“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#231 MMB 11 år siden

BN (229) skrev:
Foeller (225) skrev:

Jeg holder stadig fast i, at det utvivlsomt er Sauron, der er Necromancer, og alle de forskellige hints giver ikke et billede af tvetydighed overhovedet. ..... Jeg må dog indrømme, at jeg ikke kan forstå, hvodan man efter en diskussion kan være uenig om, at Sauron=Necromancer kan være uenig om, at Sauron=Necromancer

Haha. Jeg er tydeligvis ikke den eneste af os to, der kan være lidt uopmærksom! Jeg citerer lige mig selv:

BN (221) skrev:

Der er skam heller ikke nogen tvivl hos MIG om, at Sauron er Necromanceren.

Mine indlæg handlede jo udelukkende om, hvordan jeg kunne OVERSE det. :-)

Men den klarhed, som du nu har fået, stammer jo fra det du har læst på nettet andetsteds og ikke fra denne diskussion. Jeg synes bestemt ikke, du har gjort det klart, at du mener, at filmen utvetydigt hinter, at Necromancer=Sauron.
Gravatar

#232 Hr. Nielsen 11 år siden

Foeller (230) skrev:
så synes jeg helt sikkert, at det blev antydet, at Saruman ikke var helt igennem god, og jeg er ret overbevist om, at det er bevidst.
Jamen det var da vist også det jeg mente?)

Foeller (230) skrev:
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvordan han er i bogen til sammenligning, og om det også bliver antydet der.
Det er ca. 18-20 år siden jeg har læst dem, så jeg må erkende, at jeg ikke husker det.
Mindes slet ikke Saruman
i Hobitten, men kan være jeg blot har glemt det.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#233 MMB 11 år siden

Thomas E. Nielsen (232) skrev:
Jamen det var da vist også det jeg mente?)

Men du stillede da også lidt spørgsmålstegn ved, om det måske kunne skyldes, at man har set LOTR først? Anyway, det ser ud til, at vi er enige. :)

Thomas E. Nielsen (232) skrev:

Foeller (230) skrev:
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvordan han er i bogen til sammenligning, og om det også bliver antydet der.
Det er ca. 18-20 år siden jeg har læst dem, så jeg må erkende, at jeg ikke husker det.
Mindes slet ikke Saruman
i Hobitten, men kan være jeg blot har glemt det.

Hmm, mon ikke, der er en anden, som kan svare os på det så. :D
Gravatar

#234 doom WAD 11 år siden

Patriarch (188) skrev:
Ja, lige det var rigtig gennemført.

Fald på halen crap
Gravatar

#235 Lord Beef Jerky 11 år siden

Foeller (233) skrev:
Hmm, mon ikke, der er en anden, som kan svare os på det så. :D

Han er ikke med i bogen, nej.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#236 MMB 11 år siden

Lord Beef Jerky (235) skrev:
Han er ikke med i bogen, nej.

Okay, så det var Jackson, som tog sig friheder. :) Han var heller ikke omtalt?
Gravatar

#237 doom WAD 11 år siden

Nu stopper i sgu med at tærske halm på de Nekrofil-diskussion. Man skal da være deffndum for ikke at gætte at det er en vis herre.

Jeg kom i øvrigt til at tænke på, ham Elrond, er det ikke ham der lavede den rap med Me og Me Kadett?

Var der andre end mig der syntes det var det svedigste at Azog holdt sin rådslagning på Amon Sul?
Gravatar

#238 Lord Beef Jerky 11 år siden

#236 Uuuuh, det kan jeg sgu ikke huske. Efter at have googlet det lidt, har jeg faktisk stadig ikke fundet ud af det. Men ja, Peter Jackson har taget en del friheder i filmen... som altid er det ikke alle, der er lige vellykkede.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#239 MMB 11 år siden

Doc Doom (237) skrev:
Nu stopper i sgu med at tærske halm på de Nekrofil-diskussion. Man skal da være deffndum for ikke at gætte at det er en vis herre.

Hvis du læser diskussionen, så er det jo det, jeg siger... Det er da ikke min skyld, at BN mente noget andet. :)
Gravatar

#240 Hr. Nielsen 11 år siden

Foeller (233) skrev:
Men du stillede da også lidt spørgsmålstegn ved, om det måske kunne skyldes, at man har set LOTR først? Anyway
Ja, det var for at komme dig i møde, fordi jeg opfattede at vi var uenige, hehe:-D

Lord Beef Jerky (238) skrev:
Peter Jackson har taget en del friheder i filmen
Hvor meget og lidt og mest og mindst, ved jeg ikke. Men jeg opfattede næsten at The Hobbit var længere fra at følge bogen end LOTR. Muligvis ikke korrekt. Men under LOTR fandt jeg alligevel at Jackson trods alt var tæt på (ved godt det er en smagssag indimellem). Det følte jeg mindre her.
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: