“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#171 MMB 11 år siden

Det er da heller ikke, fordi jeg ikke kan se forskel på dem. :P Der er bare ikke rigtig nogle karaktertræk ved dem, som sidder fast. :) Der er ikke noget, som får mig til at sige, "Nåååååh Bofur det er ham der, som er bange for højder" (for eksempel). Hvis du kan følge mig. :)
Gravatar

#172 Batsy 11 år siden

BN (170) skrev:
ham der ligner Gimli ret meget

Det er hans far, Gloin :D
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#173 Ispep 11 år siden

Jep. Persongalleriet var mig hult. Bilbo fandt jeg faktisk okay, men hans rolle var mig lidt konform. Han spiller den dog fint.
Gravatar

#174 BN 11 år siden

Foeller (171) skrev:
Det er da heller ikke, fordi jeg ikke kan se forskel på dem. :P Der er bare ikke rigtig nogle karaktertræk ved dem, som sidder fast. :) Der er ikke noget, som får mig til at sige, "Nåååååh Bofur det er ham der, som er bange for højder" (for eksempel). Hvis du kan følge mig. :)

Som jeg skrev:

BN (170) skrev:
om ikke andet ser de ret forskellige ud.

... hvormed jeg jo indikerer, at SELVFØLGELIG kan man ikke lære alle dværgene ligemeget at kende, hvilket efter min mening slet heller ikke er nødvendigt for historien. Der var fin og tilstrækkelig fokus på Thorin, Balin og Bofur, samt Fili og Kili, hvoraf sidstnævnte skilte sig ud ved sit mod eller sin handlekraft.

Jeg hævder dog ikke at huske dem helt så klart som jeg gerne vil. Ikke endnu. For ligesom jeg heller ikke følte, at jeg kendte personerne i 'The Fellowship of the Ring' ordentligt før jeg havde genset dén film 1-2 gange, så ved jeg også, at dværgene (eller ihvertfald flere af dem) vil stå tydeligere i min bevidsthed efter 1-2 gensyn med 'The Hobbit - An Unexpected Journey'. ... Jeg er ikke ligeså priviligeret som jer andre, der åbenbart har fuldt tjek på det hele efter blot et enkelt (?) gennemsyn. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#175 enfilmnørd 11 år siden

Doc Doom (157) skrev:
#146: " og flere figurer har flere navne, alt efter hvem der taler til dem."

Du nævner selv Gandalf/Mithrandir/Tharkun

Lonely Mountain hedder også erebor, alt efter hvem der nævner det.

Er sikker på at der er flere, men kan ikke huske det.
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#176 MMB 11 år siden

BN (174) skrev:
Som jeg skrev:

BN (170) skrev:
om ikke andet ser de ret forskellige ud.

... hvormed jeg jo indikerer, at SELVFØLGELIG kan man ikke lære alle dværgene ligemeget at kende, hvilket efter min mening slet heller ikke er nødvendigt for historien. Der var fin og tilstrækkelig fokus på Thorin, Balin og Bofur, samt Fili og Kili, hvoraf sidstnævnte skilte sig ud ved sit mod eller sin handlekraft.

Jeg hævder dog ikke at huske dem helt så klart som jeg gerne vil. Ikke endnu. For ligesom jeg heller ikke følte, at jeg kendte personerne i 'The Fellowship of the Ring' ordentligt før jeg havde genset dén film 1-2 gange, så ved jeg også, at dværgene (eller ihvertfald flere af dem) vil stå tydeligere i min bevidsthed efter 1-2 gensyn med 'The Hobbit - An Unexpected Journey'. ... Jeg er ikke ligeså priviligeret som jer andre, der åbenbart har fuldt tjek på det hele efter blot et enkelt (?) gennemsyn. ;-)

Der er ikke en skid fokus på Balin, Bofur, Fili og Kili. Det synes jeg simpelthen ikke er rigtigt. Det er - som tidligere nævnt kun Thorin, som der reelt er fokus på af dværgene. Efter Fellowship havde jeg en fin idé om, hvordan Aragorn, Boromir, Gandalf og Gimli, Frodo, Sam, Pippin og Merry. Måske ikke ned til detaljerne, men jeg kendte da flere af deres karaktertræk. Og måske vigtigst af alt, jeg var meget nysgerrig efter mere.

Dværgene i Hobbitten er en stor sammeblandet grød af komiske indslag. Jeg har ingen idé om, hvordan de individuelt forholder sig til den situation, de er i, og hvad de føler. På nuværende tidspunkt er de for mig - lidt groft sagt - bare flade papfigurer.

Om et gensyn vil hjælpe på det, ved jeg ærlig talt ikke, men jeg tvivler på det. :)
Gravatar

#177 Ispep 11 år siden

Foeller (176) skrev:
ikke er rigtigt. Det er - som tidligere nævnt kun Thorin, som der reelt er fokus på af dværgene. Efter Fellowship havde jeg en fin idé om, hvordan Aragorn, Boromir, Gandalf og Gimli, Frodo, Sam, Pippin og Merry

De havde bare lidt mere kant, men det tror jeg også skyldes hele historien, som havde noget mere på spil.
Gravatar

#178 MMB 11 år siden

Ispep (177) skrev:
De havde bare lidt mere kant, men det tror jeg også skyldes hele historien, som havde noget mere på spil.

Men kan du så kende forskel på de forskellige dværge, og har du styr på, hvordan de adskiller sig rent personligt? :) Eller er det mig, som tilsyneladende bruger tid på at pille tæer?
Gravatar

#179 Ispep 11 år siden

Altså nej. Jeg fandt de forskellige dværge i Hobbitten ligegyldige. Der burde Jackson have sparet os for nogle. I LOTR fungerer persongalleriet bare bedre. Det er bedre tegnet, men historien har også mere tyngde, da de selvfølgelig også er noget mere til voksne rettet. Eller bare bedre skrevet?
Gravatar

#180 BN 11 år siden

Foeller (178) skrev:
Eller er det mig, som tilsyneladende bruger tid på at pille tæer?

Et stort JA!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: