“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.
Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.
#161 MMB 11 år siden
Nej, det er det samme. Det er jeg med på. Men Frodo omgives af langt mere interessante figurer end Bilbo. Det er min pointe. :)
#162 BN 11 år siden
Bilbo er omgivet af bl.a. Gandalf the Grey, som er helt den samme som i 'The Fellowship of the Ring'; tilbøjelig til at blive vred/irriteret og utålmodig, men samtidig varm, klog og eftertænksom. Og Galadriel og Elrond er også som vi kender dem. Og ja, så er der den nye karakter dværgprinsen Thorin, som du selv fremhæver. Men jeg synes da absolut også, vi ser og hører en del til Bofur (James Nesbitt), Balin (Ken Scott) og Kili (Aidan Turner). På fjendesiden er Gollum jo også helt sig selv (hvis man da kan sige sådan om et personlighedsspaltet væsen), og ligesom Frodo mødte ham på sin vej, således gør også Bilbo.
Så på det punkt var jeg helt tilfreds ... men det hjælper nok næppe DIG. ;-)
#163 MMB 11 år siden
Indeed. Dog synes jeg, at Gandalf virker en del anderledes end i Ringenes Herre trilogien. Det er ikke, fordi det nødvendigvis er en dårlig ting, bare noget jeg studsede over. :)
Bestemt, men deres screentime er meget begrænset.
Ja, han er god. :)
Hehe, jeg har ingen idé om, hvem der er hvem, ved mindre jeg slår det op. :P
Ah, det passer ikke helt, Balin er ham, der fortalte om Thorin.
Ja, det var også et af filmens højdepunkter! :) Fremragende scener med Bilbo og Gollum!
Det er sandt, men igen, så er det jo begrænset, hvor meget vi ser til dem, og det, vi ser, virker til forveksling noget vi har set før. :)
Nej, det gør det ikke. :P Men det er da også fair nok. :)
#164 BN 11 år siden
Bofur (spillet af James Nesbitt) er ham dværgen der opmuntrede Bilbo, da denne var ved at forlade selskabet. (foto: http://thainsbook.net/images/bofur-nesbitt.jpg )
Kili (spillet af Aidan Turner) er den ene af de to første dværge, der dukker i Bilbos hjem, og han er en af dem man ser mest til i nærkamp, da er i goblinernes hule eller grotte. (foto: http://www.defectivegeeks.com/wp-content/uploads/2... )
#165 MMB 11 år siden
Selv efter at have set billederne er jeg ikke 100% klar over, hvem der er hvem. Hvis du altså ikke havde forklaret det. :)
#166 BN 11 år siden
Du må bruge mindre tid på at pille tæer og mere på at se film, når/hvis du skal gense den på et tidspunkt!
#167 Slettet Bruger [3977473402] 11 år siden
Well, teknisk set er han jo kun den samme i FOTR, fordi så har han jo mødet med dendér balrog, dør og "overtager" på sin vis Sarumans rolle som den hvide troldmand. Da vi møder ham første gang i TTT, siger han jo netop "Gandalf? Yes... that was what they used to call me. Gandalf the Gray. That was my name... I am Gandalf the White. And I come back to you now - at the turn of the tide." og flere gange hentydes der jo til, at han er Gandalf, men ikke helt Gandalf, som han var før.
Og ser man på "An Unexpected Journey" og FOTR, synes jeg bestemt at Gandalf er den samme, måske lidt mere munter, men det er jo generelt for historien. :)
#168 Batsy 11 år siden
#169 MMB 11 år siden
Men helt seriøst, så kunne man godt have gjort lidt ud af at gøre dem mere forskellige. De forskellige dværge var bare ikke mindeværdige nok. Derudover er det jo heller ikke ligefrem, fordi jeg er den eneste, der har haft dette problem.
Min sammenligning gik nu også kun på Fellowship. Jeg er skam godt klar over, at der er forskel på Gandalf the Grey og Gandalf the White. :)
Men hvor forskellen på Fellowship og Hobbitten helt præcis er, ved jeg ikke. Jeg kunne ikke helt finde ud af det. :)
#170 BN 11 år siden
Jeg er forundret!
Med udgangspunkt i denne billede-oversigt: http://www.empireonline.com/features/the-hobbit-te...
Selvom jeg kun kan navnene udenad på fem af dem, husker jeg resten af dem tydeligt for deres særpræg og udseende: ham der ligner Obelix (nr. 9), ham der ligner Gimli ret meget (nr. 4), ham den høflige med de smalle øjne der modsat de andre siger tak for mad (nr. 12), ham den skaldede af dem (nr. 5), ham med det udstående hår og de kraftige øjenbryn (nr. 11), ham med høreapparatet (nr. 3). ... Ja, om ikke andet ser de ret forskellige ud. (Nr. 7 er den eneste jeg ikke kan huske noget om fra filmen ... medmindre det altså var ham der startede med at kaste med tallerkener?)