“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#151 IK 11 år siden

Foeller (149) skrev:
Karakterudvikling, men det kommer næppe til at ske.

Ja det var det jeg tænkte. Du tror ikke på at en Extended Edtion kan blive en realitet?
Gravatar

#152 MMB 11 år siden

utyske (150) skrev:
Men vi har jo kun set én af tre film, så det er vel ikke helt umuligt, at det netop kommer til at ske i de efterfølgende... så der er vel næppe behov for at male fanden på væggen endnu. :)

Altså, nu varer den første film jo knap tre timer. Jeg kunne personligt godt have ønsket noget mere på den front, og så lidt mere action i nogle af de andre i stedet. :) Action fungerer trods alt bedre, når man har et mere indgående kendskab til personerne.
Gravatar

#153 MMB 11 år siden

IK (151) skrev:
Ja det var det jeg tænkte. Du tror ikke på at en Extended Edtion kan blive en realitet?

Altså, jeg gætter jo trods alt kun, men umiddelbart synes jeg bestemt Utyske har en pointe.
Gravatar

#154 Slettet Bruger [3977473402] 11 år siden

Foeller (152) skrev:
Altså, nu varer den første film jo knap tre timer. Jeg kunne personligt godt have ønsket noget mere på den front, og så lidt mere action i nogle af de andre i stedet. :) Action fungerer trods alt bedre, når man har et mere indgående kendskab til personerne.

True, men i LOTR var selv ikke Boromir "færdigudviklet" i den første film, selvom figuren døde der. Der blev jo fyldt på i de efterfølgende film om forholdet til Faramir og deres far. :)

Det er jo svært at sige med sikkerhed hvad der kommer til at ske i de efterfølgende film på den front, men nu har vi jo fået præsenteret og fyldt noget info på de primære hovedpersoner og så er der jo rig mulighed for at fylder yderligere på resten af dværgene i de to efterfølgende film.

Hvis der dukker EE'er op, giver jeg dem bestemt et kig, det er slet ikke det, men jeg har virkelig svært ved at forestille mig hvordan man kan bruge tiden og ikke gøre filmene ekstremt kedelige, når det er et mere begrænset grundlag, man laver disse film på.
Gravatar

#155 MMB 11 år siden

utyske (154) skrev:
True, men i LOTR var selv ikke Boromir "færdigudviklet" i den første film, selvom figuren døde der. Der blev jo fyldt på i de efterfølgende film om forholdet til Faramir og deres far. :)

Ja, det er også rigtigt. Det er heller ikke, fordi jeg vil have færdigudviklede karakterer efter den første film. Efter Fellowship var jeg bare meget mere fascineret af de mange forskellige karakterer, og jeg kunne nærmest ikke vente med at høre mere om dem alle sammen. Jeg synes nemlig, vi var blevet introduceret til hele persongalleriet på fantastisk vis.
Efter at have set Hobbitten må jeg indrømme, at at jeg kun føler, jeg har lært to personer bedre at kende, og det er på trods af, at forskellen på de to films spilletider kun er 9 minutter. Dværgene udover Thorin er jeg helt blanke på, og selvom Bilbo bliver spændende at følge, så er han mere en karakter som formes af historien, end en karakter der former historien - hvis du kan følge mig. :) Gandalf synes jeg heller ikke, man lærer mere om, selvom han dog virkede en del anderledes end i Ringenes Herre.

Derudover synes jeg også, at karakterne komplementerede hinanden meget bedre i Ringenes Herre, men det er selvfølgelig lidt en anden snak.
Gravatar

#156 doom WAD 11 år siden

BN (144) skrev:
Wow! Det var for mig en af de mest frydefulde og vellykkede scener. Specielt
dværgenes brug af stiger (eller hvad det var) imod fjenden og Gandalfs slagkraft.

Altså BN det kan vi godt regne ud, os der har set SWprequel'erne, så det er egentlig spildt tasters fra din side :-)
Gravatar

#157 doom WAD 11 år siden

#146: " og flere figurer har flere navne, alt efter hvem der taler til dem."

Såh? Hvem andre end Mithrandir, der også tituleres sådan i LOTR? (Er godt klar over at de bruger istari-betegnelsen, men den dækker jo ikke en bestemt figur)
Gravatar

#158 BN 11 år siden

Doc Doom (156) skrev:
Altså BN det kan vi godt regne ud, os der har set SWprequel'erne, så det er egentlig spildt tasters fra din side :-)

Mjaaaah ..... Du er i det spøgefulde hjørne, men det er stadig en (lidt for) nem opskrift: Man tager de film (fra en mands top 200) der har været mest kritiseret og vurderer hans generelle filmiske dømmekraft herudfra. (Og jo, jeg HAR fattet "joken", som du fyrer af for anden gang, hvorfor det også ligner noget du for alvor mener - ellers må du rette mig.)

Og så ellers ikke et ord om, at selvsamme mand også har Indiana Jones-trilogien, den gamle Star Wars-trilogi, Godfather-filmene, diverse film af Hitchcock, Kubrick, Howard Hawks, Stanley Donen, Ridley Scott, Sergio Leone, Sam Peckinpah, David Lynch, Michael Mann, Clint Eastwood og Alan Parker m.fl. blandt sine største favoritter. Næh, det er lige nøjagtigt de 3 ud 200 film (nemlig de tre SW-prequels) der tegner hele billedet!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#159 Hr. Nielsen 11 år siden

BN (158) skrev:
Næh, det er lige nøjagtigt de 3 ud 200 film (nemlig de tre SW-prequels) der tegner hele billedet!
Præcis, det gør dig nemlig til en usaglig fanboy som slet ikke er til at stole på, som ingen smag har og kun kan lide dårlige film og hvis udsagn vi ikke tager seriøst....Det ved du da BN;)

Fangede du ironien Doom, eller skal jeg stave den for dig;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#160 BN 11 år siden

Foeller (155) skrev:
selvom Bilbo bliver spændende at følge, så er han mere en karakter som formes af historien, end en karakter der former historien

Sådan er det jo også med Frodo. I starten er han bare den hjertensgode, smilende og gemytlige knægt uden livserfaring - det er først da han kommer under pres og i fare, at hans personlighed får noget bund, ja, at han træder i karakter. Så hvad nyt?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: