen endnu.)

Ja synes den i startet er meget Bilbo som ikke gider med på tur og bare vil være der hjemme :) Synes heller ikke så godt om humoren så den bliver lidt kedelig og tung. Dog er introen til historien om dværgene meget fangene.
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#87 Ispep 11 år siden

Muldgraver (79) skrev:
men ikke nok til to og en halv timer. Ak.

Den kunne godt have været halv time kortere uden at filmen mistede noget. For den gentager lige rigeligt, og alligevel er birollerne uinteressante, trods det faktum, at man har en lang spilletid til rådighed. Med små justeringer havde jeg måske synes endnu bedre om filmen, men modsat dig, synes jeg overall den var go'.
Gravatar

#88 Frederik 11 år siden

Tillykke Peter Jackson, du er nu blevet til George Lucas!

En bedre undertitel til "Hobbitten" havde nok været "En unødvendig rejse", for det beskriver i hvert fald halvdelen af filmens scener. Det er en film belemret med scener, der fortsætter i alt for lang tid, og scener, hvis eneste funktion er at minde dig om, hvor meget du elsker den originale "Ringenes Herre"-trilogi. Det er sødt, men det skaber altså ikke en god film.

På samme måde som "Return of the King" havde tre slutninger, så har "Hobbitten" tre begyndelser. Det er hyggeligt at se både Ian Holm og Elijah Wood igen, men med en spilletid på omtrent tre timer, så er det altså slet ikke nødvendigt - og ret kedeligt. Et andet af filmens problemer er, at der er alt for mange dværge. Du kan deres navne, men med undtagelse af to eller tre af dem, skiller de sig ikke meget ud eller får deres egen personlighed. Jackson kunne med god samvittighed havde fjernet en god del af dem.

Freeman er et fint valg til en yngre Bilbo, og McKellen som Gandalf samt Andy Serkis som Gollum er altid underholdende. Størstedelen af filmens scener er dog desværre sovset ind i middelmådigt CGI, og det ødelægger meget af den magi, der var til stede i den oprindelige trilogi.

48 FPS var for mig katastrofalt. Det er så knivskarpt at man kan se makeuppen på skuespillerne. Overgangende fra de byggede filmsets til den ægte vare, og så til scener med green-screen, flår dig simpelthen ud af filmen. Det er grimt og får hele produktionen til at ligne en dokumentar fra Discovery Channel - specielt i scenerne der er skudt i dagslys.

2/6
Gravatar

#89 Kviesgaard 11 år siden

Så fik jeg også set 3D 48 fps udgaven. Og hvordan lyder dommen så? Tja jeg er ikke solgt på det nye format, der for mig virker lidt som endnu et filmtrick ala 3D. Så 2D udgaven i går, og den var fin nok i selv, efter min egen beskedne mening. Hvad jeg især ikke brød mig om, var den virkelighedstro følelse, jeg oplevede i de stille scener. Noget af det, jeg finder tillokkende ved film, som er i 24 fps, er at det ikke helt ser ud som i virkeligheden. Det giver for mig ligesom følelsen af filmmagi ( ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det ).

Med 48 fps ryger den illusion ligesom, i hvert fald i de stille scener. I aktion scenerne er forskellen mindre tydelig, for mit vedkommende. Det var måske også lidt det jeg havde på fornemmelsen ville ske, hvorfor jeg valgte, at se 2D udgaven først, og så den nye variant bagefter.

Med hensyn til selve filmen, så var den visuelt meget flot, at se på, men det kommer vel ikke som den store overraskelse. Martin Freeman som den unge Bilbo gjorde det også rigtig godt, og så var det et rart gensyn med med alle de kendte fra LOTR filmene ( Gandalf, Gollum m.m. ). Handlingsmæssigt var filmen ok. Der var en del ting, som man havde set før, eller varianter deraf. såsom:

Gandalf, der knalder hovedet ind i lysekronen, eller hvor de er fanget i træerne sidst i filmen, og han hvisker til et natinsekt, så ved man godt, at kæmpeørne vil dukke op senere og rede dem ud af kniben.

Jeg synes også Throrins kamp mod Azog mindede lidt om Isildurs mod Sauron, samt at flugten fra goblinerne mindede lidt om flugten i Moria.

Det jeg fandt bedst og stærkest i filmen, var Bilbos scener med Gollum. Det var det store plus i filmen for mit vedkommende. Filmens slutning har jeg det fint nok med, og ser frem til film nummer 2 og til, hvordan Smaug tager sig ud.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#90 BN 11 år siden

Ahh, jeg har lige fået den perfekte opvarmning til 'Hobbitten' (som jeg skal ind og se i morgen):

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: